Gå til innhold

Ventet 15 uker på reparasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville det ikke vært mer naturlig å la ens egen operatør ordne opp i dette, når en annen operatør har gjort en slik feil? Nå er riktignok cdons kundebehandling i denne saken under enhver kritikk, men dette er jo ikke deres bord.

9187453[/snapback]

 

Sålenge det er Orange som har blokkert IMEI er det KUN Orange som kan låse den opp igjen.. Sånn er systemet lagd..

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over. Men man skulle tro dette var et område netcom hadde større erfaring med, og lettere kunne ordne opp med orange. Uten at jeg vet nok om det. Så fort cdon fant ut hva som var feil, burde de jo ha sendt Orange dokumentasjon på at mobilen ikke var stjålet, aldri hadde vært registrert hos Orange, og fått dem til å oppheve sperren. Men det virker jo som om de ikke har visst hva de skulle gjøre.

Lenke til kommentar
hvordan i svarte dette går an undres jeg på...

 

vil det altså si at om tulling i en annen del av verden skriver feil imei nummer inn i en terminal så kan telefonen min plutselig ende opp sperret her i norge?

 

wtf sier jeg bare...

9187505[/snapback]

 

Nettopp.. Litt maktesløs dersom man sitter med en mobil til 3500,- som er ubrukelig fordi en gjøk har gjort en tastefeil.. Enda verre når ingen vil ta ansvar.. No good

Lenke til kommentar

Dårlig svar fra CDON. De tar lissom ikke skylden selv, men prøver å vri dette over på andre. Nok en butikk som jeg ikke skal handle i. Ellers jeg trøbbel med Netshop der de nekter å reparere telefonen. Etter 8 mnd. er nå saken hos forbrukertvistutvalget. Gleder meg å se utfallet.

 

Mener at det er på tide at noen rydder opp i denne bransjen. Altfor mye useriøse aktører. Folk gidder ikke å kontakte forbrukerombudet pga. den evige papirmølla og kjøper seg heller en ny telefon. Dette tjener forhandlere masse penger på. Synes det burde gis høye bøter til forhandlere som ikke følger forbrukerkjøpsloven. Hvis de måtte betale 10.000 kr. for hver gang de ikke fulgte loven ville servicen vært noe helt annet.

 

Det eneste vi forbrukere kan gjøre nå, er å styre unna slike butikker som CDON og Netshop.

Lenke til kommentar
Dårlig svar fra CDON. De tar lissom ikke skylden selv, men prøver å vri dette over på andre. Nok en butikk som jeg ikke skal handle i. Ellers jeg trøbbel med Netshop der de nekter å reparere telefonen. Etter 8 mnd. er nå saken hos forbrukertvistutvalget. Gleder meg å se utfallet.

 

Mener at det er på tide at noen rydder opp i denne bransjen. Altfor mye useriøse aktører. Folk gidder ikke å kontakte forbrukerombudet pga. den evige papirmølla og kjøper seg heller en ny telefon. Dette tjener forhandlere masse penger på. Synes det burde gis høye bøter til forhandlere som ikke følger forbrukerkjøpsloven. Hvis de måtte betale 10.000 kr. for hver gang de ikke fulgte loven ville servicen vært noe helt annet.

 

Det eneste vi forbrukere kan gjøre nå, er å styre unna slike butikker som CDON og Netshop.

9187729[/snapback]

Helt enig med deg her.. Butikkene tjener masse på at folk ikke orker å stresse med saker som dette. Mobiltelefonene vi kjøper er det urovekkende mye galt med. Da er vi avhengig av god oppfølging. Noe CDON og i ditt tilfelle Netshop har bevist at de ikke gir. Altfor dårlig dette.. :thumbdown:

Endret av slimy
Lenke til kommentar
Mon tro hvordan man sperrer en telefon. Hvis ikke cdon hadde flere lånetelefoner igjen, kunne de jo kjøpt noen flere, eller lånt av andre butikker.

Dessuten er det ikke bra at de ikke svarer på e-post. Tror dette kan gjøre at cdon blir mindre attariktivt å reparere mobilen hos.

9187696[/snapback]

Man skal i utgangspunktet gå til politiet dersom man vil ha mobilen sperret. Må fremlegge kvittering for at dette skal gå igjennom. Netcom og Telenor som viderefører sperringen til CEIR registeret. Men hvordan Orange klarete dette kommer vi nok aldri til å få svar på..

Lenke til kommentar

Slimy og tmbn: Snakk om å skyte over mål. Her har CDON etter min mening svart det eneste rette. Hvis telefonen virker, og plutselig blir sperret av en utenlandsk operatør, og det blir påvist at den er blitt sperret - hva i all verden har CDON med dette å gjøre??

 

Det blir som å kjøpe en hengelås til komfyren din og så gå til elkjøp og klage og kreve ny komfyr hvis noen stjeler nøkkelen til hengelåsen. Litt mer innlysende hva som er feil i det eksempelet, i forhold til det som er snakk om i artikkelen her, men CDON har jo solgt en fungerende vare, og har absolutt null, niks og nada påvirkning på hva noen gjør med varen etterpå.

 

For øvrig er det kommentaren fra herr Jarle som bekymrer meg mest:

Jurist i Forbrukerrådet, Jarle Vinje, er ikke i tvil om hvem som sitter med ansvaret i denne saken.

 

– Kunden kan ikke klandres for at telefonens IMEI-nummer er sperret, så her er det selger, altså CDON som må ordne opp. Når kunden har kjøpt en telefon uten binding, til ordinær pris, skal han kunne forvente å bruke telefonen ut ordinær levetid, sier Vinje til Amobil.

