Gå til innhold

Seks vanskelige måneder for AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsinkelsen av Barcelona har vel ikke noe med 6 måneder med dårlige tider å gjøre egentlig? Det er vel heller Intel som har lagt opp en slagplan som har slått godt an.

 

Uanset er det hyggelig at AMD kommer med nye produkter, det bidrar jo til en viss priskrig med Intel. Jeg ønsker de lykke til, men tror nok jeg satser på Intel selv fremover, til tross for å ha vært trofast AMD bruker i en rekke år.

Lenke til kommentar

Akk,.. bort med pessimismen, dette blir årets mest spennende lansering! :)

 

Barcelona er garantert mye bedre enn den nåværende K8-baserte Opteron og det betyr en bedret konkurransesituasjon. Uansett hvordan toppmodellen måtte ligge an i forhold til Intels toppmodell.

 

gtbikes: Bellona? :p

Lenke til kommentar
Akk,.. bort med pessimismen, dette blir årets mest spennende lansering! :)

9328380[/snapback]

 

Ja, selve lanseringen i seg selv blir selvsagt spennende... det er jo mye som står på spill :D

9328400[/snapback]

 

Jepp, så får vi håpe de får vekk de røde tallene sine.

Er faktisk bekymret over dette og hvor lenge et firma kan holdes kunstig i livet :hmm: Vi trenger sårt de aktørene som er på markede i dag, ja gjærne flere .

Lenke til kommentar

WOW! Gikk plutselig opp for meg at 2/4 kjerner ikke er det samme som 64 bits! :blush: Gjett om jeg har bomma på noe!

 

Så nå har jeg noen spørsmål. Regner med at det kjører 32 bits som vanlig, men trenger man spesiell programvare? Eller fungerer det out-of-the-box?

 

Hvis jeg forstår rett så vil 4 kjerner si (på en måte) 4 prosessorer. Vil det da si at prosessoren velger selv hvilken oppgave som skal kjøre hvor? Altså hvis man har 4 prosesser som kjører så kjører de på hver sin kjerne? (Det blir veldig teoretisk da.)

Lenke til kommentar
WOW! Gikk plutselig opp for meg at 2/4 kjerner ikke er det samme som 64 bits! :blush: Gjett om jeg har bomma på noe!

 

Så nå har jeg noen spørsmål. Regner med at det kjører 32 bits som vanlig, men trenger man spesiell programvare? Eller fungerer det out-of-the-box?

 

Hvis jeg forstår rett så vil 4 kjerner si (på en måte) 4 prosessorer. Vil det da si at prosessoren velger selv hvilken oppgave som skal kjøre hvor? Altså hvis man har 4 prosesser som kjører så kjører de på hver sin kjerne? (Det blir veldig teoretisk da.)

9328563[/snapback]

 

Alle de nyeste prosessorene fra både AMD og Intel støtter både 32- og 64-bits prosessering. De fleste av dem brukes nok utenlukkende til å gjøre ting i 32-bit, siden du må ha et operativsystem som støtter 64-bit for å kunne kjøre 64-bits programmer (på Windows-plattformen har ikke 64-bits utgavene av XP og Vista den helt store markedsandelen, tror jeg). 64-bits utgavene av XP og Vista kan fortsatt kjøre 32-bits programmer, bare så det er sagt.

Det er operativsystemet sin oppgave å tildele prosesser til kjerner (f.eks. Windows 95/98/ME har vel ikke støtte for mer enn én prosessor/kjerne, så der kjøres alt på én kjerne).

Lenke til kommentar
AMD er og forblir best :) vil ha 1cpu på kortet, og ikke 2, gidder ikke 2cpu vifter :p

9328429[/snapback]

Det trenger du ikke med dagens Intel C2Q heller. Egentlig er ikke dette ett stort poeng, men AMD har 4 kjerner på samme silisiumstykke, mens Intel har 2 separate silisiumstykker som utgjør en CPU. Poenget for Intel er at de har valgt den "enkleste" løsningen og sannsynligvis den som gir størst yield, i praksis betyr det at de bruker mindre silisium pr CPU enn AMD gjør. Dersom det er noe galt med 1/4 kjerner på en Barcelone CPU, må de i praksis enten kaste den eller deaktive en kjerne og kalle det en dual-core CPU, men da har de brukt mye mer mye silisum som de ellers ville brukt for å produsere en CPU. Intel kan på sin side bruke kjernene på til C2D og C2Q, slik jeg har forstått det.

