Gå til innhold

Norske butikker selger piratvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Butikker som selger piratkopiert vare er det på sin plass å straffe hard. De svindler kunden. Det vil si at du som kunde ikke får det produktet du har betalt for.

 

Tro vel iallefall Microsoft belønner de som "angir" butikken/forhandleren du fikk den piratkopierte versjonen av programvaren demmes med en gratis lovelig lisens.

Lenke til kommentar
dette ifølge BSA.

Med unntak av eksemplet fra drammen, er det noe særlig utbredt? I følge litt mer nøytrale kilder enn BSA?

 

Enig i at det er forkastelig å svindle kunder på denne måten. Skal butikkene først gi kundene gratis operativsystem og gratis kontorpakke så bør de gjøre det på lovlig måte. Altså med åpen kildekode.

Lenke til kommentar
dette ifølge BSA.

Med unntak av eksemplet fra drammen, er det noe særlig utbredt? I følge litt mer nøytrale kilder enn BSA?

 

Enig i at det er forkastelig å svindle kunder på denne måten. Skal butikkene først gi kundene gratis operativsystem og gratis kontorpakke så bør de gjøre det på lovlig måte. Altså med åpen kildekode.

9124053[/snapback]

 

Ifølge en artikkel i dagbladet var det en større forhandler i Aust - Adger somnettop ble tatt.. så det gir 2 forhandlere iløpet av en 12måneders periode..

Lenke til kommentar

"Nylig gjennomførte BSA Norge en undersøkelse blant landets kommuner. Resultatet viste at 25 prosent av kommunene ikke hadde rutiner og retningslinjer for å unngå å ta i bruk av ulisensiert programvare."

 

Hva slags rutiner bør man ha for slikt? Er det ikke rutine nok å kjøpe prgramvaren sin?

 

AtW

Lenke til kommentar

hvorfor gjør de det ?.

 

antagelig fordi at programmene skal bli billigere i innkjøp slik at de kan konkurrere med de store kjedene . det er en kjent sak at store butikker får bedre avtaler en de små.

 

 

av og til lurer jeg på om de store selskapene ( programvare og musikk) er tar seg for godt betalt og de kan vi få dette resultatet.

 

 

 

kundene klager over for dyre programmer og bruker piratversjoner i stedet

produsenten klager over piratversjonene og lager tiltak mot dette

dette fører til at originalprogrammet blir vanskelig å installere , man foretrekker piratversjonen i stedet . kanskje blir programmene ekstra dyre også

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Hva slags rutiner bør man ha for slikt? Er det ikke rutine nok å kjøpe prgramvaren sin?

9124357[/snapback]

Tydeligvis holder ikke det...

 

Noe programvare er i overkant dyr og det er tilfeller av store prisforskjeller mellom feks. Usa og Europa, noe som ikke bør forekomme.

 

Jeg tror problemet er at dem som bruker mye pirat, ikke at familien hansen har pirat av Photoshop til å fikse på feriebildene som er ille, ikke har noen forståelse for hva det koster å utvikle programvare og ha 10talls eller 1000vis av utviklere jobbende. Studener bruker og mye pirat, greit nok at programvare koster, men det finnes i de aller fleste tilfeller rabatter for studenter og alternativer som koster mindre. I tillegg kan det ikke bli mer dobbelt moralsk og feks. studere IT og tro at man skal leve av feks. programmering om man piratkopierer over en lav sko selv....

 

Man burde egentlig møtes på midten, rimligere programvare og flere kjøper, men det vil vel alltid være noen som skal ødelegge det regnestykket :mad:

Lenke til kommentar
Hva slags rutiner bør man ha for slikt? Er det ikke rutine nok å kjøpe prgramvaren sin?

9124357[/snapback]

Tydeligvis holder ikke det...

 

Noe programvare er i overkant dyr og det er tilfeller av store prisforskjeller mellom feks. Usa og Europa, noe som ikke bør forekomme.

 

Jeg tror problemet er at dem som bruker mye pirat, ikke at familien hansen har pirat av Photoshop til å fikse på feriebildene som er ille, ikke har noen forståelse for hva det koster å utvikle programvare og ha 10talls eller 1000vis av utviklere jobbende. Studener bruker og mye pirat, greit nok at programvare koster, men det finnes i de aller fleste tilfeller rabatter for studenter og alternativer som koster mindre. I tillegg kan det ikke bli mer dobbelt moralsk og feks. studere IT og tro at man skal leve av feks. programmering om man piratkopierer over en lav sko selv....

