Gå til innhold

500 MHz på 1 Watt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor bra det faktisk er avhenger vel om de 500MHzene tilsvarer 500 P4 MHz eller 500 C2D MHz. Men dersom der er nok til å dra en Divx film så betyr det kanskje ikke så mye, men man kan risikere at det er helt på grensen. Den vil vel uansett fungere greit i billigmaskiner etc.. og kanskje den har ett stort klokkepotensial :)

Lenke til kommentar

Via sakker ytterligere akterut. Disse prosessorene yter jo så elendig at det er ikke verd å la seg friste. Jeg tipper at den er på nivå med Celeron 300 MHz og K6-2 300 MHz. Altså på nivå med 10 år gamle prosessorer som hadde 10-20W TDP. Både AMD og intel hadde sikkert slått bena under Via om de hadde lansert sine 10 år gamle prosessorer på 90nm.

 

Det er trist å se hvordan det har gått med Via de siste årene. Skulle ønske de hadde tatt seg opp i markedet og blitt en reell 3. konkurrent på konsumentprosessorer. Ikke har de noen egen FSB-design, ikke har de 64bit, ikke doble kjerner, ikke noe særlig cache, ikke god ytelse, ikke har de skapt noe nytt og spennende de siste årene heller. Transmeta var i hvert fall innovativ så lenge det varte.

 

Jeg tror det beste som kan skje med Vias CPU-avdeling er at de blir kjøpt opp av Nvidia og Nvidia sparker utviklingen i gang der så vi får et motstykke til AMD/ATI og Intel/Intel. (CPU/GPU)

Lenke til kommentar

Kombiner den nye eden prosessoren med en hardware mpeg2/4 dekoder og et tvkort som kjører hardware mpeg2/4 enkoding, så har du det du trenger. En kjemperolig mediapc som ikke sparker noen bak, men som gjør det den er tenkt til. 500mhz holder lenge for å drive en GUI og en harddisk og to.

Lenke til kommentar

VIA var vel en konkurrent til intel/amd for en stund tilbake (?) - men synes det blir litt feil å si at det går dårlig med VIA fordi de spytter ut 500mhz enheter. Disse enhetene er jo ikke myntet på samme markedet som "desktop" prosessorer - det at man har klart 500 på 1 watt gjør denne enheten aktuell for helt andre bruksområder enn de enhetene som sitter i maskinene våre ..

Lenke til kommentar
Via sakker ytterligere akterut. Disse prosessorene yter jo så elendig at det er ikke verd å la seg friste. Jeg tipper at den er på nivå med Celeron 300 MHz og K6-2 300 MHz. Altså på nivå med 10 år gamle prosessorer som hadde 10-20W TDP. Både AMD og intel hadde sikkert slått bena under Via om de hadde lansert sine 10 år gamle prosessorer på 90nm.

 

Det er trist å se hvordan det har gått med Via de siste årene. Skulle ønske de hadde tatt seg opp i markedet og blitt en reell 3. konkurrent på konsumentprosessorer. Ikke har de noen egen FSB-design, ikke har de 64bit, ikke doble kjerner, ikke noe særlig cache, ikke god ytelse, ikke har de skapt noe nytt og spennende de siste årene heller. Transmeta var i hvert fall innovativ så lenge det varte.

 

Jeg tror det beste som kan skje med Vias CPU-avdeling er at de blir kjøpt opp av Nvidia og Nvidia sparker utviklingen i gang der så vi får et motstykke til AMD/ATI og Intel/Intel. (CPU/GPU)

9299389[/snapback]

Skjønner ikke helt hva du skal frem til her Simen...? Hvor mange vifteløse CPUer med 1W effektforbruk har Intel og AMD å skilte med?

 

Blir litt som å sammenligne trykkluftbor og batteridrill synes jeg. Forskjellig hardware til forskjellig bruk. En sånn CPU, Pico-ITX hovedkort med integrert lyd og grafikk og en solid state SSD disk (evt. stort CF kort), så har du en effektgjerrig, knøttliten PC som du for eksempel kan klistre bakpå en fin LCD skjerm og ha i stua.

