Gå til innhold

FireWire på vei ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innmari synd hvis de får rett og desverre ser det slik ut også :( Har prøvd å finne et eksternt diskkabinett for 3,5" SATA med FireWire, men har bare funnet USB/eSATA på markedet så langt. USB er vel mer kjent blant mannen i gata og det er vel kun oss tyngre brukere som kjenner noe særlig til FireWire og fordelene med det. Jeg hadde klart brukt FireWire framfor USB til ekstern lagring og dataoverføring, men desverre begrenses valgene mine av tilgjengeligheten...

Lenke til kommentar

Skal man ha høyest hastighet for eksterne harddisker så er eSATA det man bør bruke, for alt annet så holder det i massevis med USB.

 

Vi trenger ikke en haug forskjellige kontakter som gjør ting dyrere.

 

Den eneste erfaringen min med Firewire var min første Ipod. Og jeg hadde ikke annet enn problemer. Det ende til slutt med at Firewire ikke virket til slutt av en eller annen grunn.

 

Med USB forsvant problemene med en gang.

Lenke til kommentar

FireWire er bra det. Har lett lenge etter ekstern FireWire (pen-drive). Fant til slutt, men ble litt dyrere enn det ville smakt. Er enig i at eSATA på disker er the way to go, og usb på alt annet. Usb er enklere og mer utviklet, og ikke minst bedre støttet. Selvsagt det kommer til å bli et savn i digitale videokamera. Men slik jeg ser det har firewire rett og slett vært for proprietært? Ingen bombe når i ser hvilken leir den kommer fra, men isåfall kan de takke seg selv.

Lenke til kommentar
En fordel med FW er jo at du kan laste redigerte filmer tilbakt til DV-tape.

Det går i allefall ikke på min PC med USB.

8999000[/snapback]

 

Det kommer an på kameraet. Mitt Panasonic støtter fakitsk DV over USB :) Men jeg foretrekker 6-pins firewire pga. hastigheten. Har firewire på alt hjemme =)

Lenke til kommentar

USB er jo allerede langt mer utbredt uten at jeg helt kan se at det skulle bety dødsdommen for Firewire. USB har den fordelen at standarden per definisjon er "hot-plugable" mens firewire ikke er det.

 

Firewires fordel er at den i praksis er raskere (selv firewire 400 er raskere enn USB2) samt det faktum at den sender en jevn datastrøm og ikke pakker med data (som USB).

 

Dette betyr at Firewire er langt bedre egnet til f.eks. videooverføring og firewire er jo også den aller mest utbredte standarden i videokameraer fra DV og opp til flere forskjellige HD-løsninger. Så firewire kommer nok til å leve lykkelig videre i de nisjemarkedene denne standardens fordeler faktisk behøves...

Lenke til kommentar

IEEE 1394b har vel en overføringshastighet på 800 Mb/s og kan ha ledningstrekk opptil 100m. Den har også mulighet for å utvide hastigheten helt opp til 1.6 Gb/s. 1394b har vel også funnets siden rundt 2000 tallet, noe som sier litt om teknologien.

 

Personlig mener jeg USB er et dårligere alternativ for universell ekstern HDD tilkobling.

 

Jeg husker jeg vurderte et Asus SocketA hovedkort med 1394b onboard. Etter det har jeg ikke sett kort med annet enn 1394a og det er synd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men slik jeg ser det har firewire rett og slett vært for proprietært? Ingen bombe når i ser hvilken leir den kommer fra, men isåfall kan de takke seg selv.

8999008[/snapback]

Firewire er selvfølgelig en ISO-standard selv om Apple er arkitekten bak standarden. Saken er vel heller den at da firewire er noe dyrere og heller ikke hot-plugable passer den ikke til alle formål. I mange andre tilfeller blir dessuten den høyere hastigheten (spesielt for Firewire800) overkill for "folk flest"...

Lenke til kommentar
Det kommer an på kameraet. Mitt Panasonic støtter fakitsk DV over USB :) Men jeg foretrekker 6-pins firewire pga. hastigheten. Har firewire på alt hjemme =)

8999010[/snapback]

 

Jeg får lastet fra DV-kamera til PC med USB, men ikke tilbake til DV-tape.

Hvordan fikset du å laste fra PC tilbake til DV-tapen?

Har også Panasonic.

Lenke til kommentar
Men slik jeg ser det har firewire rett og slett vært for proprietært? Ingen bombe når i ser hvilken leir den kommer fra, men isåfall kan de takke seg selv.

8999008[/snapback]

Firewire er selvfølgelig en ISO-standard selv om Apple er arkitekten bak standarden. Saken er vel heller den at da firewire er noe dyrere og heller ikke hot-plugable passer den ikke til alle formål. I mange andre tilfeller blir dessuten den høyere hastigheten (spesielt for Firewire800) overkill for "folk flest"...

8999037[/snapback]

 

Det er helt sant det du sier. Og det er helt klart også mange viktige punkter bak denne historien. Når jeg ser på "mannen i gata", kan like godt være min egen far eller mor, eller bror for den saks skyld. Få eller ingen har en gang hørt om FireWire, med mindre de bruker det selv. (til eks. videoredigering) Og det er fryktelig synd, da FireWire by all means er et stilig navn, men det er ikke å komme vekk i fra at usb er mer "catchy" om du vil. USB og FireWire har mange "pros and cons" når det kommer til pris og kvalitet. Men jeg tror navnet også er svært viktig. Er pris nødvendigvis nok til å skremme vekk mannen i gata? Hva er billigst av ipod og Vision: M , og hvilken er det mannen i gata vil ha? Selvsagt jeg akter ikke å starte en diskusjon av slik karakter, den blir endeløs.. Men bare for å sette bilde på noe som har et "bedre" navn, og er blitt bedre markedsført, noe usb har blitt. Og tilbake til min post, noen av de vanligste "duppedingser" mannen i gata bruker er pen-drive, som gjerne også kalles usb-pen, og selvsagt alskens datakabler etc til mobiltelefoner o.l. som alle bruker usb.

Lenke til kommentar
IEEE 1394b har vel en overføringshastighet på 800 Mb/s og kan ha ledningstrekk opptil 100m. Den har også mulighet for å utvide hastigheten helt opp til 1.6 Gb/s. 1394b har vel også funnets siden rundt 2000 tallet, noe som sier litt om teknologien.

 

Personlig mener jeg USB er et dårligere alternativ for universell ekstern HDD tilkobling.

 

Jeg husker jeg vurderte et Asus SocketA hovedkort med 1394b onboard. Etter det har jeg ikke sett kort med annet enn 1394a og det er synd.

8999026[/snapback]

 

Kommer ikke også USB med forbedre overføring snart?

Lenke til kommentar

Firewire virker på alle måter som en bedre standard. Spesielt det at man kan koble de i en kjede slik man gjør med SCSI.

 

En stabel med disker trenger da kun 1 kabel til PC'en.

 

Tror vi her ser den berømte Beta vs VHS, hvor det ikke er den beste standarden som vinner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror eSATA kommer til å ta over mye av det markedet FireWire i dag har, det vil si at eSATA kommer til å spise opp FireWire-markedet ovenfra, mens USB kommer til å spise det opp nedenfra (noe det i stor grad allerede har gjort). Synd, for IEEE1394 er en god standard, men USB er godt nok i de aller fleste tilfeller og der ytelse virkelig trengs, tror jeg eSATA vil bli gjeldende om kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...