Gå til innhold

Dell utvider Linux-tilbudet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott :)

 

Dette kan være et viktig skritt i retning, type riktig. Mange blir litt skremt bare de hører ordet "Linux", og det er synd. Denne redselen gjelder ikke bare "hjemmebrukere", den er høyst synlig i bedrifter og statlige/kommunale instanser også.

 

Ved å ha Linux som OS ved levering blir flere kjent med det, og da er redselen skremt litt til siden.

 

Microsoft har fortsatt balletak på oss som helhet, men de klemmer kanskje ikke fullt så hardt lenger ;)

Lenke til kommentar

Får bare håpe at maskinene kommer til Norge om ikke så alt for lang tid å da.

 

Har aldri hatt mindre support mas fra fatter'n, enn etter at jeg fikk installert ubuntu på maskina hans. En ferdig opsatt linux maskin er som regel lettere å bruke enn en windows maskin, siden man slipper registeret og adaware. Og pakkebehandler så klart. Ikke over alt rundt på nettet for å laste ned alt mulig drit :)

Lenke til kommentar

Jeg liker utviklingen hos Dell.

 

Likevel er jeg litt mer pessimistisk til at dette kommer til å gjøre store omveltninger. netphreak's kommentar er god.

 

Linux blir litt avansert under desktop'en.

Noen windows programmer finner du ingen erstatning for til å kjøre på Linux.

Noen nettsider krever at "Microsofts proprietære saker og ting" er på plass for i det hele tatt å fungere tilfredstillende nok (dessverre).

 

En mulighet er å virtualisere med f.eks. VMware som en kan få som Linux versjon. En trenger likevel en Windows lisens for å kjøre windows programmet på Windows OS'et som tikker og går på VMware. Det er jo også en tilvenningsperiode for å bli vant med at du må åpne de virtuelle maskinene i egne vinduer. Samt at det er en tilvenningsak å lære tastetrykkene for "bytte fra desktop'en på host (f.eks Linux) til et virtuellt Windows XP/Vista miljø".

Lenke til kommentar

Min erfaring er at mindre avanserte brukere ikke bør ha store problemer med å bruke Linux. Jeg fikk bl.a. en positiv erfaring da jeg kastet ut WinXP på PCen til foreldrene mine, og la inn linux der. De bruker hovedsaklig bare PCen til browsing. I tillegg bruker pappa en epost-klient, og mamma bruker litt IM. Ting ser litegrann annerledes ut når man bytter plattform, akkurat som om man hadde byttet til Mac. Men slikt er vel de fleste vandt til i andre sammenhenger - f.eks. når man bytter mobiltelefon mellom ulike fabrikat, så endrer menyer og slikt seg til dels drastisk.

 

Brukergrensesnittet i f.eks. GNOME er etter min mening mer intuitivt og renere enn hva man finner i både XP og Vista. Microsoft er mer inkonsekvente når det gjelder GUI, og Windows har også lettere for å bli forsøplet. Da tenker jeg ikke bare på virus og spyware, men også legitime ting. Bl.a. blir Start-menyen i Windows fort rotete når man installere litt programmer, mens i linux blir programmer lagt i oversiktlige kategorier :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Nå er Vista bedre enn noen andre på organisering av programmer. Tast inn de første bokstavene (3-4 holder) og trykk enter. Vips så er programmet oppe! :)

9053574[/snapback]

Det du beskriver er kjekt (og gammelt nytt for *NIX brukere :whistle: ), men har lite med organisering å gjøre. Og det forutsetter at brukeren vet hva programmene heter, noe som ikke er tilfelle for en newbie.

 

Det jeg mente var at i linux får du en mye ryddigere og mer organisert "start-meny" i GNOME/KDE/XFCE enn hva man har i Windows. Skal du starte et grafikkprogram? Da velger du grafikkategorien. Og tilsvarende med kontorprogrammer, multimedia osv. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal faktisk sette opp en PC for min gamle mor en av dagene med mer regn, og jeg skal bruke Ubuntu på maskinen hennes. Hun kan null og *nix om PC ;) Jeg tar det for svært sansynelig at jeg får færre support timer enn om jeg bruker XP/Vista.

 

For brukere som utelukkende skal bruke PC til epost, skrive dokumenter og surfe på nettet og kanskje brenne fotografier til DVD etc. er jeg ikke i tvil: Linux er det desidert beste valget. Ikke minst er det mindre (ingen?) virus, som ofte er plage #1 for nettbrukere uten nettvett.

Lenke til kommentar
Ikke glem et vesentlig poeng folkens:

Man får et seikje fint OS til NOK 0,00: pris/ytelse blir da botimot uendelig.

9054751[/snapback]

 

Det er opp til Dell og prise samme modell forskjellig etter hva OS man velger, hvis å velge linux ikke gjør noen økonomisk gevinst har man jo stort sett bare ekskludert seg selv fra nettbank og DRM-videotjenester.

Lenke til kommentar
Det er opp til Dell og prise samme modell forskjellig etter hva OS man velger, hvis å velge linux ikke gjør noen økonomisk gevinst har man jo stort sett bare ekskludert seg selv fra nettbank og DRM-videotjenester.

9060257[/snapback]

 

Du glemmer å nevne at man også "ekskluderer" seg fra virus og masse sikkerhetsproblemer. Samt fra software-monopol og leverandør-avhengighet. Og _masse_ bloatware som du ikke vil ha og aldri kommer til å bruke.

 

Påstår du at det ikke er mulig å bruke nettbank i linux? Hvor i svarte har du det fra?? Antar at du bruker nettbank via en webleser som alle andre? Weblesere (m/ javascript/flash osv.) finnes til linux, og etter min mening er alle disse bedre enn IE. Så hvor er problemet?

Lenke til kommentar
Det er opp til Dell og prise samme modell forskjellig etter hva OS man velger, hvis å velge linux ikke gjør noen økonomisk gevinst har man jo stort sett bare ekskludert seg selv fra...

De bør selvfølglig gi et skikkelig avslag i prisen, tilsvarende hva en Windows-lisens koster. På mange maskiner er det også med andre ubrukelige Microsoft-programmer, som MS Works o.l. Sistnevnte program var en vits allerede på 90-tallet - i dag er det enda latterligere i og med at man får OpenOffice gratis.

nettbank

Jeg har aldri brukt IE til noen nettbank, ever.

 

Hadde banken min gått over til en slik løsning, hadde jeg byttet bank. Og i tillegg sagt tydelig fra om hvorfor jeg bytter.

og DRM-videotjenester.

Enda mer penger spart :D

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...