 

Hvis det er meningen til Forbrukerrådet i denne spesifikke saken så burde man holde seg unna dem som konfliktløser, hvis man er forhandler ;)

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
Hvis det er meningen til Forbrukerrådet i denne spesifikke saken så burde man holde seg unna dem som konfliktløser, hvis man er forhandler ;)

9188133[/snapback]

Jeg mistenker at den godeste Vinje ikke helt vet hvordan systemet for sperring av IMEI-nummere fungerer. Om noen kjører på meg så jeg mister telefonen i bakken og den knuses, kan ikke jeg klandres. Allikevel er det vel føreren av bilen, og ikke forhandleren som solgte meg telefonen, som må erstatte denne. Jeg hadde nå anmeldt Orange for ett eller annet hvis jeg hadde fått så mye pes på grunn av dem. Det er sikkert ulovlig å sperre et IMEI-nummer uten å ha rett til det.
Lenke til kommentar

Den eneste som faktisk har gjort noe klanderverdig her må være verkstedet som returnerer en telefon uten å sjekke at de faktisk har funnet feilen. Dette skjer dessverre alt for ofte etter min erfaring som forhandler.

 

Som allerede påpekt kan ikke CDON klandres for dette. At de faktisk hjelper kunden er ikke annet en å ta av seg hatten for.

 

Forbrukerrådet viser i denne saken nok en gang at de faktisk uttaler seg om ting de faktisk ikke har greie på. EIR er et register over telefoner som ikke skal ha tilgang til å benytte GSMnettet blant annet fordi telefonene er meldt stjålet. Dette har verken forhandler, operatør eller verksted noe herredømme over. Strengt tatt er det vel ikke noe feil med telefonen og problemet er ene og alene en sak mellom kunden og Orange som har sperret dette imeinummret.

Lenke til kommentar
Den eneste som faktisk har gjort noe klanderverdig her må være verkstedet som returnerer en telefon uten å sjekke at de faktisk har funnet feilen. Dette skjer dessverre alt for ofte etter min erfaring som forhandler.

 

Som allerede påpekt kan ikke CDON klandres for dette. At de faktisk hjelper kunden er ikke annet en å ta av seg hatten for.

 

Forbrukerrådet viser i denne saken nok en gang at de faktisk uttaler seg om ting de faktisk ikke har greie på. EIR er et register over telefoner som ikke skal ha tilgang til å benytte GSMnettet blant annet fordi telefonene er meldt stjålet. Dette har verken forhandler, operatør eller verksted noe herredømme over. Strengt tatt er det vel ikke noe feil med telefonen og problemet er ene og alene en sak mellom kunden og Orange som har sperret dette imeinummret.

9188255[/snapback]

 

Det bekymrer meg også litt at amobil tar saken og ikke har innsikt nok til å se at dette jo overhodet ikke er noen forbrukersak. jada, kjipt og alt det der at han må vente, men å vinkle saken på at det er CDON sin feil er jo direkte inkompetent av en nettside som lever av mobilnyheter og (skulle man tro) litt innsikt i hvordan mobiler/operatører virker.

Lenke til kommentar
Den eneste som faktisk har gjort noe klanderverdig her må være verkstedet som returnerer en telefon uten å sjekke at de faktisk har funnet feilen. Dette skjer dessverre alt for ofte etter min erfaring som forhandler.

 

Som allerede påpekt kan ikke CDON klandres for dette. At de faktisk hjelper kunden er ikke annet en å ta av seg hatten for.

 

Forbrukerrådet viser i denne saken nok en gang at de faktisk uttaler seg om ting de faktisk ikke har greie på. EIR er et register over telefoner som ikke skal ha tilgang til å benytte GSMnettet blant annet fordi telefonene er meldt stjålet. Dette har verken forhandler, operatør eller verksted noe herredømme over. Strengt tatt er det vel ikke noe feil med telefonen og problemet er ene og alene en sak mellom kunden og Orange som har sperret dette imeinummret.

9188255[/snapback]

 

Det bekymrer meg også litt at amobil tar saken og ikke har innsikt nok til å se at dette jo overhodet ikke er noen forbrukersak. jada, kjipt og alt det der at han må vente, men å vinkle saken på at det er CDON sin feil er jo direkte inkompetent av en nettside som lever av mobilnyheter og (skulle man tro) litt innsikt i hvordan mobiler/operatører virker.

9188345[/snapback]

 

Sterkt uenig. Dersom ikke CDON eller Orange hadde tatt ansvar i en slik sak. Hvem skal da ordne opp? Er det forbrukeren som skal svi? Mobilen er produsert i England så denne Imei koden må ha kommet på avveie på ett eller annet vis.. Bra det løste seg til slutt. Absolutt en forbrukersak når kunden ser ut til å bli taperen! Mobilen var jo fortsatt istykker når IMEI var låst opp..

Lenke til kommentar

Sterkt uenig. Dersom ikke CDON eller Orange hadde tatt ansvar i en slik sak. Hvem skal da ordne opp? Er det forbrukeren som skal svi? Mobilen er produsert i England så denne Imei koden må ha kommet på avveie på ett eller annet vis.. Bra det løste seg til slutt. Absolutt en forbrukersak når kunden ser ut til å bli taperen! Mobilen var jo fortsatt istykker når IMEI var låst opp..

9188429[/snapback]

 

Du kan være så sterkt uenig som du bare vil, men fakta er det at verken Sony Ericsson eller CDON kan lastes for at telefonen blit sperret i EIR. Det at høyttaleren eller hva det var ikke virket er jo en helt annen sak. Det er selvfølgelig en reklamasjonssak. Men igjen synes jeg det virker som verkstedet har vært noe sløve her!

 

Hvorfor i all verden skal forbrukere slippe å ta noe eget ansvar? Det blir jo det samme som om man skulle skylde på selgeren hvis telefonen ble stjålet på virkelig!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...