Gå til innhold

KOMMENTAR: Hva er det med iPhone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glem iPhone, Safari-browser, multitouchscreen. Glem iPod, virtual maps og all hysteriet rundt det hele..

 

Hva er det egentlig iPhone fører med seg utenom et nytt produkt i segmentet? Jo, konkurranse!

 

Konkurranse fører til bedre produkter, bedre priser, raskere utvikling plusplusplus.

 

Jeg sier velkommen til iPhone! Da får jeg en billigere og bedre SonyEricsson ;)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Hehe, vanskelig å holda tritt med alle edit'ane dine überGoliath! :)

 

Subjektivt er vel da mesta i denna diskusjonen da ingen av oss har testa ein Iphone ennå.

 

Men da e klart at ein mobil som gjer så masse annerledes får oppmerksomhet. Velfortjent også synst eg...

 

At antall megapixel etc skal definera ein bra mobil synst eg virke rart.

 

Sjå på N95...dårlig batterilevetid, skadeskutt GPS, "oppdaterte" Series 60 menya som ein har sett 100 ganga før samt mangel påstøtte for minne over 2 GB...

 

Lika greit å gjera da enkelt og bra då synst nå eg. (Sett at Iphone faktisk gjer da enkelt og bra då.... hehe)

Lenke til kommentar

Hva er det med merkeklær? Hvorfor må folk betale mange hundre kroner ekstra for et dumt merke? Jo, akkuratt ;)

 

Hadde iPhone ikke kommet fra Apple så hadde den aldri fått så mye spalteplass som den faktisk har fått. Folk er rettogslett redde for å miste tilhørigheten i venneflokken sin ved å skille se ut, les: bruke "feil" merker.

Lenke til kommentar
Vår påstand er at det mest imponerende med iPhone er arbeidet PR-folkene i Apple har gjort ved å profilere telefonen i alle medier, overalt, hele tiden, konstant. Gjennom iPhone-lanseringen har Apples PR-avdeling vist en gang for alle at de er blant verdens dyktigste i sitt fag.
Selv om det er mye sannhet i dette så skulle jeg virkelig ønske at folk (og da spesielt journalister og andre "kjennere") klarte å slutte å sammenligne tekniske spesifikasjoner, ta to skritt tilbake og prøve å se det store bildet.

 

Hvorfor er Mac-brukere forelsket i Mac'ene sine? Er det fordi Mac'ene er raskere og har bedre specs enn PCer i samme segment? Nei. Man vil alltid finne en PC som har tilsvarende eller bedre spesifikasjoner til en lavere pris.

 

De fleste vil vel være enige at dette er et relativt godt etablert faktum? Hva er det så med iPhone som folk elsker? Det er det samme som folk elsker med Mac -- brukerinterface, elegante UI-løsninger, gjennomtenkte brukeropplevelser og en sans for detaljer.

 

Så hva om iPhone (i USA) kun har EDGE og ikke kan sende MMS? Det er en grunn til at folk heller vil ha iPhone enn en N95 (som det sammenlignes med i artikkelen). N95 bringer veldig lite innovasjon med seg, så da kommer det liksom på ett ut (for veldig mange) at den har HSDPA, GPS og alt mulig annet teknisk fiksfakseri på papiret.

 

Hva skal man med HSDPA som kun finnes innenfor Ring 3 i Oslo hver fullmåne? Eller en GPS som bruker flere minutter på å starte opp? Fint lite.

 

Huff, dette ble mer en rant enn et faktisk innlegg... :) Håper jeg klarte å få frem poenget uten å tråkke på for mange tær.

 

Edit: bør nesten få med at jeg faktisk har en N95. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

transistorbass har skjønt poenget bedre enn artikkelforfatteren. Artikkelforfatteren påstår at folk kjøper denne (tross tekniske svakheter) pga. PR kampanjen. Sannheten er at folk kjøper denne pga. brukeropplevelsen. Når folk får denne utsøkte dingsen i hånden og begynner å bla i menyer og skyfle "Cder" er coverflow, så er dette noe folk bare må ha. Nokia N95 appelerer til intellektet med sin lange liste av funksjoner. iPhone appelerer til følelser med sin brukeropplevelse. Skjønner man ikke dette, vil man aldri skjønne suksessen til Apple.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så er jeg også enig i det som sies litt lengre opp her, nemlig at om det er noe både folk som elsker og hater (og elsker å hate :) iPhone kan glede seg over så er det at introduksjonen av iPhone mer eller mindre tvinger andre, mer etablerte aktører, til å "våkne opp" og lansere mer nytenkende løsninger i sine egne telefoner.

 

..og det er _alltid_ en bra ting :)

Lenke til kommentar

«Når Apple lanserer noe, er pressen alltid til stede. Når ASUS, Dell eller andre presenterer noe nytt, er de heldig om de får en notis eller liten artikkel.»

 

kvifor er det slik? Det burde vel dykk journalistar ha svar på, sidan dykk sjølv bestemm kva dykk vil skrive om.

 

Eigentleg er mange lei av å lese om det same produktet kvar dag. Håpar det er lenge igjen til neste gang eg ser ein iPhone artikkel. men det ser ut som dette er den daglege "såpeoperaen".

Lenke til kommentar

Apple sin suksess bare pga PR? Det må jo være den mest usaklige artikkelen på amobil så langt. Apples suksess skyldes nyvinninger på brukergrensesnitt og design som slår an.

 

Hvorfor er det vanskelig å skjønne at folk flest er opptatt av hvor lett det er å bruke noe, og ikke så opptatt av tekniske spesifikasjoner? Som sagt over, hvem bryr seg om GPS i N95 når den er helt håpløs å bruke?

 

Mvh

 

jl

Lenke til kommentar
Hva er det med merkeklær? Hvorfor må folk betale mange hundre kroner ekstra for et dumt merke? Jo, akkuratt ;)

 

Hadde iPhone ikke kommet fra Apple så hadde den aldri fått så mye spalteplass som den faktisk har fått. Folk er rettogslett redde for å miste tilhørigheten i venneflokken sin ved å skille se ut, les: bruke "feil" merker.

8999628[/snapback]

 

Jaha.. Og hvis du hadde fått to valg. Hva ville du hatt? En H&M genser, eller en D&G genser. Begge hadde kostet det samme..

 

Og en ting til. Grunnen til at folk kjøper dyre merkeklær er nok fordi de har penger, de vil skille seg ut fra mengden som går f.eks med H&M klær (Altså masseprodusert møkk) De vil ha noe spesielt og nytt..

Lenke til kommentar

Fra amobil:

[...] til tross for at det er langt i underkant av fem prosent av den totale kundemassen i verden som bruker dem.

 

Litt upresist skrevet. Hvilken kundemasse er det snakk om? For MP3-spillere har iPod (Apple) stor markedsandel (ca. 70%). I PC-segmentet ligger nok andelen på rundt 5-6% (noen mener 2-3% avhengig av hvordan man regner på det).

 

I mobiltelefonmarkedet satser Apple med iPhone på 1% markedsandel (10 mill) innen utgangen av 2008.

 

Hvis 5% av alle i verden hadde hatt et Apple produkt ville det vært 300000000 (300 mill) personer, noe som ville vært utrolig bra uansett produkt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...