Gå til innhold

TEST: Asus P5K3 Deluxe WiFI/AP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fin test Pritorian  :thumbup:

 

Men savner litt Pcmark og kanskje en til gpu benchmark. 3dmark06 er vel ganske begrenset av både GPU og CPU på dette oppsettet.

 

Eller kanskje delt opp både cpu poeng og totalpoeng i 3dmark06 i testbenken?

9270499[/snapback]

 

Hei, skal se om vi kan dele det opp og muligens legge ved PCMark om vi får tak i en lisens :)

 

Angående linux-støtte så hadde det vært svært interessant å vite om dette trikset fungerer på dette hovedkortet. Kan jo håpe på at testrigget ikke er tatt ned enda...  :)

9270560[/snapback]

 

Skal prøve å se på dette i kveld. Riggen er tatt ned, men jeg trenger å teste litt minne i løpet av uken uansett :)

Lenke til kommentar
Fint om dere kans sjekke om PCIe16x-slottene støtter andre ting enn skjermkort.

 

AtW

9271366[/snapback]

 

 

Det kan jeg bekrefte med mitt p5k deluxe!

 

Kjører et msi SAS kontroller som jeg har til mine 4 SAS disker :D

9271415[/snapback]

 

Bra saker, alltid fnt med erfaringer fra slikt. Håper det blir vanligere å ta med i anmeldelser også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er blitt noe enklere å kjøre vannkjøling med et slikt hovedkort? Det så forferdelig trangt ut i sokkelen! Temperatur på chipset etter en to-tre timer med lukket kabinett?

 

Har et noe snillere heatpipe "nedkjølt" hovedkort (AMD, A8N-SLI), og så fort CPU viften forsvant og vannblokken kom på økte temperaturen på chipset ganske betraktelig. Såpass mye (50'C+) at jeg til slutt måtte installere 2 nye vifter for å holde heatpipen under kontroll. Tydelig at designet er noenlunde avhengig av viftekjøling fra CPU kjøler.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er blitt noe enklere å kjøre vannkjøling med et slikt hovedkort? Det så forferdelig trangt ut i sokkelen! Temperatur på chipset etter en to-tre timer med lukket kabinett?

 

Har et noe snillere heatpipe "nedkjølt" hovedkort (AMD, A8N-SLI), og så fort CPU viften forsvant og vannblokken kom på økte temperaturen på chipset ganske betraktelig. Såpass mye (50'C+) at jeg til slutt måtte installere 2 nye vifter for å holde heatpipen under kontroll. Tydelig at designet er noenlunde avhengig av viftekjøling fra CPU kjøler.

9271749[/snapback]

 

Fikke du problemer da? At vipsetet blir varmere er jo i utganspunktet ikke et problem før det blir for varmt, har selv prøvd å kjøre vannkjøling med ingen vifter og påfølgende varmt chipset, det forårsaket ingen funksjonsmessige problemer

 

AtW

Lenke til kommentar

Synd at Asus ikke vektlegger kvalitet nok på et slikt kort som dette. Nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom burde blitt valgt istedet for Marvell og Realtek. Det er en kjentsak at P35-baserte hovedkort ikke vil fungere i GNU/Linux enda, kortene er ganske ferske. Dette vil forhåpentligvis endre seg snart, og når X38-baserte kort kommer, vil vi nok se GNU/Linux-støtte også for ICH9, som P35 og X38 benytter.

Lenke til kommentar
Synd at Asus ikke vektlegger kvalitet nok på et slikt kort som dette. Nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom burde blitt valgt istedet for Marvell og Realtek. Det er en kjentsak at P35-baserte hovedkort ikke vil fungere i GNU/Linux enda, kortene er ganske ferske. Dette vil forhåpentligvis endre seg snart, og når X38-baserte kort kommer, vil vi nok se GNU/Linux-støtte også for ICH9, som P35 og X38 benytter.

9271937[/snapback]

 

Asus elsker jo desverre marvell, de stapper det på ethvert kort nesten uansett hvor "profesjonelt" de prøver å lage kortet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Asus elsker jo desverre marvell, de stapper det på ethvert kort nesten uansett hvor "profesjonelt" de prøver å lage kortet.

 

AtW

9271992[/snapback]

Ja, det irriterer meg. Det siste kortet fra Asus hvor de brukte nettverk fra Intel var vel Asus P4C800-E Deluxe, antar jeg. Så faktisk noen profesjonelle hovedkort i P5M2-serien hvor de brukte kontrollere fra Broadcom. Pluss noen dyre Opteron- og Xeon-hovedkort ment for servere. Men det er det hele.

Lenke til kommentar
For meg virker det litt rart å betale så mye for et hovedkort basert på et mainstream-brikkesett.

9272344[/snapback]

Jeg vil heller si meningsløst. Disse hovedkortene kommer til å falle ganske bra i pris når X38 blir lansert. DA kan vi snakke om high-end hovedkort. Og vi vil forhåpentligvis se at produsentene i større grad bruker kvalitetskomponenter i forhold til hva vi ser med dette hovedkortet. Kortet klokker kanskje bra, men hva hjelper det når komponentene ikke holder så høy kvalitet?

Lenke til kommentar
For meg virker det litt rart å betale så mye for et hovedkort basert på et mainstream-brikkesett.

9272344[/snapback]

Jeg vil heller si meningsløst. Disse hovedkortene kommer til å falle ganske bra i pris når X38 blir lansert. DA kan vi snakke om high-end hovedkort. Og vi vil forhåpentligvis se at produsentene i større grad bruker kvalitetskomponenter i forhold til hva vi ser med dette hovedkortet. Kortet klokker kanskje bra, men hva hjelper det når komponentene ikke holder så høy kvalitet?

9272361[/snapback]

 

Spørs hva det kan tilby, jeg kostet nylig på meg nræmere 2000 for noe så "utdatert" som et 975x-kort, hovedgrunnen var at testing har vist at kortets 16x-slotter støtter andre ting en grafikk-kort, og bra med PCIe-slotter. Det er overraskende hvordan en så enkel ting kan innsnevre ens valg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så PCI-E x16 sporene kan brukes til andre ting enn bare skjermkort på 975X baserte hovedkort? Interessant. Sånt liker vi å høre. Det er ganske så praktisk. Tja, det er vel kanskje en av grunnene til at 975X i tillegg til Desktop Performance også har Workstation klassifisering fra Intel. Det kan man bare glemme med P35, 965 osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...