Gå til innhold

Guide: Fotoprogrammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde dere skulle teste programmene og si hva som var greiest osv :p

Dere kunne også nevt photogimp (tror det er nanvet)

Det skal være en utgave av gimp som ligner mye på photoshop som koster 0kr =)

9108514[/snapback]

 

Man har også Gimpshop som er en versjon av Gimp, http://www.gimpshop.com/.

Mange mener Gimp er et fullgodt alternativ til Photoshop, der må jeg dessverre si meg uenig. Gimp mangler et par viktige funksjoner før det kan bli et fullgodt alternativ til PS. Deriblant mer enn 8-bits support for bilder og native støtte for justeringslag.

 

Jeg vil forøvrig si fra om at artikkelen har glemt Faststone Image Viewer, en god bildefremviser. http://www.faststone.org/

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd XnView tidligere men holder på å teste litt nå. Det ser ikke så gale ut, men jeg har et par spørsmål. Er det en rask og enkel måte å få fram EXIF informasjon på når man er i View mode? I faststone er dette gjort veldig enkelt og greit, man fører bare musepekeren ut i høyre ytterkant av monitoren også får man opp EXIF informasjonen. Er det noen tilsvarende løsning for XnView? Savner også en rask tilgang til histogram.

Lenke til kommentar
Man har også Gimpshop som er en versjon av Gimp, http://www.gimpshop.com/.

Mange mener Gimp er et fullgodt alternativ til Photoshop, der må jeg dessverre si meg uenig. Gimp mangler et par viktige funksjoner før det kan bli et fullgodt alternativ til PS. Deriblant mer enn 8-bits support for bilder og native støtte for justeringslag.

Gimpshop er et ganske bra program. Ikke like bra som fullversjonen av Photoshop som koster mange tusen kroner, men bra til en rekke vanlige oppgaver som f.eks å endre bilder fra kompaktkamera (Bilder i jpg-formatet). Dumt at det ikke støtter høykvalitets bilder i raw-formatet men det tror jeg er forholdsvis få lesere av artikkelen som rammes av.

 

Jeg vil forøvrig si fra om at artikkelen har glemt Faststone Image Viewer, en god bildefremviser. http://www.faststone.org/

9108813[/snapback]

Jepp, dette er min favoritt til å kikke på bilder og gjøre enkle endringer som fjerne røde øyne, gjøre utsnitt, endre bildestørrelse, farger etc. Det kan også gjøre batch-konverteringer. Sidemenyene i visningsmodus synes jeg er geniale. Har ikke sett noen andre programmer med noe tilsvarende.

 

Infranview er også et bra alternativ, men jeg dumpet det til fordel for FastStone.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd XnView tidligere men holder på å teste litt nå. Det ser ikke så gale ut, men jeg har et par spørsmål. Er det en rask og enkel måte å få fram EXIF informasjon på når man er i View mode? I faststone er dette gjort veldig enkelt og greit, man fører bare musepekeren ut i høyre ytterkant av monitoren også får man opp EXIF informasjonen. Er det noen tilsvarende løsning for XnView? Savner også en rask tilgang til histogram.

9109423[/snapback]

 

Du kan stille opp xnview som dette.post-76586-1184950374_thumb.jpg

 

Da har du lett tilgang på det du etterspør. Noe av det beste med xnview er funksjonen du får dersom du trykker ned rullehjulet på musen over et bildet, da åpner bildet seg i fullskjerm samtidig som du kan bevege deg rundt og zoome. Her kan du også få exif (og alle slags andre ting til å vises som tekst oppe i et hjørne. Dette gjelder også lysbildeframvisningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er veldig fornøyd med picasa jeg også. Faktis fungerer jo dette programmet til helt enkel bilderedigering også, slik som å fjerne røde øyne f.eks.

Kan jo legge til at Elkjøp og Lefdal fremkaller bilder til 0.50,- pr bilde. Har selv benyttet dette og har ingenting å utsette på kvaliteten

Lenke til kommentar
Paint.NET v3.20

This release is still in the planning stages. We are hoping to include a metadata editor, HD Photo support, the ability to save and load presets for some adjustments (such as Curves), and improvements for developers who want to write plugins. This release will also make use of and require the .NET Framework 3.0

Paint.NET kom med ny HD-Photo i løp av i år..

Lenke til kommentar
Kan jo legge til at Elkjøp og Lefdal fremkaller bilder til 0.50,- pr bilde. Har selv benyttet dette og har ingenting å utsette på kvaliteten

9113362[/snapback]

Jeg skulle til å komme med en slengbemerkning om bilder på papir nå i den digitale alderen, men det er vel ennå noen som foretrekker papir fremfor skjerm.

Lenke til kommentar
Hvordan lagrer disse organisering-programmene informasjonen? Jeg foretrekker å ha det lagret som standardisert metadata, i motsetning til en database.

 

AtW

9109025[/snapback]

Mange bruker egne databaser, men kan også lagre informasjon i filene, som f.eks PhotoShop Elements.

 

Det var nevnt PhotoShop Album i testen, den er integrert i Elements for mange år og versjoner siden, og er ikke eget produkt lenger...

 

Forresten rart at ingen har nevnt FastStone Image Viewer, også gratis og på norsk. Veldig kjapp og fin!

Har forøvrig en topp manual (kun engelsk) som gir mange fine praktiske tips til hvordan man kan organisere bildene.

Lenke til kommentar
Hvordan lagrer disse organisering-programmene informasjonen? Jeg foretrekker å ha det lagret som standardisert metadata, i motsetning til en database.

 

AtW

9109025[/snapback]

Mange bruker egne databaser, men kan også lagre informasjon i filene, som f.eks PhotoShop Elements.

 

Det var nevnt PhotoShop Album i testen, den er integrert i Elements for mange år og versjoner siden, og er ikke eget produkt lenger...

 

Forresten rart at ingen har nevnt FastStone Image Viewer, også gratis og på norsk. Veldig kjapp og fin!

Har forøvrig en topp manual (kun engelsk) som gir mange fine praktiske tips til hvordan man kan organisere bildene.

9114228[/snapback]

 

Jess, vet Elements gjør det, da det er det eneste programmet jeg har prøvd til slikt (albums gjorde det vel forsåvidt ikke dog, jeg fikk det ihvertfall ikke til). Men jeg håper det er flere som gjør det, da det er den definitivt mest fornuftige måten å gjøre det på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...