Gå til innhold

AMDs kvartalstall klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å tape ca 40 øre for hver kr man omsetter for ville i de fleste sammenhenger kalles katastrofe (og medføre meget klare meldinger fra revisor og aksjonærer).

 

Barcelona og Phenom bli en ytelsesmessig suksess, ellers er jeg redd for at drastiske ting vil skje i AMD-leiren. Men ytelsesmessig suksess mener jeg at den må yte så godt i forhold til C2D etc, at AMD kan sette opp sine priser med 50 % i snitt uten å tape særlig markedsandeler.

 

@deep750: Ja AMD har langsiktige investorer, blant annet store amerikanske pensjonsfond og andre institusjonelle investorer. Selv om de er store i AMD, så er AMD sin andel av investeringene til disse så liten at den ikke påvirker i stor grad. De sitter her fordi AMD har potensialer dersom de lykkes, men høy risiko.

 

AMD gikk med overskudd i perioden fjerde kvartal 2005 til og med andre kvartal 2006. Etter dette har vel AMD et tap på ca 10 mrd NOK.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Tenk deg hvor trist, og kjedelig det vil være hvis AMD forsvant, og Intel var igjen alene..ville ikke bli overrasket om Intel satte opp prisene med et par hundre prosent i et slikt tilfelle

9107279[/snapback]

 

Da ville amerikanerene (I.e. det amerikanske konkurransetilsynet) delt opp Intel.

Lenke til kommentar

Det beste løsningen for AMD/ATi, både på lang og kort sikt, må da være å bli kjøpt opp av et gigantselskap som bedre tåler priskrig og kan øke FoU-budsjettet. I det øyeblikk aksjonærene lukter en mulig konkurs vil nok et slikt salg skje hurtig.

 

Regner med at Intel vil få litt å tenke på hvis IBM, Samsung eller Microsoft kjøper AMD og kommer på banen i CPU-markedet :yes: Tempoet Intel holder nå tyder også på at de ikke utelukker at dette kan skje.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Tenk deg hvor trist, og kjedelig det vil være hvis AMD forsvant, og Intel var igjen alene..ville ikke bli overrasket om Intel satte opp prisene med et par hundre prosent i et slikt tilfelle

9107279[/snapback]

 

Da ville amerikanerene (I.e. det amerikanske konkurransetilsynet) delt opp Intel.

9107285[/snapback]

 

Ville ikke fungert, da en oppdeling måtte gjøres mellom CPU, brikkesett og annet. CPU er en "homogen" enhet, og lar seg neppe dele opp. Men det finnes andre reguleringsmetoder.

 

Intel ville heller aldri satt opp prisene et par hundre prosent i et slikt scenarie. 30 - 50 % ville vært sannsynlig.

 

AMD ville neppe forsvinne, men et oppkjøp ville muligens skje.

Lenke til kommentar

ville likt å se resultat og balanseregnskapet til amd. er et gedigent tap, så er nysjerrig om det er en spesiel post det horrible resultatet skrives til, eller om det er gjenomsyret dårlig over hele linja.

 

med det mener jeg om det er faktiske tap eller tap som skyldes kursneganger aksjer, avskrivnger av eiendler / tap, eller om det ligger kun driftsmessige tap bak dette.

 

Er det hovedsakentlig driftsrelaterte forhold , ja da er det særs alvorlig.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Mye ligger i hendene på Barcelona-serien nå ja. Den bør være ytelsesmessig bedre enn likt prisede Intel-prosessorer.

 

Pusur1993: En AMD-konkurs er vel noe av det verste som kan skje. Intel trenger en konkurrent både med tanke på videre utvikling og priser i framtiden.

Lenke til kommentar
Regner med at Intel vil få litt å tenke på hvis IBM, Samsung eller Microsoft kjøper AMD og kommer på banen i CPU-markedet  :yes:  Tempoet Intel holder nå tyder også på at de ikke utelukker at dette kan skje.

9107332[/snapback]

 

Da kunne det virkelig blitt litt action i konkurransen tenker jeg. Ser for meg store søksmål mot Microsoft/AMD

:wee:

Lenke til kommentar
Tilsvarende tall for samme periode i fjor, viste et overskudd på 583 millioner kroner - da med 6,95 milliarder kroner i totale inntekter. Med andre ord har totale inntekter gått opp med 12 prosent siden samme periode i fjor, men resultatet har forverret seg drastisk.
Så ingen regner med at ATI oppkjøpet har hatt en vesentlig innvirkning? Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det hovedsakentlig driftsrelaterte forhold , ja da er det særs alvorlig.

9107561[/snapback]

Virker veldig mistenkelig dersom dette ikke inkluderer noen gigantiske nedskrivninger eller noe slikt. Man går ikke med ett slikt underskudd helt uten videre og hvertfall ikke så lenge omsetningen har gått opp, det betyr i så fall at de taper store beløp for hver CPU, brikkesett og GPU de selger. Å selge seg til underskudd virker ikke fornuftig, da er det bedre å selge mindre kvanta med fortjeneste. Uansett tror jeg lite på teorien om at underskuddet ene og alene skyldes dumping.

 

Det hadde også vært interessant å se hva de taper penger på. Verre er om de taper penger på alt, noe jeg kanskje mistenker da ATI ikke viste veldig gode resultater i fjor og det er lite som tyder på at dette har snudd. Tipper oppkjøpet av ATI er en faktor her på en eller annen måte.

 

Regner med at Intel vil få litt å tenke på hvis IBM, Samsung eller Microsoft kjøper AMD og kommer på banen i CPU-markedet

AMD er ett ganske stort selskap allerede da, tror ingen av de du nevner her kunne gitt Intel noe større konkurranse. Det er AMD som sitter på kompetansen her, verken IBM, MS eller Samsung kunne gjort noe veldig mye fra eller til her bortsett fra å pumpe penger inn. Problemet er at Intel ikke er noen mygg i forhold til noen av de du nevner her.

Lenke til kommentar

Et regnskap kan lyve mye, skulle gjerne ha sedd et slikt regnskap som norske bedrifter er (AS) er nøyd til å sende til brønnøysundregistrene. Nå har jo AMD investert i nye fabrikker, oppkjøp av ATI større aksjepost i Transmete bla. Dette tyder jo ikke på likviditetskrise. Er håpløst å vurdre et firma ved å kun vite resultatet, enten det er possitivt eller negatit, uten å kjenne til resten av regnskapet. 12% størres omsetning kan vel ikke være mye da dette nå også inkludererr ATI produkter, sammenlignbart med fjoretet må en vedl da se på tallenene fra både ATI og AMD samlet , for å kunne gi en reell sammenligning med AMDs tall for 2 kvartal i år.

 

Så vi ser bare en bit av puslespillet......... men en særs dårlig brikke......

 

Personlig føler jeg at AMD somser bort resusser på markedsandeler og oppkjøp..... og ikke bruker nok resusserer på utvikling.

Lenke til kommentar
Personlig føler jeg at AMD somser bort resusser på markedsandeler og oppkjøp..... og ikke bruker nok resusserer på utvikling.

 

nå skal det jo sies da at vi ikke vet hva som kommer fra AMD ettersom AMD har kjøpt ATI regner meg med at det er med på og kansje årsaken til di røde tallene.

 

Men det er spennende å se hva som komme i fremtiden, jeg håper ikke AMD legger seg på Mellomklassen men klarer å konkurere med intel. jeg tror nok det kommer flere nyheter fra AMD etter som tiden går.

Jeg er en rein AMD fan og holder meg til dem, har heller aldri hatt noe problemer med AMD i mine maskiner og er godt førnøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...