Lenke til kommentar

Via er jo flinke til å lage embedded prosessorer noe som denne 500 MHz er også ment til å være. Men jeg er jo litt enig med Simen at VIA har et potensiale hvis de jekker ytelsen litt opp på sine strømgjerrige prosessorer - noe som dessverre ikke skjer med mindre de også gjør noe med arkitekturen rundt også. Epia kortene er et eksempel på dette - ja prosessoren er gjerrig men hovedkortet er ikke.

 

Og jeg syntes det er synd at ikke Intel og AMD realiserer noen produkter i dette skiktet også. Dessverre har Intel tydligvis låst sine ULV prosessorer til systembyggere så det finnes ingen mini-itx-ulv eller tilsvarende hovedkort til vanlige forbrukere. En liten benchmark viser at U1400 1.2 GHz fra Intel yter over dobbelt så raskt som min Via CN13000 1.3 GHz. Så jeg fatter egentlig ikke hvorfor Intel holder igjen.

Lenke til kommentar
Kombiner den nye eden prosessoren med en hardware mpeg2/4 dekoder og et tvkort som kjører hardware mpeg2/4 enkoding, så har du det du trenger. En kjemperolig mediapc som ikke sparker noen bak, men som gjør det den er tenkt til. 500mhz holder lenge for å drive en GUI og en harddisk og to.

9299402[/snapback]

 

Jepp, disse VIA kortene sparker til MediaPC... Bare ta et titt på denne LinuxMCE video'en. Litt inn i filmen, vises en tynn klient som skrues på baksiden av en LCD skjerm på veggstativ festet. Den er liten nok til å passe inni et veggstativ også. Inni sitter et pico itx kort og denne burken kjører HD opp til 1080i i hw... Alt dette på 9watts strømforbruk!

http://video.google.com/videoplay?docid=21...905109829&hl=en

Lenke til kommentar
Blir litt som å sammenligne trykkluftbor og batteridrill synes jeg. Forskjellig hardware til forskjellig bruk. En sånn CPU, Pico-ITX hovedkort med integrert lyd og grafikk og en solid state SSD disk (evt. stort CF kort), så har du en effektgjerrig, knøttliten PC som du for eksempel kan klistre bakpå en fin LCD skjerm og ha i stua.

9299569[/snapback]

Poenget er vel at bruksområdet nok ikke blir like stort som artikkelen til hw.no gir uttrykk for. Dersom CPUen får ytelsen Simen sier, så vil ikke denne CPUen i praksis ikke duge i en moderne desktop maskin. Windows kan man i praksis glemme, hvertfall XP og Vista.. og mye eldre versjoner enn det er vel ikke å anbefale lengre.

 

Joda, kjørte selv divx på en P2 266Mhz CPU for noen år siden, men da med ett mindre krevende OS, ikke AV, ikke FW etc. Mener å huske at CPU bruken lå på 70-80%.. og ved raske bevegelser hakket det.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du skal frem til her Simen...? Hvor mange vifteløse CPUer med 1W effektforbruk har Intel og AMD å skilte med?

9299569[/snapback]

Mulig jeg formulerte meg mangelfullt her men jeg sammenligner selvsagt med effektgjerrige CPUer fra Intel og AMD. AMDs Geode-serie har f.eks x86-CPUer med under eller rundt 1W effektforbruk. Intel har på sin side tilsvarende laveffekts x86-CPUer uten at jeg finner navnet på de i farta. Redigert: her står noe om Intels variant.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bare for å sammenligne litt. En Samsung Q1 Pentium M 1 GHz UMPC bruker i snitt 12 watt og det med både 1.8" disk og en baklyst touch skjerm. Et Via Epia hoverkort med en 1.3 GHz C7 prosessor bruker omtrent det dobbelte uten noe annet en noe minne koplet i det! Pentium 1 GHz yter det dobbelte i forhold til C7 prosessoren. Så her snakker vi om ganske mye å hente på å bygge gode systemer rundt prosessorene noe Via ikke er flink til i det hele tatt. De var flink til det for 5 år siden - men så har det stått bom stille...

