Gå til innhold

- GPS er uinteressant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel kanskje mer sånn at hvis man kan velge mellom to like telefoner hvorav den ene har gps, så velger man den med gps. Dette betyr ikke at gps i telefonen er viktig for brukeren, men det betyr at gps fremmer salget av telefoner med gps og hemmer salget av telefoner uten.

 

Rent praktisk må en bil-gps ha stor skjerm og være serdeles lett å bruke. En gps for båten må ha stor skjerm, tåle saltvann og helst ha standard inn/ut dataoverføring til andre enheter. En gps for fjellturen må være robust, vanntett og ha 10-20 timer brukstid på ett batterisett av standard type (AA ol). En mobiltelefon har ingenting av dette og er derfor ikke egnet til slik bruk. Det blir mer som en gimmikk, eller kjekt å ha sak uten reell bruksverdi.

Lenke til kommentar

Muligens, men er det egentlig nyttig og praktisk? Man bruker maks 10 sekunder på å taste inn hvilken som helst adresse i en tomtom. Det som kunne vert interessant var om informasjonen i telefonen automatisk ble overført til tomtom og omvendt.

 

Jeg tror at automatisk trådløs synkronisering mellom enhetene kommer til å bli framtiden. Årsaken er at det er de fysiske aspektene som til syvende og sist er avgjørende for bruksnytten, ikke hvor mye forskjellig elektronikk man dytter inn. GPS'er er et perfekt eksempel på dette. HTC med tomtom fungerer bra, men det er fordi htc har en stor touch-screen. Det er egentlig hele poenget, skal man utnytte gps-teknologien effektivt og praktisk i en bil, så må man ha en stor touch-screen.

 

Surfing på mobilen fungerer det også, men det er så uendelig mye bedre med en stor skjerm og wifi (n800, iPhone, htc osv). Som telefon er en standard SE eller Nokia med dedikerte taster uslåelig, siden størrelsen kan krympes ned såpass at det å få den med seg, uansett garderobevalg og aktivitet, blir et ikke-problem.

Lenke til kommentar

Man kan ikke si at GPS er uten betydning. Ventet selv med å kjøpe ny telefon, til det kom en med GPS (N95). GPS biten var avgjørende for at jeg kjøpte denne telefonen.

 

Å si at GPS biten i en slik telefon er ubruklig, kommer helt an på hva en skal bruke den til. Mitt bruk, er at jeg en skjelden gang har bruk for en GPS. Da er det veldig greit å ha en på telefonen. Er klar over at den ikke er så bra som en dedikert GPS, men den får meg frem dit jeg skal, og det er meningen med en GPS. I tilleg har jeg den med meg over allt, så når jeg er i en fremmed by, og skal finne veien tilbake til hotellet, så ordner den det for meg. Hadde aldrig tatt med meg en dedikert GPS til bilen når jeg er ute og rusler en tur.

 

 

P.s. Etter siste firmware oppgradering har jeg til og med satelitt lock inne i huset mitt, og det tar maks 30 sekunder å få lock.

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at gps'en virker og kan være nyttig i noen sammenhenger som foreksempel når man går seg bort i fremmede byer. Men jeg vil nå også påstå at det skal godt gjøres å rote seg bort når man har googlemaps. Den blir imidlertid aldri noen fullgod erstatning for en dedikert gps, slik at den reelle bruksverdien blir liten. Den vil aldri kunne erstatte en gps slik en Mp3 spiller i mobilen kan erstatte en dedikert mp3 spiller 100%. Mobil med gps blir på en måte en egen nisje, men vil altid først og fremst være en telefon.

Lenke til kommentar

GPS er i høyeste grad den aller mest nyttige tilleggsfunksjonen jeg har hatt på en mobil.

Men implementeringen er i høyeste grad en avgjørende faktor. Mens jeg er strålende fonnøyd med TomTom på HTC fremstår GPS delen på Nokia N95 mer som en gimmick i mine øyne.

Lenke til kommentar

Til Vice: Skjønner at det finnes bedre GPS implementasjoner enn den til N95, men skjønner ikke hva du mener med at det kun er en gimmick. Når jeg skal ut på en tur der jeg trenger GPS, så finner jeg adressen dit jeg skal, min N95 forteller (og viser) meg så veien dit. Det er akkurat den funksjonaliteten jeg trenger, hverken mer eller mindre. Dette er helt klart den ekstra funksjonaliteten jeg er mest fornøyd med å ha på telefonen.

Lenke til kommentar

om en sitter å glor på skjermen mens en kjører bil så bruker en gpsen feil imo.

 

rett bruksmønster vil, etter min mening, være å legge inn ruta, skru på stemma for anvisning av kjøring, og så holde øynene på veien. om da ikke en tenker på visuell indikasjon av svinging osv, som da helst bør være gjort av store piler som fyller mesteparten av skjermen.

 

men jeg vil mene at om en må ta øynene av trafikken, uansett for hvor kort tid det er snakk om, så har gpsen gått fra å være hjelpemiddel til å være farekilde.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Til Vice: Skjønner at det finnes bedre GPS implementasjoner enn den til N95, men skjønner ikke hva du mener med at det kun er en gimmick. Når jeg skal ut på en tur der jeg trenger GPS, så finner jeg adressen dit jeg skal, min N95 forteller (og viser) meg så veien dit. Det er akkurat den funksjonaliteten jeg trenger, hverken mer eller mindre. Dette er helt klart den ekstra funksjonaliteten jeg er mest fornøyd med å ha på telefonen.

9347819[/snapback]

Med gimmick mente jeg "halveis implementering". Dvs. den fremstår som ikke spesielt brukervennlig. Liten skjerm, med knotete interface, man må kjøpe elementære ting som stemmenavigering/navigering, man må laste ned kart pr. gprs/umts: Opplevde at mange fikk ikke lastet ned kart for visse områder.I tillegg fungerte GPS'sn i seg selv relativt dårlig, dårlig fix,lang fix etc. og man er abhengig av en firmware som ikke kom førinntil nylig for å få standard kvalitet her. Jeg var veldig poitiv til N95 pga. GPS delen, men da jeg så hvordan den fungerte i praksis ble jeg bare veldig skuffet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...