Gå til innhold

Kroppsvarme lader mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med det faktum at feite folk avgir mer varme enn tynne folk? Må jeg ete pommes frites drapert med frityrfett og majones/remulade for å få lengre standbytid? Jeg nekter!

9284292[/snapback]

 

Hva med det faktum at idioter sier piss som muligens er sårende for andre og som heller ikke er relevant?! :p

 

Men nå var jo forsåvidt artikkelen i seg selv tullete også...

 

Vissommatte om mange år så kanskje... Forbanna tabloid-vinkling!

Lenke til kommentar
Hva skjer når mobilen blir varm fordi man snakker i den?

9284112[/snapback]

 

funker fortsatt så lenge den ene siden av "generatoren" har en annen temperatur en den andre.

 

i det hele tatt er det snakk det samme prinsippet som driver en sterling motor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterling_engine

 

om jeg husker rett så har svenskene en ubåt som bruker sterling motor.

den har kanskje ikke samme rekkevidden som en atom-drevet ubåt, men den kan likevel være under så lenge drivstoffet holder fordi varmekilden ikke forbrenner oksygen.

 

vi har alle lært at varm utvider og stiger. det samme gjelder for andre gasser. en sterling motor bruker dette til å drive ett stempel. når så gassen igjen kjøles ned, så driver den også ett stempel. dermed har en ting gående.

Lenke til kommentar

jeg har mer tro på at etanol batteri blir ganske populært ennda.

Foreløpig er det laget bare prototyper til bærbare maskiner. Men vi vill nok se det i mobiler etter hvert...

 

men en ting har jeg aldri sjønt... en liten del ønsker megatynne mobiler mens oss resten 90% er fornøyd med vanlig størelse... da kan det jo ikke være umulig å lage størrebatterier eller dobble batterier til tynne mobiler... slik at vi får en normal størelse på den igjen....

Lenke til kommentar

problemet der er at flere og flere mobildesign har ett deksel over batteriet.

 

noe som gjør det tilnærmet umulig å lage til ett større batteri, ihvertfall om en ønsker at det større batteriet skal gå i ett med resten av mobilen.

 

bedre blir det ikke med det at kameralinsa gjerne er på baksiden, samme sted som batteriet.

Lenke til kommentar

Hvor lite energi krever egentlig de elektriske kretsene som tyskerne har utviklet? De som omtales i starten av artikkelen? (Spenning i antall volt er ikke et mål på energi)

 

Hva skjer når mobilen blir varm fordi man snakker i den?

9284112[/snapback]

Da avgir den oppladet energi i form av varme.

 

Forøvrig så er nok teknikken bak dette basert på Seebeck-effekten. Den omgjør en strøm av varme som følge av en temperaturdifferanse til elektrisk energi. Normalt er det snakk om ganske mange volt spenning på disse TEC-elementene. 12V er ikke uvanlig.

 

Effekten kan gjerne kjøres baklengs for å skape en rettet varmestrøm av elektrisk energi. Da kalles det peltiér-element. Noe overklokkingsentusiaster sikkert kjenner igjen fra kjøleteknikker.

Lenke til kommentar

Minner litt om Seiko kinetic. Pacemakere som bruker kroppens bevegelse (også hjertet) er allerede i bruk. Litt snodig å tenke på, pacemakeren driver hjertet som igjen lader opp pacemakeren...

 

Det tyskerne har forsket på er vel først og fremst ic'er med ekstremt lavt energibehov. Vi kommer garantert til å se slike overalt om noen år.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...