Gå til innhold

– Kun én konsoll i framtida (Maskinvare)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville jo vært fantastisk om så skjedde. Men det virker veldig utopisk. MS, Sony og Nintendo er jo arge konkurrenter. Og ingen av de har noe å tjene på dette.

 

Det er mye mer som står på spill både for MS og Sony enn bare spillkonsollene. Konsollene brukes jo for å vri konsumentene imot deres andre produkter også.

Lenke til kommentar

Han har noen gode poenger, men om han får rett i at denne generasjonen er den siste, kommer nok ann på utviklingen på konsollområdet, salg, og markedsandeler for de respektive partene de neste 2-3 årene til å avgjøre kraftig.

 

Dersom flere store utviklere får nok av å tilpasse ett spill til flere plattformer og nok store utviklere dilter etter denne løsningen, og velger ett av formatene og holder seg til dette, så får vi en situasjon selvfølgelig.

 

Men dersom valget skulle fallt på f. eks en fremtidig X-box, så er det jo MS sin seier, fordi det er jo litt hardt for utviklere å presse de store til å lage en felles løsning, fordi slik funker ikke forretningssansen til de fleste. Skal det være ett valg, så må nok det gjøres ett valg, siden alle håper vel at utviklerene velger deres. Så fort utviklerne velger en løsning, så jubler vinneren, og stenger alle andre aktører ute, og vil være ut etter å drive monopol.

 

Å håpe at de store skal få en åpenbaring alla: "Nå slutter vi å kjempe mot hverandre og samarbeide mot en felles framtid, med felles inntekter" er nå ganske likt som å skyte på en blink med bind for øynene, samtidig som noen rister på armene dine.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg stiller meg tvilende til, er "performance oversupply" hypotesen hans. I motsetning til film og musikk, finnes det nesten ingen grenser for hvor langt man kan nå i spillverdenen. Skjønt "spill" blir vel nærmest et for mildt begrep etterhvert. Bare se på hvordan ekte simulatorer som FSX knuser alt som finnes av maskinvare i dag. Og vi er ennå milevis unna "ekte" VR i virtuelle verdener som Oblivion og GTA.

Lenke til kommentar

Det er jo fullstendig logisk at maskinvare og ytelse vil være et ikke-tema om en del år. Da har vi kommet så langt innen teknologi at mer ytelse ikke vil være nødvendig. Men spørsmålet er likevel, hva kommer etter? Det må jo være Virtual Reality eller noe sånt, og dermed åpnes et nytt marked med nye konkurrenter igjen. Tror ikke det stopper ved konsoller ihvertfall.

Lenke til kommentar

Selv om det er upraktisk, tror jeg faktisk vi spillere tjener på konkurransen mellom konsollutviklerne. Dette pusher hardware-fronten.

 

For min del er det kun en spillboks som gjelder: PC, men utvilerne av PC-hardware må skjerpe seg på grunn av konsollutviklerne.

 

La oss slippe en monopolboks fra Microsoft, takk.

Lenke til kommentar
Hva med å lage en konsoll med PCarkitektur. Tror det er det beste for alle, da det er enkelt å bruke konsollen som PC og spillemaskin.

9327908[/snapback]

 

Enig.

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en htpc/vanlig pc og koble den til tv og stereo. Spill, film, musikk, internett, oppgraderingsmuligheter, programer, billigere spill, masse open source +++ alt i et, funker fett. Kan glatt koble til en håndkontroll, ratt osv også.

 

Selv om det blir konkuranse på maskinvare (med forskjellige konsoller) fronten blir det vanskeligere å lage gode spill. Tror ikke GTA 4 hadde blitt utsatt med kun 1 konsoll/plattform. Det må jo være fint for spillutviklerne å få et grensesnitt å jobbe mot, ikke flere forskjellige.

 

Jeg ser poenget med et M$ monopol. Jeg vil nok ikke ha det jeg heller, men til pc er det flere tilbydere av maskinvare, og forhåpentligvis også snart flere tilbydere av OS man kan spille på. Desssverre så har vel MS nesten monopol som spillplatform på pc.

Lenke til kommentar

Det skjedde med Beta og VHS. Den ene tapte.

 

Derimot Mac vs PC og Linux vs Windows...

 

Tror ikke det kommer til å skje. De tjener tross alt endel penger på salg av konsollene.

 

Hvem skal evnt få enrett på konsollen om det bare blir 1? AMD vs Intel der en vinner og en taper stooort. Ringvirkningene blir altfor store til at det skal skje! Domino effekt med mange konkurser... nope!

 

Det kommer til å fortsette som før, nye konsoller og nye utfordringer. Konkurranse gjør billigere. Ikke enerett!

Lenke til kommentar

Glimrende skrevet. Jeg håper virkelig dette blir framtiden .. men så var det jo det med å spå og stå å se på at de store selskapene stikker kjepper i hjulene for slike åpnere og friere metoder. Det er vel bare en måte vi forbrukere kan fremskynde en slik utvikling - ved å ikke kjøpe de monopolistiske spillboksene men å velge spillemaskiner som åpner for bedre konkurranse.

