Gå til innhold

Miniguide: USB-problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom gjerne med tips til hvordan jeg kan få USB2.0 til å fungere. Jeg tipper det er noe galt med hovedkortet, men har aldri undersøkt så nøye... USB1 fungerer greit nok, men det hadde jo vært fint å fått litt høyere overføringshastigheter.

 

Hovedkort: Abit KN8

OS: Hverken Windows XP SP2 eller Vista klarer å få til USB2.

Lenke til kommentar
Kom gjerne med tips til hvordan jeg kan få USB2.0 til å fungere. Jeg tipper det er noe galt med hovedkortet, men har aldri undersøkt så nøye... USB1 fungerer greit nok, men det hadde jo vært fint å fått litt høyere overføringshastigheter.

 

Hovedkort: Abit KN8

OS: Hverken Windows XP SP2 eller Vista klarer å få til USB2.

9057718[/snapback]

 

Sjekket ut om det er aktivert i BIOS? Har valg mellom å kjøre USB 1.1, USB 2.0 eller both (mener jeg på).

Lenke til kommentar

Dersom en usb disk ikke kommer opp som følge av konflikt på drev bokstav, så kan man gå inn her som beskrevet i artikkelen:

"via Kontrollpanel, Administrative verktøy, Datamaskinbehandling, Lagringsplass, Diskbehandling."

 

Du vil faktisk kunne se usb disken her selv om den ikke kommer opp i Windows Utforsker. Da er det bare å endre drev bokstav for USB disken til noe som er ledig slik som artikkelen beskriver for CD-ROM:

"Høyreklikk på en disk og velg Endre stasjonsbokstav og -baner... og Endre...."

 

Så dukker den på magisk vis opp i Windows Utforsker ;)

Endret av kennethx
Lenke til kommentar

Har opplevd flere ganger på flere maskiner at USB-kontaktene plutselig streiker, helt uten grunn. Det som har hjulpet da, er å skru av maskinen, og "tømme" den for strøm. Altså dra ut strømledningen, og så skru på maskinen uten at strømmen er koplet til. Da spinner viftene opp et lite øyeblikk, og så er alt dødt igjen. Etterpå er det bare å sette inn strømledningen igjen og starte opp normalt.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde en harddisk fra WesternDigital sammen med min Acer laptop, men fikk beskjed om at den brukte for mye strøm slik at usb porten ble slått av. Er det noen som vet om en ekstern 2,5" usb harddisk som bruker mindre enn 500mA strøm?

9058013[/snapback]

Du må kjøpe en Y kabel som tar strøm fra 2 porter, så går det fint.

Lenke til kommentar
Hva med å nevne USB Hz fixen som mange benytter for å øke musehastigheten.

Den kan forårsake problemer. Noen som har todo der?

9059346[/snapback]

Det er nok årsaken til et av mine problemer! :yes:

 

1:Ser at artikkelen beskriver at man kan koble til en usb hub til usb porten og så koble til flere enheter her.

Forstår jeg det rett, når man kan koble til en usb-hub og herfra koble til mus og tastatur til denne og at begge deler fungerer på en kabel?

2:Er det noen som har prøvd å skjøte en USB kabel? ...ja merkelig spørsmål, men tenker å gjøre en bråkete filserver til HTPC også, og da trenger man lang rekkevidde på tastatur og mus.

Tenkte på å dra en noen slike gjennom hus og vegger. :hmm:

 

Edit: Det finnes løsninger for dette, men en slik løsning kostet rundt 3800 kroner... :ermm:

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Man får kjøpt USB forlenger kabler, men tror de er maks 5m. Ikke sikker på hva som er maks.

 

EDIT:

Uhm, så nå at du svarte på ditt eget spørsmål :p Manuell skjøting aner jeg ingenting om, samt maks lengde for specen.

 

Man får kjøpt 5m forlenger uten repeater, men da spørs det hvor langt man kan strekke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dersom en usb disk ikke kommer opp som følge av konflikt på drev bokstav, så kan man gå inn her som beskrevet i artikkelen:

"via Kontrollpanel, Administrative verktøy, Datamaskinbehandling, Lagringsplass, Diskbehandling."

 

Du vil faktisk kunne se usb disken her selv om den ikke kommer opp i Windows Utforsker. Da er det bare å endre drev bokstav for USB disken til noe som er ledig slik som artikkelen beskriver for CD-ROM:

"Høyreklikk på en disk og velg Endre stasjonsbokstav og -baner... og Endre...."

 

Så dukker den på magisk vis opp i Windows Utforsker ;)

9057875[/snapback]

 

eller kjør diskmgmt.msc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...