Gå til innhold

Frykter for sikkerheten i RFID-pass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste at passene innholdt et helt bildet av fingeravtrykket. Men trenger man ikke kun noen få punkter på fingeren for at man skal kunne vite at passet stemmer med personen bak skranken?

Dette ville jo i tilfellet være mye sikrere.

 

Noen som vet om de nye passene inneholder iris informasjon? I så fall ville jo de nye passene inneholde informasjon som gjør at folk kan overvåke hvor en du er i verden uten å vite det.

Lenke til kommentar

Ikke noe iris. På den annen side er det vel like fullt mulig å spore deg basert på fingeravtrykk, eller eventuelt bare passnummeret for den saks skyld.

Teknologien i passene har vært omdiskutert fra den spede planlegging, en vi har aldri hørt at de har tatt noen ekstra forhåndsregler. Kan ikek tenke meg annet enn at dette blir knekt i løpet av året hvis det er så banalt som det sies. USA har fremtvunget denne løsningen i kampen mot terror og da er det mye ideer som lanseres uten å se seg tilbake eller ta en pust i bakken.

Lenke til kommentar
Ikke noe iris. På den annen side er det vel like fullt mulig å spore deg basert på fingeravtrykk, eller eventuelt bare passnummeret for den saks skyld.

9305378[/snapback]

Ikke akkurat. Tviler på at noen gidder å sjekke hus og vegger for fingertrykk for å finne ut hvor du er. Iris kan man vel skanne bare ved et enkelt overvåkningskamera (med mindre man kler seg ut som en hemmlig skummel mann med dyp hatt og mørke solbriller.)

Lenke til kommentar
Ikke noe iris. På den annen side er det vel like fullt mulig å spore deg basert på fingeravtrykk, eller eventuelt bare passnummeret for den saks skyld.

9305378[/snapback]

Ikke akkurat. Tviler på at noen gidder å sjekke hus og vegger for fingertrykk for å finne ut hvor du er. Iris kan man vel skanne bare ved et enkelt overvåkningskamera (med mindre man kler seg ut som en hemmlig skummel mann med dyp hatt og mørke solbriller.)

9305607[/snapback]

 

Iris-scanning går vel på mønstret i irsien, jeg tviler på det lar seg gjøre å lese av den med noen sikkerhet av et enkelt overvåkningskamera, ihvertfall om man ikke skal be folk hjelpe til med det selv, det funker vel kanskje på maks et par meter med bra utstyr, og det fordrer at vedkommende ser inn i kamraet på en noenlunde stabil måte, gode lysforhold osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke noe iris. På den annen side er det vel like fullt mulig å spore deg basert på fingeravtrykk, eller eventuelt bare passnummeret for den saks skyld.

9305378[/snapback]

Ikke akkurat. Tviler på at noen gidder å sjekke hus og vegger for fingertrykk for å finne ut hvor du er. Iris kan man vel skanne bare ved et enkelt overvåkningskamera (med mindre man kler seg ut som en hemmlig skummel mann med dyp hatt og mørke solbriller.)

9305607[/snapback]

Du beskriver et Orwellsk samfunn. Noe omtrendt som "Enemy of the State" filmen e.l. Faktum er vel at dagens overvåkingskameraer i all hovedsak er så rævva at man knapt kan gjøre gode identifikasjoner av kjentfolk. For å få tl en slik overvåking er man også nød til å koble all overvåking sammen i et vannvittig stort nettverkt. I Norge ville f.eks Mr Apeland i Datatilsynet hatt store betenkeligheter og satt foten ned. Det hadde også krevd omfattende lovendringer (noe kanskje Patriot Act i USA åpner for..?)

