Gå til innhold

Blu-ray-drev blir billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Simen1, platene er for dyre, jeg har enda ikke helt kommet meg 100% over fra CD-plater til DVD, siden eksterne harddisker er såpass billige, så bruker jeg heller eksterne disker til å ta vare på ting.. inni hodet mitt så virker det tryggere å legge en harddisk i en bankboks enn noen DVD'er med tanke på hvor lenge de kan lagres. cd-DVD'er har i mine øyne for kort holdbarhetstid. Ivertfall for ting som skal ligge lagret i kanskje 5-20år. Da hjelper det ikke at de øker lagringshastighet og kaller det blu-ray

Lenke til kommentar
Ved å kutte av ytterligere 15 prosent av prisen håper Lite-On å kunne friste flere, men spørsmålet er om det er nok.

For min del er platene så dyre at det er helt uinteressant hva drevet koster.

9100584[/snapback]

 

Enig der. Man kan jo heller kjøpe en 300GB harddisk for prisen på 5 stk. 25GB Blu-ray-plater.

 

Prisen på platene må nok komme ned i max 1 kr pr. GB før massemarkedet får øyene opp for Blu-ray eller HD-DVD.

 

Når det gjelder prisen på brenner må den for min del komme ned i rundt 1000 kroner før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
15% var ikke mye. 1000 kroner er mainstream-grensa.

 

Uansett nærmer prisene på disker seg 1 kr/GB og da ser jeg ikke vitsen med blu-ray-brenning.

9100766[/snapback]

 

Nei, bluray må bli vesentlig billigere før det overhodet er aktuaelt, og da snakker vi godt under harddisk-pris for min del, harddisker er et adksillig mer fleksibelt og brukervennlig medium

 

AtW

Lenke til kommentar
15% var ikke mye. 1000 kroner er mainstream-grensa.

 

Uansett nærmer prisene på disker seg 1 kr/GB og da ser jeg ikke vitsen med blu-ray-brenning.

9100766[/snapback]

 

Nei, bluray må bli vesentlig billigere før det overhodet er aktuaelt, og da snakker vi godt under harddisk-pris for min del, harddisker er et adksillig mer fleksibelt og brukervennlig medium

 

AtW

9100802[/snapback]

Tror du misforsto meg. Snakket om harddiskpris når jeg sa 1 kr./GB. Helt enig i at blu-ray-plater må ned på et langt lavere nivå. 5-10 kroner for single-layer BD virker fornuftig.

Lenke til kommentar

Enig her.

 

Pris på brenner/spiller OG tomme plater må betraktelig ned før det er aktuellt. Tror faktisk det store flertallet av PC-brukere tenker slik.

 

Produsentene hadde litt andre forutsetninger da CDR og delvis DVDR ble lansert. Da jeg kjøpte meg min første CD-brenner hadde jeg faktisk bare 1 GB HDD. Backup på CD var dyrt (40-80 kroner per plate), men vesentlig billigere enn å kjøpe flere store disker. Tror faktisk maks var 2.1GB da. Eksterne disker fantes ikke heller.

 

Hvis ikke prisene går vesentlig ned, tror jeg faktisk ikke at BR/HDDVD slår an i pc-markedet i det hele tatt. I hvertfall ikke som backup-medie.

Lenke til kommentar

Har så absolutt behov for et medium med større kapasitet, men drevet er fremdeles alt for dyrt. Prisen bør ikke ligge på mer enn rundt to høvdinger før det blir interessant. Prisen på platene er en annen faktor; 139kr for én 25GB plate er i stiveste laget. Nei, det blir nok heller et par 500GB WD RE-disker på meg ja :)

Lenke til kommentar

Her har det skjedde noe merkelig; alle er jo enige. Må vel være den eneste tråden i forumet hvor alle virker til å være enige. Jeg er selvfølgelig også helt ening. Altfor dyre plater.

Da jeg jeg kjøpte DVD-brenner første gangen, måtte jeg brenne ca 50 dvd'er før det å brenne 50 dvd'er pluss kostnaden for en DVD-brenner tilsvarte hvor mye det ville kostet meg å kjøpt tilsvarende lagringsplass i form av en harddisk.

 

Nå som prisen pr GB på Blu-ray er 3 ganger så høy som for på en harddisk ville ikke det regnestykket gå opp.

Men hvis prisen på en bly-ray plate nå begynner å falle og man får vel regne med at den etterhvert vil falle veldig mye og samtidig at brenneren faller enda mer da begynner det å ligne noe. Anta pris på Blu-ray disk på 20 kr og at brenner koster 2000 kr. Da vil det å brenne 100 Blu-ray koste: ( (100*20) + 2000)= 4.000 kr. Altså lagringsplass for 2500 GB for 4000 kr. Dette tilsvare 5 harddisker a 500 GB, billigste i prisguiden nå er 817 kr :w00t: som gir en total sum på 4.085 kr

Lenke til kommentar

Siden forbrukerene for en gangs skyld er enstemmige, så håper jeg at produsentene kan høre på oss. (ønsketenking)

 

For min del, og sikkert de fleste andre også, så er Blu-Ray og HD DVD i første omgang aktuelt til HD-film og ikke lagring/sikkerhetskopier. Jeg har lyst til å spille av HD-filmer, men det er ikke aktuelt før prisene på brennere/spillere er vesentlig lavere og prisen på filmer er på DVD-prisnivå.

Lenke til kommentar
Siden forbrukerene for en gangs skyld er enstemmige, så håper jeg at produsentene kan høre på oss. (ønsketenking)

 

For min del, og sikkert de fleste andre også, så er Blu-Ray og HD DVD i første omgang aktuelt til HD-film og ikke lagring/sikkerhetskopier. Jeg har lyst til å spille av HD-filmer, men det er ikke aktuelt før prisene på brennere/spillere er vesentlig lavere og prisen på filmer er på DVD-prisnivå.

9102836[/snapback]

Forsåvidt enig i det, men det hadde ikke vært en uting å få ryddet litt opp i mappene med DVD-plater. Jeg har hvertfall vokst fra dem hva backup gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...