 

Selv tror jeg vel Intel rent markedsmessig har valgt den beste løsningen, dvs de bruker det de har nå og bruker noe lengre tid på å utvikle 4 kjerner på en silisiumbrikke løsningen. At AMD har valgt en mer "elegant" løsning er det vel liten tvil om, men dersom det ikke byr på betydelig bedre ytelse, så vil jeg kalle det for "overengineering" og at de nok kanskje hadde vært bedre tjent med å velge en kjappkjapp løsning liknende Intels C2Q. Faren er at de har kastet bort tid og markedsandeler, mens Intel har omtrent hatt fri bane. Og dersom Intel's veikart er riktige, så får de heller ikke lang tid på seg til evnt. å utnytte ett overtak.

Lenke til kommentar
WOW! Gikk plutselig opp for meg at 2/4 kjerner ikke er det samme som 64 bits! :blush: Gjett om jeg har bomma på noe!

 

Så nå har jeg noen spørsmål. Regner med at det kjører 32 bits som vanlig, men trenger man spesiell programvare? Eller fungerer det out-of-the-box?

 

Hvis jeg forstår rett så vil 4 kjerner si (på en måte) 4 prosessorer. Vil det da si at prosessoren velger selv hvilken oppgave som skal kjøre hvor? Altså hvis man har 4 prosesser som kjører så kjører de på hver sin kjerne? (Det blir veldig teoretisk da.)

9328563[/snapback]

 

Alle de nyeste prosessorene fra både AMD og Intel støtter både 32- og 64-bits prosessering. De fleste av dem brukes nok utenlukkende til å gjøre ting i 32-bit, siden du må ha et operativsystem som støtter 64-bit for å kunne kjøre 64-bits programmer (på Windows-plattformen har ikke 64-bits utgavene av XP og Vista den helt store markedsandelen, tror jeg). 64-bits utgavene av XP og Vista kan fortsatt kjøre 32-bits programmer, bare så det er sagt.

Det er operativsystemet sin oppgave å tildele prosesser til kjerner (f.eks. Windows 95/98/ME har vel ikke støtte for mer enn én prosessor/kjerne, så der kjøres alt på én kjerne).

9328813[/snapback]

 

Nå har jo jeg Linux da, noen som vet om dette er i den nyeste kjerna?

Lenke til kommentar
AMD er og forblir best :) vil ha 1cpu på kortet, og ikke 2, gidder ikke 2cpu vifter :p

9328429[/snapback]

Det trenger du ikke med dagens Intel C2Q heller. Egentlig er ikke dette ett stort poeng, men AMD har 4 kjerner på samme silisiumstykke, mens Intel har 2 separate silisiumstykker som utgjør en CPU. Poenget for Intel er at de har valgt den "enkleste" løsningen og sannsynligvis den som gir størst yield, i praksis betyr det at de bruker mindre silisium pr CPU enn AMD gjør. Dersom det er noe galt med 1/4 kjerner på en Barcelone CPU, må de i praksis enten kaste den eller deaktive en kjerne og kalle det en dual-core CPU, men da har de brukt mye mer mye silisum som de ellers ville brukt for å produsere en CPU. Intel kan på sin side bruke kjernene på til C2D og C2Q, slik jeg har forstått det.

 

Selv tror jeg vel Intel rent markedsmessig har valgt den beste løsningen, dvs de bruker det de har nå og bruker noe lengre tid på å utvikle 4 kjerner på en silisiumbrikke løsningen. At AMD har valgt en mer "elegant" løsning er det vel liten tvil om, men dersom det ikke byr på betydelig bedre ytelse, så vil jeg kalle det for "overengineering" og at de nok kanskje hadde vært bedre tjent med å velge en kjappkjapp løsning liknende Intels C2Q. Faren er at de har kastet bort tid og markedsandeler, mens Intel har omtrent hatt fri bane. Og dersom Intel's veikart er riktige, så får de heller ikke lang tid på seg til evnt. å utnytte ett overtak.