 

En slik overvåking er kanskje teoretisk teknisk mulig å gjennomføre, men jeg tviler sterkt på at det er praktisk gjennomførbart. CSI er ikke representativt for hva vi rår over av teknologi i etterforskning og personsporing ;)

Lenke til kommentar
Iris-scanning går vel på mønstret i irsien, jeg tviler på det lar seg gjøre å lese av den med noen sikkerhet av et enkelt overvåkningskamera, ihvertfall om man ikke skal be folk hjelpe til med det selv, det funker vel kanskje på maks et par meter med bra utstyr, og det fordrer at vedkommende ser inn i kamraet på en noenlunde stabil måte, gode lysforhold osv.

9306498[/snapback]

Ja, leste litt mer om det nå. Men så vidt jeg har forstått er iris scannerne slik at de vil se ut som ett helt vanlig overvåkningskamera (noe det er nok av i verden). Når teknologien i fremtiden blir bedre skal vi heller ikke se bort fra at man fint kan plassere kameraet i en gate og overvåke/identifisere personene som går der (så sant man har et database).

 

Problemet er at det da kan gjøres helt uten at folk vet noe om det. Man vet tross alt når man gir fra seg et fingeravtrykk.

 

Dog, har vel datatilsynet i Norge en såpass streng politikk på dette at det neppe blir et veldig stort problem her. Verre blir det nok i andre litt mindre liberale land.

Lenke til kommentar
Ikke noe iris. På den annen side er det vel like fullt mulig å spore deg basert på fingeravtrykk, eller eventuelt bare passnummeret for den saks skyld.

Teknologien i passene har vært omdiskutert fra den spede planlegging, en vi har aldri hørt at de har tatt noen ekstra forhåndsregler. Kan ikek tenke meg annet enn at dette blir knekt i løpet av året hvis det er så banalt som det sies. USA har fremtvunget denne løsningen i kampen mot terror og da er det mye ideer som lanseres uten å se seg tilbake eller ta en pust i bakken.

9305378[/snapback]

Så lenge dette er en sikker løsning har jeg ingen problemer med det, men dersom det ikke er det, så er det jo litt urovekkende.

 

For min egen del har jeg ingenting imot at myndigheter har mulighet til å sjekke hvor jeg er i verden, for de fleste av oss vil det være en betryggelse. Så lenge man ikke er banditt bør ikke dette være ett problem.

Lenke til kommentar

Det som gjør det spesiellt med biometrisk identifikasjon er at vi aldri kan får nye fingeravtrykk, eller ny iris (ihvertfall ikke foreløpig). Dersom noen i dag stjeler identiteten din kan du få nytt personnummer. Dersom noen stjeler biometriedataene dine stiller du særdeles dårlig.

 

For å dra det enda lengre. Tenk dere en fingeravtrykks- eller irisskanner i en minibank. Om ranere vil ha penger kan de kappe av deg en finger eller røske ut øyet ditt. Jeg vet jeg drar dette langt, men det er mye som tyder på at myndigheter og private aktører her lar seg blende av ny teknologi uten å tenke på de moralske, etiske og praktiske konsekvensene.

 

Jeg er glad vi har Datatilsynet i Norge. Uten det hadde vi nok hatt amerikanske tilstander her til lands også.

Lenke til kommentar

ZiggyStardust: Det senarioet du frykter tviler jeg på noen gang kommer til å skje. De fleste ville nok heller bare rettet en pistol mot hode til en fyr og sagt "Hvis ikke du tar ut alt på kontoen din og gir det til meg vanker det snart en kule i bakhodet ditt nå." Dessuten fins det langt enklere metoder og mindre brutale metoder for å få ut mye mer penger enn å tømme lønnskontoen til en fyr.

 

Verre er det nok heller at det nærmest vil bli umulig å kunne skaffe seg en helt ny identitet dersom man skulle ha behov for det.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Sant nok. Men det vil mao ikke være så interessant å kappa av fingre e.l. Biometriske data bør uansett kombineres med andre typer sikkerhetnett, typisk personlig kode, dersom det ikke kun er enkel identifisering. Skal man f.eks inn i bankboks er fingeravtrykk og kode kanskje en fornuftig kombinasjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...