Gå til innhold

Halv pris på Vista i Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig gjør de noe riktig. For å få bukt på piratkopering av programvare/filmer/spill/musikk etc så er ikke løsningen å forfølge alle og enhver som har piratkopiert littegrann.

 

Løsningen er lavere pris som forbrukere synes er akseptabelt. Bedre tilgjengelighet, ergo f.eks slippe spill og filmer over hele verden samtidig og sørge for at brukere har tilgang til å kjøpe. Gjøre evt pakkene mer interresant å eie ekte utgave av, f.eks filmer, legg ved en papirflyer i DVD boksen som har bilder og info fra filmen. 2 disc utgave med tillegsmateriale etc etc.

 

Dette er IMHO måten å vinne hjertet og kjøpekraften til forbrukerene.

Så at M$ halverer prisen i Kina så tror jeg at en god del fler kinesere kjøper ekte utgave da de føler at dette har jeg råd til etc.

 

Så for håpentligvis så kanskje M$ starter samme trend i resten av verden? Tror de tjener med kronasjer på det til syvende og sist enn å overprise produktene (i allefall til vanlige forbrukere).

Lenke til kommentar
82% av programvare i Kina er piratkopiert, det var da grusomt mye.

Noen som vet hvordan Norge ligger til der?

9216624[/snapback]

 

Jeg har ikke peiling, men rundt 90% skulle ikke forbauset meg.

9216637[/snapback]

 

 

 

Hehe det var da voldsomt så pessimistisk...:)

 

Slik ser statistikken ut for 2005:

 

Vietnam 90 %

Zimbabwe 90 %

Indonesia 87 %

Kina 86 %

Pakistan 86 %

Norge 30 %

Finland 26 %

Østerike 26 %

New Zealand 23 %

USA 21 %

 

 

Kina er og var en av verstingene i verden på dette.

Lenke til kommentar

Selv om Microsoft hadde halvert prisen på Vista over hele verden hadde de tjent penger på det, fordi flere hadde kjøpt det lovlig, og kanskje ikke brukt Linux. Er det forøvrig flere som aner en ny Windows ME i Vista her?

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Jeg bor i Shanghai og på tralla utafor kontoret selges Windows Vista Ultimate edition for rund 3 - 5 kr. ettersom hvor mye du pruter. All annnen programmvare, filmer osv. selges fra samme tralle med tilsvarende pris og prutemuligheter.

 

Så da er det bare å velge 3kr. eller 300kr. for en DVD med noe greier på...

 

En person som jobber fulltid i en typisk butikk i kina (9 - 22) kan få betalt rundt 300kr. i måneden. Så da kan man jo forstå at de ikke vil bruke hele lønna på noe sånnt.

Endret av gstensrud
Lenke til kommentar
Selv om Microsoft hadde halvert prisen på Vista over hele verden hadde de tjent penger på det, fordi flere hadde kjøpt det lovlig, og kanskje ikke brukt Linux. Er det forøvrig flere som aner en ny Windows ME i Vista her?

9216710[/snapback]

 

Kanskje de hadde tjent mer, kanskje ikke. De skulle med andre ord ha solgt ihvertfall 110% mer tipper jeg for å tjene like mye som de gjør nå, for å dekke opp produksjonskostnader, logistikk, support etc.

 

Ler hver gang noen prøver å sammenligne ME med Vista. Nei, er nok ikke mange som tror at Vista blir en ny ME.

 

Forøvrig så er det vel større mulighet at de kjøper en Vista-versjon der borte nå, men er vel fortsatt for dyrt, og piratkopier for lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Selv om Microsoft hadde halvert prisen på Vista over hele verden hadde de tjent penger på det, fordi flere hadde kjøpt det lovlig, og kanskje ikke brukt Linux. Er det forøvrig flere som aner en ny Windows ME i Vista her?

9216710[/snapback]

 

Kanskje de hadde tjent mer, kanskje ikke. De skulle med andre ord ha solgt ihvertfall 110% mer tipper jeg for å tjene like mye som de gjør nå, for å dekke opp produksjonskostnader, logistikk, support etc.

 

Ler hver gang noen prøver å sammenligne ME med Vista. Nei, er nok ikke mange som tror at Vista blir en ny ME.

 

Forøvrig så er det vel større mulighet at de kjøper en Vista-versjon der borte nå, men er vel fortsatt for dyrt, og piratkopier for lett tilgjengelig.

9216720[/snapback]

 

 

Inntil MS fixer Vista så det ikke sluker alt minnet, selv ved superfetch osv slått av og tilogmed fjernet via vlite, så ER Vista i mine øyne verre enn ME.

 

ME er forsåvidt det OS MS har kommet med så har størst ytelse potensiale, sånn rent ifra install.Skjønt det blir banket av ett 2003 oppsett gjort om til ett "workstation" oppsett.

Lenke til kommentar
Inntil MS fixer Vista så det ikke sluker alt minnet, selv ved superfetch osv slått av og tilogmed fjernet via vlite, så ER Vista i mine øyne verre enn ME.

 

ME er forsåvidt det OS MS har kommet med så har størst ytelse potensiale, sånn rent ifra install.Skjønt det blir banket av ett 2003 oppsett gjort om til ett "workstation" oppsett.