Lenke til kommentar
Bare for å sammenligne litt. En Samsung Q1 Pentium M 1 GHz UMPC bruker i snitt 12 watt og det med både 1.8" disk og en baklyst touch skjerm. Et Via Epia hoverkort med en 1.3 GHz C7 prosessor bruker omtrent det dobbelte uten noe annet en noe minne koplet i det! Pentium 1 GHz yter det dobbelte i forhold til C7 prosessoren. <..>

9299715[/snapback]

Intel har siden Pentium M 1,1 GHz på 5W også lansert Core 2 Duo U7600 med dobbeltkjerne på 1,33GHz med 533FSB og 10W TDP. Dette er fortsatt CPUer som ikke trenger annet enn enkel passiv kjøling, selv om de ikke er like batterivennlige. Men det viser i hvert fall at utviklingen hos Intel går fremover.

Lenke til kommentar

tja hadde jeg nå engang kjøpt med eden cpu den gangen jeg kjøpte min videomaskin en via 1.0 ghz sak, brukes som reserve på kontoret men har trenger desverre ei vifte for å kjøle, men det var nå ytelsen og bruksområde til en 1 ghz via cpu jeg skulle kommentere.

 

Drar video meget godt, tv kort pinacle pctv uten egen akselrattor uten problem, fullgod til all officebruk og vanlige andre kontorprogrammer. Tja selv litt xxx surfing går greit.

 

så ser gjerne for meg at enten det er via eller amd så bygger jeg gjerne en cpu med lav ytelse inn for en mediepc (jeg ser selvsagt ikke på hva intel har å tilby, hrmf)

 

Men sitter nå her med en rimelig turion basert laptop, på 2 ghz, (enkeltkjerne) den er jo også lydløs og en bærbar har vel så stort potensiale til å ble en mediepc... lage dokking vie usb huber, her får en jo skjerm med noe som er bra for musikk og slikt.

 

Så som bruk for stuepc ser jeg ikke disse lavefftektscpuene fra noen som intrsange så lenge de yter på det nivået, en billig bærbar gir jo mer lydløs ytelse for en billigere penge.

 

Stasjonære er vel omtrent kun for entusiaster nåtildags, og for meget tung pc bruk. ja gamere og de som vil ha et pent møbel til hjemmekinoen med det lille ekstra.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ja U serien fra Intel er meget bra - men som jeg sier, det er bare synd at de ikke fatter at et hovedkort med en slik på ville blitt big business for mange entusiaster. Hvis du ønsker å gjøre noe med slike nå så må du ribbe en UMPC eller en laptop og bygge deg et system på dette. Da kan jeg love deg at du vil ha en konge av et media center som også er passivt kjølet. U serien har ofte aktiv kjøling i laptop'er og UMPC'er men det er bare pga plassmangel. En god kobberblokk ville fungert ypperlig for passiv kjøling. Vi snakker tross alt om bare 5 watt som skal bort (U1400, U1500).

 

Sleng i en SanDisk eller Samsung SSD drive for OS så har man en flott løsning som er 100% tyst også - selv om 1.8" drivene i disse ikke vil være noe stor plage.

 

For de som har masse peng så kan man shoppe en Sony Vaio UX 180 p og integrere hele burken i en hjemmesnikret kabinett så har man en meget bra media-center maskin med touch skjerm. 180p'en går for rundt $900 brukt i USA nå så man skal vel kunne bygge seg et bra system for rundt 8000 kr. Bonusen er at man kan trekke ut powerpluggen i veggen og så går mediacenteret på batteri! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...