Jeg er i utgangspunktet helt enig, dvs dersom man er i arbeid og har råd til lisenser, så bør man ha dette. Det samme gjelder selvfølgelig bedrifter og liknende. Dersom man er student og har dårlig økonomi, så er jeg mer splittet. OK, man kan bruke opensource, men på den annen side er det greit å bruke samme programvare som man kommer til å bruke i arbeidslivet videre. Nå har de fleste studenter, Universitet etc gode avtaler på programvare, slik at piratkopiering ofte er unødvendig dersom man undersøker, men jeg forstår motivasjonen.

 

Utover det finnes det også programvare med så bugget og unødvendig komplekse prosedyrer for registrering at jeg ikke gidder, men i motsetning til da jeg var student er omtrent all programvare på PCene mine nå lisensiert. Litt pga jeg har fått gjennom gode avtaler på jobben og litt fordi jeg har betalt for de programmene jeg bruker mest. Kan vel også nevne at en tredje faktor er fokuset på piratkopiering som har blitt sterkere og sterkere. Da jeg hadde C64 var det ingen som tenkte på det, på Amiga tiden begynte vi å bli klar over det, men føler vel ikke at fokuset har tatt helt av før i de senere årene.

 

Mht dobbelmoral blant IT studenter og andre som forventer av å leve av programmering og software. Mange er veldig glade i Opensource, Linux og freeware, inkludert meg selv. Nå har jeg ikke tenkt å leve av dette, men vil ikke dette også true fremdige arbeidsinntekter til disse folka? Opensource kan man vel ta betalt for, men i praksis stikker man vel litt krokfot mht inntekter?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Jeg er i utgangspunktet helt enig, dvs dersom man er i arbeid og har råd til lisenser, så bør man ha dette. Det samme gjelder selvfølgelig bedrifter og liknende. Dersom man er student og har dårlig økonomi, så er jeg mer splittet. OK, man kan bruke opensource, men på den annen side er det greit å bruke samme programvare som man kommer til å bruke i arbeidslivet videre.

Hvem sier at man ikke møter åpen kildekode i arbeidslivet? ;) Dessuten så har mange store bedrifter underskudd på kompetanse innen åpen kildekode og dermed et sterkt behov for nyutdannede som har levd med åpen kildekode i utstrekt grad.

 

Utover det finnes det også programvare med så bugget og unødvendig komplekse prosedyrer for registrering at jeg ikke gidder, men i motsetning til da jeg var student er omtrent all programvare på PCene mine nå lisensiert. Litt pga jeg har fått gjennom gode avtaler på jobben og litt fordi jeg har betalt for de programmene jeg bruker mest. Kan vel også nevne at en tredje faktor er fokuset på piratkopiering som har blitt sterkere og sterkere. Da jeg hadde C64 var det ingen som tenkte på det, på Amiga tiden begynte vi å bli klar over det, men føler vel ikke at fokuset har tatt helt av før i de senere årene.

 

Har du ikke sett Don't Copy That Floppy? ;)

-Xfqkdh5Js4

 

Mht dobbelmoral blant IT studenter og andre som forventer av å leve av programmering og software. Mange er veldig glade i Opensource, Linux og freeware, inkludert meg selv. Nå har jeg ikke tenkt å leve av dette, men vil ikke dette også true fremdige arbeidsinntekter til disse folka? Opensource kan man vel ta betalt for, men i praksis stikker man vel litt krokfot mht inntekter?

9124712[/snapback]

Nei, ikke nødvendigvis. Åpen kildekode gjør at man tar betalt for unikt arbeide som f.eks konsulentvirksomhet, sette opp kundetilpassede systemer, utvikle og designe kundespesifikke ting. Den programvarebransjen som ikke benytter seg av åpen kildekode tar seg betalt for både det og like mye for kopiering av arbeidet sitt. Kundene betaler altså like mye for unikt og kundespesifikt arbeide som for massekopiert arbeide.

