Gå til innhold

Identitetstyveri for enkelt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg håper den personen som skrev programmet av sikkerhetsmessige grunner sletter det.

9172525[/snapback]

Hvorfor det? Programmet og kildekoden er distribuert på nettet, uansett om han sletter det så er det i omløp.

 

Tele2 har uansett fikset på sidene sine, så du må finne en annen bedrift som bruker samme system, samt skrive om programmet for at det skal funke videre.

Lenke til kommentar

Problemet her er ikke først og fremst selve fødselsnummeret, men at det brukes på en måte som for det første ikke er i tråd med personopplysningsloven, og for det andre at løsningene tildels er mangelfulle når det gjelder sikkerhet og kontroll/verifisering av identitet.

 

Fødselsnummer kan bare brukes når det er saklig behov, og når det er umulig å oppnå tilfredstillende identifikasjon ved bruk av andre metoder, som for eksempel navn, adresse, fødselsdato, medlems- eller kundenummer. (Personopplysningsloven § 12)

 

Systemet har faktisk svært mange år på baken (innført i 1964), og hele det opprinnelige bruksområdet medførte at det ikke kunne defineres som sensitivt, men ble underlagt de restriksjoner som sitert til ovenfor. Hadde det blitt definert som sensitivt/taushetsbelagt hadde opprinnelige bruksområder blitt mer eller mindre umulige. Selv ved innføring av et nytt "fødselsnummer" vil man ikke kunne gjøre det 100 % sensitivt, men bruksregler kan strammes inn.

 

Så etter min mening er det reelle problem her at fødselsnummer i stor grad brukes når det ikke er saklig behov, samt at flere løsninger som bruker dette ikke har kontroll/verifisering som hindrer mulighet for identitetstyveri. Og det er svært bra at dette settes søkelys på, slik at man kan tvinge offentlige og private aktører til å droppe bruken der det ikke er nødvendig, samt at man blir mer bevist på å ikke gi fra seg nummeret i alle sammenhenger.

 

Nå er jeg faktisk ikke sjokkert, fødselsnummerets status har jeg vært kjent med i hvertfall de siste 20 år, og det har alltid vært lett tilgjengelig informasjon at fødselsnummer ikke er sensitivt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg håper den personen som skrev programmet av sikkerhetsmessige grunner sletter det.

9172525[/snapback]

Hvorfor det? Programmet og kildekoden er distribuert på nettet, uansett om han sletter det så er det i omløp.

 

Tele2 har uansett fikset på sidene sine, så du må finne en annen bedrift som bruker samme system, samt skrive om programmet for at det skal funke videre.

9172545[/snapback]

Leste nettopp at programmet var distribuert, så da hjelper det vel ikke.

Lenke til kommentar

Er faktisk ikke ubrukelig, i alle fall ikke slik jeg ser det. Jeg skrev inn en tilfeldig fødselsdato, så skannet programmet, tok ca 10 minutter. På ca 1/5 av alt som ble testa står det KUNNE IKKE HENTE INFO!. Alle disse personnr er virkelige, jeg sjekka selv ut et par av dem. Dette ble sjekka for 5 minutter siden. Ganske scary spør du meg.

 

Der ja, kødda om dette med mamma, hu trodde det ville være klin umulig så hun sa de første 2 talla etter fødselsdatoen. Tok meg ca 10 sekunder så hadde jeg den.

 

http://mitnick.multigeeks.com/ her er siden til han som har laget programmet.

Endret av deleder
Lenke til kommentar
Så dette på norsk freak forum og ble rett og slett sjokkert. Med personnummeret ditt kunne jeg lett overtatt identiteten din og ruinert deg finansielt...

9172309[/snapback]

 

Lett og lett, man kan utvilsomt skape endel bry, men det er ikke helt trivielt å få gjort dette uten relativt stor risiko for seg selv, og vedkommende det gjelder vil fort oppdage det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Lett og lett, man kan utvilsomt skape endel bry, men det er ikke helt trivielt å få gjort dette uten relativt stor risiko for seg selv, og vedkommende det gjelder vil fort oppdage det.

 

AtW

9172883[/snapback]

Nja... Spørs på hvem man velger som offer. Skulle prestrert å leve fett uoppdaget på noen et par måneder og så bytte by og offer og gjenta det hele. Jeg antar at jeg kunne holdt på sånn en god stund før jeg ble tatt. MEEEEN man blir nok tatt tilslutt så det er ikke noe jeg har planer om. :p
Lenke til kommentar
Så etter min mening er det reelle problem her at fødselsnummer i stor grad brukes når det ikke er saklig behov, samt at flere løsninger som bruker dette ikke har kontroll/verifisering som hindrer mulighet for identitetstyveri. Og det er svært bra at dette settes søkelys på, slik at man kan tvinge offentlige og private aktører til å droppe bruken der det ikke er nødvendig, samt at man blir mer bevist på å ikke gi fra seg nummeret i alle sammenhenger.

9172552[/snapback]

 

Må si meg enig der, det er alt for mange utvikklere som legger seg på latsiden og bruker personsnr, som f.eks første utgaven av UiO's studentweb til tross for at alle andre UiO web tjenester brukte brukernavnet en ble tildelt. Det tok tid før UiO studentweb tillot innlogging med brukernavn isteden for personnr.

Lenke til kommentar

Flott at noen tør å si i fra. Selv om en kanskje burde latt noen få fikse litt på feilen først. Det er jo ikke alltid en blir tatt seriøst, og da er hardt mot hardt det eneste som leder til forandring. Det har en jo allerede sett noen eksempler på, og omtaler på forskjellige selskapers reaksjoner på slike saker.

 

Nå må kanskje Alltin pøse på med ressurser for å få stoppet dette. Det kan selskaper slippe dersom de er lydhøre for henvendelser angående sikkerhet. Skal bli spennende å se hvor denne spesielle saken bærer hen.

Lenke til kommentar
Må si meg enig der, det er alt for mange utvikklere som legger seg på latsiden og bruker personsnr, som f.eks første utgaven av UiO's studentweb til tross for at alle andre UiO web tjenester brukte brukernavnet en ble tildelt. Det tok tid før UiO studentweb tillot innlogging med brukernavn isteden for personnr.

9172996[/snapback]

 

Hjelper det? Man kan også logge seg inn med personnummer som før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...