Gå til innhold

Tredje generasjon HD DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så ikke stor forsjell, jeg bruker på dvdfilmer en xbox med 720p oppløsning gjenom den røde,blå og grønne kabelen (som jeg alltid roter med navnet på)

Kan også hende at samsung tven min ikke er verdens beste :p

9225725[/snapback]

 

Du mener rgb kabelen?

Og er den xbox 360 eller originalen?

 

Og jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg er ganske sikker på at hvis du skal få et bilde på 720p, så trenger du minst en Komponent kabel.

Så med min begrensede kunskap så tror jeg ikke at det var 720p du så.

 

Men det er stor mulighet for at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
så ikke stor forsjell, jeg bruker på dvdfilmer en xbox med 720p oppløsning gjenom den røde,blå og grønne kabelen (som jeg alltid roter med navnet på)

Kan også hende at samsung tven min ikke er verdens beste :p

9225725[/snapback]

 

det er jo rgb kabel det. eller component. den er analog, så ikke rart du ikke ser forskjell hehe. må kjøre dvi eller hdmi for å få hd 720p.

Lenke til kommentar
det er jo rgb kabel det. eller component. den er analog, så ikke rart du ikke ser forskjell hehe. må kjøre dvi eller hdmi for å få hd 720p.

9226369[/snapback]

Man kan fint kjøre 720P gjennom d-sub/vga også så lenge man har en TV som støtter det, noe de fleste om ikke alle LCD-TVer gjør i dag.

Lenke til kommentar

Lurer veldig på den siste varianten som ble nevnt her. Synd at de ikke har puttet inn HDMI 1.3 spec i alle 3 spillerne. Dyrt blir det uansett, men $300 er ikke mye sett i forhold til hva de opprinnelig kostet. Sånn sett burde man kunne få seg en rimelig og meget god HD DVD spiller for underkant av 2500,- her i Norge.

 

Er HD DVD sonefrie?

Lenke til kommentar

Om HD DVD er sonefri, har jeg ikke funnet dokumentasjon på, men jeg tror den skal være det. Men det har vært snakk om at det skulle innføres soner...

 

så ikke stor forsjell, jeg bruker på dvdfilmer en xbox med 720p oppløsning gjenom den røde,blå og grønne kabelen (som jeg alltid roter med navnet på)

Kan også hende at samsung tven min ikke er verdens beste :p

9225725[/snapback]

 

det er jo rgb kabel det. eller component. den er analog, så ikke rart du ikke ser forskjell hehe. må kjøre dvi eller hdmi for å få hd 720p.

9226369[/snapback]

Jeg har kjørt 1920x1080 gjennom en slik kabel uten problemer. De blir også ofte betegnet som YPbPr(analog) eller YCbCr(digital??) Det er sikkert noen som vet mer om disse kablene.
Lenke til kommentar
det er jo rgb kabel det. eller component. den er analog, så ikke rart du ikke ser forskjell hehe. må kjøre dvi eller hdmi for å få hd 720p.

9226369[/snapback]

Man kan fint kjøre 720P gjennom d-sub/vga også så lenge man har en TV som støtter det, noe de fleste om ikke alle LCD-TVer gjør i dag.

9226392[/snapback]

 

mulig det blir riktig oppløsning. men det blir da ikke digitalt. og ikke riktig kvalitet. er ikke bare oppløsningen som gjelder ang hd tv osv.

Lenke til kommentar
så ikke stor forsjell, jeg bruker på dvdfilmer en xbox med 720p oppløsning gjenom den røde,blå og grønne kabelen (som jeg alltid roter med navnet på)

9225725[/snapback]

Dette er en komponentkabel, ikke en RGB-kabel slik enkelte har svart.

 

det er jo rgb kabel det. eller component. den er analog, så ikke rart du ikke ser forskjell hehe. må kjøre dvi eller hdmi for å få hd 720p.

9226369[/snapback]

Det er som sagt en komponentkabel som ganske riktig er analog, men den støtter likevel HDTV opp til 1080p. HDTV har ikke noe med digital eller analog å gjøre.

 

mulig det blir riktig oppløsning. men det blir da ikke digitalt. og ikke riktig kvalitet. er ikke bare oppløsningen som gjelder ang hd tv osv.

9227224[/snapback]

HDTV dreier seg i hovedsak om oppløsning, og analog HDTV er fortsatt HDTV. Hvis man overfører 1280*720 analogt er oppløsningen akkurat den samme som ved 1280*720 digitalt, og 1280*720 er 720p.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Lurer veldig på den siste varianten som ble nevnt her. Synd at de ikke har puttet inn HDMI 1.3 spec i alle 3 spillerne. Dyrt blir det uansett, men $300 er ikke mye sett i forhold til hva de opprinnelig kostet. Sånn sett burde man kunne få seg en rimelig og meget god HD DVD spiller for underkant av 2500,- her i Norge.

 

Er HD DVD sonefrie?

9226454[/snapback]

HD DVD er sonefritt, både på spillere og disc'er, og insidere har sagt at toget er gått for å legge soner til standarden (de studioene som støtter HD DVD og sitter i beslutningsgruppa har ikke vist noen særlig interesse for å innføre regioner).

Så langt har det ikke kommet hacks for å gjøre spillerne sonefrie også for standard DVD (noe som er synd, for i hvert fall den nåværende toppmodellen i de forskjellige markedene [XA2/XE1] er blant de aller beste på oppskalering av vanlig DVD i det pris-skiktet.