9329248[/snapback]

 

AMD måtte jo gjøre det før eller siden uansett. Når 8-kjernere etter hvert kommer, kan AMD bare smekke sammen 2 firekjernere.

Lenke til kommentar
AMD er og forblir best :) vil ha 1cpu på kortet, og ikke 2, gidder ikke 2cpu vifter :p

9328429[/snapback]

Det trenger du ikke med dagens Intel C2Q heller. Egentlig er ikke dette ett stort poeng, men AMD har 4 kjerner på samme silisiumstykke, mens Intel har 2 separate silisiumstykker som utgjør en CPU. Poenget for Intel er at de har valgt den "enkleste" løsningen og sannsynligvis den som gir størst yield, i praksis betyr det at de bruker mindre silisium pr CPU enn AMD gjør. Dersom det er noe galt med 1/4 kjerner på en Barcelone CPU, må de i praksis enten kaste den eller deaktive en kjerne og kalle det en dual-core CPU, men da har de brukt mye mer mye silisum som de ellers ville brukt for å produsere en CPU. Intel kan på sin side bruke kjernene på til C2D og C2Q, slik jeg har forstått det.

 

Selv tror jeg vel Intel rent markedsmessig har valgt den beste løsningen, dvs de bruker det de har nå og bruker noe lengre tid på å utvikle 4 kjerner på en silisiumbrikke løsningen. At AMD har valgt en mer "elegant" løsning er det vel liten tvil om, men dersom det ikke byr på betydelig bedre ytelse, så vil jeg kalle det for "overengineering" og at de nok kanskje hadde vært bedre tjent med å velge en kjappkjapp løsning liknende Intels C2Q. Faren er at de har kastet bort tid og markedsandeler, mens Intel har omtrent hatt fri bane. Og dersom Intel's veikart er riktige, så får de heller ikke lang tid på seg til evnt. å utnytte ett overtak.

9329248[/snapback]

 

AMD måtte jo gjøre det før eller siden uansett. Når 8-kjernere etter hvert kommer, kan AMD bare smekke sammen 2 firekjernere.

9329768[/snapback]

 

Sant nok. Dette kan jo kanskje bety at AMD kommer ut med en 8-kjerners prosessor før Intel til og med :dribble:

Lenke til kommentar
AMD måtte jo gjøre det før eller siden uansett. Når 8-kjernere etter hvert kommer, kan AMD bare smekke sammen 2 firekjernere.

9329768[/snapback]

Det skjedde ikke da dobbeltkjernene kom og det vil neppe skje med firekjernene heller. AMD har derimot gått ut og lovet å komme med de første "ekte" åttekjernene i 2009 under kodenavnet SandTiger:

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?i...V8xMl9sLmpwZw==

Lenke til kommentar
AMD måtte jo gjøre det før eller siden uansett. Når 8-kjernere etter hvert kommer, kan AMD bare smekke sammen 2 firekjernere.

9329768[/snapback]

Nå kommer Intel med liknende 4kjerners løsninger etterhvert, men når det er sagt, så bør det ikke være noen i veien for å smekke 4 tokjerner heller på en CPU... med 45nm produksjonsteknikk blir vel kjernene mindre rent fysisk.. dvs dersom ikke økt cache spiser opp alt dette da.

 

Edit: poenget mitt er at jeg tror Intel rent strategisk mot markedet har hatt den beste strategien, dvs de stykker opp 4kjerne løpet sitt. Jeg vil tro at AMD også kunne hatt liknende Intels Quad løsning med ett par mnd utvikling, mens de nå ha brukt veldig mye lengre tid + forsinkelse. Det eneste som kan hindre AMD i å gjøre dette er det faktum at de bruker integrerte minnekontrollere, jeg er litt usikker på hvordan de i praksis ville løst dette dersom de hadde valgt samme løsning som Intel... mulig det ville vært like komplisert som å designe en "ekte" 4 kjerners brikke.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...