 

Noen politiske, filosofiske og økonomiske betraktninger:

Why open source works

How open source software works

Lenke til kommentar
I fjor offentliggjorde BSA en undersøkelse fra 87 land i hele verden. Resultatet viste at 30 prosent av all programvare i Norge i 2005 var piratkopiert. Det viste også at Norge er en versting i Norden.

Ja, vi er verst i norden dersom man ser på andel av piratkopiert programvare, men i estimert verditap pga piratkopiert programvare, ligger både Danmark og Sverige dårligere ann enn oss.

 

For øvrig så ligger Norge på 14. beste (hvor best er minst %-andel) plass av 87 land, så jeg synes vi ikke er så slemme som man skal ha det til. Ikke for det, man kan selvsagt alltid bli bedre ;)

Lenke til kommentar
"Nylig gjennomførte BSA Norge en undersøkelse blant landets kommuner. Resultatet viste at 25 prosent av kommunene ikke hadde rutiner og retningslinjer for å unngå å ta i bruk av ulisensiert programvare."

 

Hva slags rutiner bør man ha for slikt? Er det ikke rutine nok å kjøpe prgramvaren sin?

 

AtW

9124357[/snapback]

Piratkopiering er nok ofte gjort med overlegg, men kronglete lisensavtaler kan også gjøre sitt til at firmaer ufrivillig blir "pirater". Hvor mange er det egentlig som har oversikt over hva de har lov til med Windows-lisensen sin, og hvilke ekstra lisenser man trenger til en server? Hva med virtualisering? Osv. osv.... Det har ikke blitt enklere med årene heller.

 

Forresten, nevnte jeg GNU/Linux og andre frie alternativer som gjør at man slipper slike bekymringer, og kan bruke software akkuat sånn som man SELV vil? :whistle:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Er faktisk litt tvilende til dette med at maskiner ble vel vitende levert med Pirat OS, hva med aktivering....

Når kunden, som ikke vet at dette er et pirat OS prøver å aktivere vil jo saken havne tilbake til butikken, da det er noe "galt" med Pc'en

 

hm skeptisk.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Er faktisk litt tvilende til dette med at maskiner ble vel vitende levert med Pirat OS, hva med aktivering....

Når kunden, som ikke vet at dette er et pirat OS prøver å aktivere vil jo saken havne tilbake til butikken, da det er noe "galt" med Pc'en

 

hm skeptisk.

9127181[/snapback]

Regner med maskinene ble solgt ferdig "aktivert".

Lenke til kommentar
En del databutikker i Norge selger piratkopiert programvare - kundene blir lurt.

 

Les mer

9123910[/snapback]

 

Hvorfor ikke snart rette søkelyset mot de VIRKELIGE piratene - de programvarefirmaene som selger programvare med "strings attached."

 

Noen i denne diskusjonen lurer på hvordan det er med "piratkopiert" programvare og aktivering.

 

Det er på tide at vi stiller oss selv spørsmålet om hvorfor i all verden programvare skal måtte aktiveres av en aktiveringstjeneste for å kunne installeres og brukes. Dette er det utelukkende de ærlige kundene som rammes av.

 

Når man eier en datamaskin kan man ha behov for å bytte hovedkort, harddisk eller hele maskinen. Eller man re-installerer etter formattering fordi man for eksempel ønsker å installere et nytt operativsystem. Da bør det være en selvfølge at dette skal kunne gjøres uten at man skal måtte ha bånd til produsenten i form av aktiveringssystemer. Slike gjør at programmet ikke kan installeres uavhengig av softwarefirmaet. Med andre ord, med "activation-crippled" programvare er din mulighet for å få tilgang til egne data i realiteten avhengig av programvarefirmaets aktiveringstjeneste og tilgjengeligheten av denne.

 

Man kjøper riktignok ikke selve programmet, men en lisens, dvs. en bruksrett etter nærmere gjeldende regler. Men, dette er ingen unnskyldning for å selge et defekt produkt slik som det gjøres dersom programvare må aktiveres/registreres for å virke. Det er faktisk brukeren som trenger programvaren og betaler for den, og dermed skulle det være en selvfølge at det er mulig å installere programmet et ubegrenset antall ganger og når som helst på all kompatibel maskinvare. Derfor bør vi nå slutte å snakke om "piratkopiering," og i stedet fokusere på hvilke premisser som skal gjelde for bruken av dataprogramvare: Programvareprodusentens eller brukerens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...