Lenke til kommentar

Xbox 360 er jo nesten i mål med og være alt det der. Men så er det jo sperrer og hindringer for og kunen bruke mye av det som forbrukern vil. Men jo, en ren spille konsoll som xbox, PS3 & wii for det nok vanskelig i fremtiden tror jeg. Blir nok en htpc som greier og dra pc spill med støtte for evt håndkontroller.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en avsporing å tro at det isåfall vil være enten Xbox ELLER Playstation som vinner kampen. Tror Denis Dyack har rett i at konsollen får en felles platform, men tør ikke spå hvor lang tid det vil ta.

 

Plattformen er selvsagt skreddersydd for spill og alt unødvendig vi kjenner fra PC er tatt bort. Produsentene vil da krige om formfaktor, farger og tilleggsutstyr, ikke ulikt den vanlige PC kampen idag.

 

Til forskjell fra PC tror jeg man slipper å studere spesifikasjonene i detalj.

Har du maskin versjon 1 støtter den enkle spill, versjon 2 støtter mer krevende spill og versjon 3 takler virkelig krevende spill. Plutselig kommer det et spill med klassifisering 4..... ja da må du på nett å handle ny konsoll som innfrir kravene (som er bakover kompatibel).... heldigvis er de ganske rimelige for konkurransen er beinhard.

Poenget er at maskinvaren er formsydd for spill og definert til å takle spillene i sin klasse 100%.

 

Tror jeg da :hmm:

Lenke til kommentar

Nøyaktig det samme forslaget ble tatt opp på lederplass i norske PowerPlayer i august 1995, for 12 år siden. Jeg har selv argumentert for det samme i årenes løp. For å spille av all musikk trenge man én CD-spiller, for å spille av alle filmer trenger man én DVD-spiller osv., mens man må ha haugevis av konsoller for å spille alle spillene man ønsker.

 

MEN det er en ting man glemmer i denne situasjonen, og det er prisen på konsollene. Man får nå kjøpt Xbox 360, en tri-core 3,2 GHz PowerPC med et kraftig ATI-kort til under 2000 kroner. En PS3, med åtte-kjerners Cell @ 3,2 GHz, 60 GB disk, kraftig nVidia-kort og Blu-ray-spiller koster rundt 5000 kroner. Hvordan klarer man dette? Jo, konsollprodusentene selger konsollene uten profitt, i starten faktisk med tap. Det ryktes at Sony tapte så mye som 2000 kroner pr. konsoll i starten med PS3. Dette tapet har man som mål å tjene inn i løpet av konsollens levetid i form av spill.

 

Med andre ord blir dette en helt annen business model hvor hardwaren blir dyrere (lik PC-priser?), mens software blir billigere (lik prisen på PC-spill?). Ville dette fungert? PS2 har solgt godt over 120 millioner, mye takket være prisen som i mesteparten av levetiden har ligget på 1000-2000 kroner...

Lenke til kommentar

hehe tror det er VELDIG lenge til dette skjer. Altså poenget her må jo være at hardware er såpass bra at vi er fornøyd og at vi har nådd grensen i hva som er mulig i spill. Jeg vil si vi er 0.001% på vei jeg . For spill er som en interaktiv film hvor vi har hovedrollen. Hvor nære er dagens spill til film med tanke på animasjon, grafikk og lyd ? Ikke i nærheten engang ! Til og med spill som Bioshock som fikk 10/10 har utrolige mange begrensninger grunnet mangel av hardware på Xbox360.

Om 10år tror jeg vi sitter med grafikk nære fotorealisme og da tenker jeg ikke bare på det visuelle men animasjoner og fysikk også.

 

Og når vi endelig når punktet hvor grafikk er bra nok så vil det jo alltid være noen som har ulike meninger hvordan den grafikken skal se og oppføre seg. Ergo tviler jeg STERKT på at det noengang vil komme en universal konsoll.

Lenke til kommentar

Jeg merker jeg blir litt skeptisk når jeg leser dette.

 

Det som gjør at vi har så teknologisk avanserte og billige spillemaskiner idag, er jo nettopp det at Sony, MS og Nintendo sponser produksjonen og mot å tjene på salg av spill...

 

Jeg kan ikke skimte en tid der vi ikke "trenger mer datakraft" heller (i nær framtid, men kanskje om 100 år). Det ville jo vært trist. Noe av moroa med spill, er jo at de blir mer og mer avanserte.

 

Det måtte blitt at PC'en ble spillemaskin og tok over markedet fra konsollene, men spillmarkedet ser jo desverre ut til å utvikle seg i motsatt retning. Forresten, er ikke "konsoll m/pc-arkitektur" bare et annet ord for gaming-pc, med de samme driverproblemer og vanskeligheter som plager pc'en idag? Vil dette appellere til massene? Man kan kanskje ikke få i både pose og sekk?

 

-Visjoner-

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
de fleste forbrukere vil være ute av stand til å se forskjell på en Xbox 360 og en PlayStation 3

 

Disse konsollene er jo like gode da! xbox 360 har dx10 med [unnifyed] shadere mens ps3 kan skryte av sin cell prosessor. Begge har sine sterke sider altså(å svakere sider).

 

 

[***]=lydskrift/ca stavemåte

Lenke til kommentar

Hadde vært spennende om dette skjedde, men jeg tviler på det vil. Sony/Nintendo/MS ville aldri kunne sammearbeide. De ville holde tilbake teknologi fra hverandre i utviklingen av et felles konsoll.

 

Men se på PC marketet. Her har vi jo et felles maskin, og salget av den er jo svin dårlig iforhold ti hva de tjener på konsollene....så av den grunn tviler jeg på de kommer til å lage felles konsoll.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...