Lenke til kommentar

Det er korrekt Rikky. Utdrag fra Wikipedia:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
YPbPr is converted from the RGB video signal, which is split into three components, Y, Pr and Pb.[1]

 

* Y carries luma (brightness) information.

* Pb carries the difference between blue and luma (B - Y).

* Pr carries the difference between red and luma (R - Y).

Her er en illustrasjon av fargene i en YCbCr-kabel, det er tilsvarende i en YPbPr-kabel.

 

Det er nærliggende å tro at det er RGB-signal i kablene på grunn av fargene på kontaktene, men dette stemmer altså ikke.

 

Analogt videosignal er fortsatt HDTV, men ikke digital-TV. (det er to ulike ting)

 

Vær oppmerksom på at analoge HDTV-signal kan bli forstyrret som kan igjen føre til forvrenginger i bildet.

Lenke til kommentar
Lurer veldig på den siste varianten som ble nevnt her. Synd at de ikke har puttet inn HDMI 1.3 spec i alle 3 spillerne. Dyrt blir det uansett, men $300 er ikke mye sett i forhold til hva de opprinnelig kostet. Sånn sett burde man kunne få seg en rimelig og meget god HD DVD spiller for underkant av 2500,- her i Norge.

 

Er HD DVD sonefrie?

9226454[/snapback]

HD DVD er sonefritt, både på spillere og disc'er, og insidere har sagt at toget er gått for å legge soner til standarden (de studioene som støtter HD DVD og sitter i beslutningsgruppa har ikke vist noen særlig interesse for å innføre regioner).

Så langt har det ikke kommet hacks for å gjøre spillerne sonefrie også for standard DVD (noe som er synd, for i hvert fall den nåværende toppmodellen i de forskjellige markedene [XA2/XE1] er blant de aller beste på oppskalering av vanlig DVD i det pris-skiktet.

9227936[/snapback]

 

Hvis jeg har forstått dette riktig, så er det 2 forskjellige lasere, den røde er til HD og den blå er for DVD? Samma egentlig, poenget er bare at det bør la seg gjøre å kunne bruke spillerne på forskjellige soner. De aller fleste produsenter tilbyr kode (eller manøver med fjernkontroll) for å gjøre spilleren sonefri.

Lenke til kommentar
så ikke stor forsjell, jeg bruker på dvdfilmer en xbox med 720p oppløsning gjenom den røde,blå og grønne kabelen (som jeg alltid roter med navnet på)

9225725[/snapback]

Dette er en komponentkabel, ikke en RGB-kabel slik enkelte har svart.

 

det er jo rgb kabel det. eller component. den er analog, så ikke rart du ikke ser forskjell hehe. må kjøre dvi eller hdmi for å få hd 720p.

9226369[/snapback]

Det er som sagt en komponentkabel som ganske riktig er analog, men den støtter likevel HDTV opp til 1080p. HDTV har ikke noe med digital eller analog å gjøre.

 

mulig det blir riktig oppløsning. men det blir da ikke digitalt. og ikke riktig kvalitet. er ikke bare oppløsningen som gjelder ang hd tv osv.

9227224[/snapback]

HDTV dreier seg i hovedsak om oppløsning, og analog HDTV er fortsatt HDTV. Hvis man overfører 1280*720 analogt er oppløsningen akkurat den samme som ved 1280*720 digitalt, og 1280*720 er 720p.

9227499[/snapback]

 

hdtv er mer en oppløsning, kvaliteten eller bitraten på signalet er mye høyere en med vanslig sdtv. og jo hdtv er digitalt. mulig man kan overføre det over en analog kabel, men da blir det ikke like bra. er jo ikke uten grunn at de har lagt hdmi standarden da.

Lenke til kommentar
så ikke stor forsjell, jeg bruker på dvdfilmer en xbox med 720p oppløsning gjenom den røde,blå og grønne kabelen (som jeg alltid roter med navnet på)

9225725[/snapback]

Dette er en komponentkabel, ikke en RGB-kabel slik enkelte har svart.

 

det er jo rgb kabel det. eller component. den er analog, så ikke rart du ikke ser forskjell hehe. må kjøre dvi eller hdmi for å få hd 720p.

9226369[/snapback]

Det er som sagt en komponentkabel som ganske riktig er analog, men den støtter likevel HDTV opp til 1080p. HDTV har ikke noe med digital eller analog å gjøre.

 

mulig det blir riktig oppløsning. men det blir da ikke digitalt. og ikke riktig kvalitet. er ikke bare oppløsningen som gjelder ang hd tv osv.

9227224[/snapback]

HDTV dreier seg i hovedsak om oppløsning, og analog HDTV er fortsatt HDTV. Hvis man overfører 1280*720 analogt er oppløsningen akkurat den samme som ved 1280*720 digitalt, og 1280*720 er 720p.

9227499[/snapback]

 

hdtv er mer en oppløsning, kvaliteten eller bitraten på signalet er mye høyere en med vanslig sdtv. og jo hdtv er digitalt. mulig man kan overføre det over en analog kabel, men da blir det ikke like bra. er jo ikke uten grunn at de har lagt hdmi standarden da.

9231683[/snapback]

 

Åjoda, ein får 100% hdbilde sjølv om ein bruker analog overføring. Så lenge ein holder seg unna komposit, men bruker komponentovergang så blir bildet utmerket på like bra som hdmi.

 

Det er nok mulig analogt signal har lettere for å bli påvirket av støy, men potensialet er like bra som via hdmi. Fordel med hdmi er j oat ein får færre/mindre kabler og kan kombinere lyd i samme kabel.

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...