9216832[/snapback]

 

Hmm, ja, Vista bruker litt minne. Men, såvidt jeg har forstått bruker den ikke alt den har allokert før den trenger det. Leste en artikkel om det for et år siden eller noe, så det er mulig det er blitt forandret etterhvert. Uansett ikke hatt noe problemer med minne på noen av de Vista-installasjonene jeg har gjennomført. (Som begynner å bli en del).

 

Hvordan det var med ME tørr jeg ikke tenke på en gang. Eller, jeg prøver ihvertfall å glemme det marerittet.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut som det bare er å starte med piratkopiering for alle penga, hvis dette er eneste måten produsentene skjønner.

 

Det er egentlig ganske åpenbart at folk heller laster ned programvare fra nett, og får samme funksjonaliteten en om de kjøper det i butikk og betaler hundrevis av kroner.

Lenke til kommentar

For nordmenn høres nok prisen lav ut, men regn om prisen til antall månedslønner og overfør prosenten til norske månedslønner så ser vi omtrent hva det koster:

 

I Kina er en månedslønn rundt 300 kr. Vista Premium er satt ned fra 1400 til 700 kr. Altså fra 4,66 månedslønner til 2,33 månedslønner.

 

I Norge er en månedslønn rundt 17.000 kr utbetalt. Hvis Vista hadde kostet 4,66 månedslønner her ville det vært ca 80.000 kr. Hvis det ble halvert ville det kostet 40.000 kr.

 

En kineser vil altså føle prisfallet omtrent som vi ville følt et prisfall på Vista Premium fra 80.000 til 40.000 kr. Jeg tror nok ikke halveringa vil hjelpe noe særlig på piratkopieringa.

 

Derimot er det en ting jeg tror vil hjelpe mot piratkopieringa der også: Gjøre det vanskeligere å omgå aktivering og kortere intervaller for reaktivering. Det tror jeg vil plage mange pirater så mye at de i større grad velger programvare som er gratis uten alle plagene. Les: Gnu/Linux, Solaris, osv, med Red Flag Linux i spissen.

Lenke til kommentar
Derimot er det en ting jeg tror vil hjelpe mot piratkopieringa der også: Gjøre det vanskeligere å omgå aktivering og kortere intervaller for reaktivering. Det tror jeg vil plage mange pirater så mye at de i større grad velger programvare som er gratis uten alle plagene. Les: Gnu/Linux, Solaris, osv, med Red Flag Linux i spissen.

9217758[/snapback]

:) det er vel ikke ett sjakktrekk for MS å plage andre over til andre OS, de vil vel ha en balanse...

 

Men, såvidt jeg har forstått bruker den ikke alt den har allokert før den trenger det. Leste en artikkel om det for et år siden eller noe, så det er mulig det er blitt forandret etterhvert. Uansett ikke hatt noe problemer med minne på noen av de Vista-installasjonene jeg har gjennomført. (Som begynner å bli en del).

Det er riktig, inntil for kort tid siden kjøre jeg Vista med 2GB minne, da brukte Vista på det jevne ~700-800MB, dvs inkludert AV, firewall og noen andre bakgrunnsapplikasjoner. Så bestemte jeg meg for å kjøpe litt mer da jeg kjøpte Q6600 nylig, så nå har jeg 4GB... gjett hvor mye Vista sluker nå? 2.2GB på det jevne! Ikke at det betyr så mye, Vista kjører mer "smooth" enn noengang og minnet er jo der, så dersom det blir frigitt ved behov fra andre applikasjoner gjør det ikke så mye egentlig.

Lenke til kommentar
Det er riktig, inntil for kort tid siden kjøre jeg Vista med 2GB minne, da brukte Vista på det jevne ~700-800MB, dvs inkludert AV, firewall og noen andre bakgrunnsapplikasjoner. Så bestemte jeg meg for å kjøpe litt mer da jeg kjøpte Q6600 nylig, så nå har jeg 4GB... gjett hvor mye Vista sluker nå? 2.2GB på det jevne! Ikke at det betyr så mye, Vista kjører mer "smooth" enn noengang og minnet er jo der, så dersom det blir frigitt ved behov fra andre applikasjoner gjør det ikke så mye egentlig.

Med eller uten SuperFetch aktivert? For det er jo litt merkelig at Vista skal bruke så mye RAM selv om man skrur av SuperFetch, Aero og alt annet fancy så den ser ut som Win2000. Bare med mangedoblet RAM-bruk :whistle:

 

En annen ting som er litt kjedelig er at MS er notorisk dårlig på å informere om den faktiske minnebruken i OSene sine, med forskjellig terminologi både mellom versjoner (2000,XP,Vista) men også innad i OSet, alt ettersom om man bruker Task Manager, Performance Monitor osv. Poenget er at pro-Vista folk kan si så mye fantastisk de vil om hvor revolusjonerende minnehåndtering man har i Vista, men det er litt kjedelig når minnebruken er så uforutsigbar. For da blir det vanskelig å planlegge hvor mye RAM man trenger til å kjøre bestemte applikasjoner.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...