Gå til innhold

TEST: Nye testrutiner for strømforsyninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Måling av støy da? Hva med et eget rom/en egen boks for å måle støy. Sånn at man kan måle strømforsyninger, vifter osv og sette de opp mot hverandre så man ser forskjellen osv.

8963066[/snapback]

Dette har godeste Wegner på sitt lille testrom allerede, stor,stygg svart boks.

8963092[/snapback]

 

Stemmer, men den pokkers programvaren er ikke helt på nett enda. Kassen har faktisk plass til den godeste redaktør Tangedal fra Gamer.no.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal bli flott å få enda bedre grunnlag for å velge riktig PSU. :thumbup:

 

Et lite forslag:

 

Spenningen i det norske strømnettet varierer mye i forhold til hvor du bor, samt årstid. Har selv målt mellom 190V (i et hus der jeg var sistemann på linja og vinterstid) og 236V (sommertid der jeg nå bor).

 

Hadde vært greit hvis dere hadde testet hvordan varierende innspenninger virker inn på effektivitet og ut-effekt.

 

Foreslår å måle ved 210V og 235V for å synliggjøre forskjeller.

Lenke til kommentar
Er den effektmålereren fra støpslet nøyaktig nok til effektivitetsmålinger? Har inntrykk av at mange slike målere svinger endel. Nok til en relativt grovt indikasjon, men ikke noe mer.

 

AtW

8964152[/snapback]

Jeg har kontrollmålt med et par high-end ampermetere og voltmetere, og resultatene er dønn like, så ja den er faktisk veldig pålitelig :)

 

(16A+18A*12V=408 Watt)

 

Dette er feil. Opp med matematikkboka di!

8964333[/snapback]

 

Ahh, takk, en liten parantes mangler ja :p

Lenke til kommentar
Hei.

 

Skal bli flott å få enda bedre grunnlag for å velge riktig PSU.  :thumbup:

 

Et lite forslag:

 

Spenningen i det norske strømnettet varierer mye i forhold til hvor du bor, samt årstid. Har selv målt mellom 190V (i et hus der jeg var sistemann på linja og vinterstid) og 236V (sommertid der jeg nå bor).

 

Hadde vært greit hvis dere hadde testet hvordan varierende innspenninger virker inn på effektivitet og ut-effekt.

 

Foreslår å måle ved 210V og 235V for å synliggjøre forskjeller.

8963657[/snapback]

 

Dette hadde jo vært mulig med en variabel transformator, sånne jeg brukte på grunnkurs elektro i fjor. Kunne gi ut en spenning på 50 V til 250 V.

Lenke til kommentar
Jeg har kontrollmålt med et par high-end ampermetere og voltmetere, og resultatene er dønn like, så ja den er faktisk veldig pålitelig :)

8964400[/snapback]

Hvordan har du kontrollmålt? Hvis det er med en ohmsk belastning så er den sikkert nøyaktig, men jeg lurer på om det ikke er vanskeligere å måle strømmen på en PSU. Det blir en ulineær belastning som gir mye overtoner.

Lenke til kommentar

Ja, hvor mye svigninger i nettspenningen en strømforsyning tåler før den begynner å levere feil spenning ut er veldig interessant og se. Men jeg foreslår et enda videre testområde. Standardspenningen i Norge er så vidt jeg veit 230V. Har også hørt rykter om at en toleranse på 10% er spesifisert. I så fal bør man kunne teste alt fra 208V-253V. Ideellt sett bør vel strømforsyningene testes helt ned til 0V, og se når de skrur seg av, og om de gjør dette på en trygg måte.

 

En annen test det ville være interesant å se resultatet av er å skru av strømmen brått, og se hvor lenge det går før den faktisk skrur seg av. En strømforsyning bør holde ihvertfall noen få millisekunder. Og etter det er det greit å vite om den produserer noen spikes eller flimmer på utstrømmen før den gir seg.

Lenke til kommentar

Anbefaler anskaffelse av "avbruddsfri strømforsyning" (UPS) til de som snakker om varierende spenninger. Spenningen i strømnettet skal jo være stabil, men selv om e-verket gjør sitt ytterste for å holde den stabil, så er det ingen garantier for at den alltid til en hver tid vil være det.

 

Ellers er spørsmålet om varierende spenninger interessant nok, men en kan ikke forvente at en PSU er bygget for å tåle for store svingninger uansett merke eller modell.

Lenke til kommentar
Anbefaler anskaffelse av "avbruddsfri strømforsyning" (UPS) til de som snakker om varierende spenninger. Spenningen i strømnettet skal jo være stabil, men selv om e-verket gjør sitt ytterste for å holde den stabil, så er det ingen garantier for at den alltid til en hver tid vil være det.

 

Ellers er spørsmålet om varierende spenninger interessant nok, men en kan ikke forvente at en PSU er bygget for å tåle for store svingninger uansett merke eller modell.

8969354[/snapback]

 

Vill ikke Active PFC hjelpe her, eller er jeg på gjorde? PSene er jo oppgitt til å ha "lovlige" inn-spenninger på 100-250V ofte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...