Gå til innhold

Hvordan velge riktig serverleverandør (del 2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen kommentarer:

-Sun kommer nå også med intelservere.

-Listeprisene på IBM-servere er gjerne høyere enn andre, men får man først bid'et tilbudet vil prisen komme ned på nivå med konkurrentene (noen ganger lavere eller høyere).

-Trekk gjerne noen sammenlikninger mellom RSA/iLO/DRAC og tilsvarene hos de andre.

-HP leverer faktisk også en betydelig andel AMD-servere. Tenker da spesielt på DL385 og 585. DL585 gir ofte bedre ytelse i et virtualisert miljø enn DL580 pga bedre minnebåndbredde (NUMA), selv om cpu-kraften fra intel i utgangspunktet er hakket bedre.

- Leverandørene bruker stort sett samme chipset bortsett fra IBM. IBM har egne chipset og kan derfor få til ting de andre ikke kan (med X/X3) slik som NUMA på intel (kommer native fra intel en eller annen gang (neste år?)), IO NUMA (intel), 3cpu-systemer (kun AMD), høyere minnebussfrekvens (AMD)

- Fujitsu-Siemens has i noen av serverne sine OEM'et chipset fra IBM

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri i verden finne på å vurdere fujitsu siemens som serverleverandør. Jeg er helt enig i de ulempene som nevnes der. Men en fordel som "spennende design" på en server!? DET argumentet kommer man ikke langt med når man skal kjøpe servere.

 

Drifter pr i dag kun HP og Dell. Hadde vært gøy å prøvd noe anent også, men det enkelste for driften er at vi forholder oss til disse 2. Men klart, tvinger det seg fram en rammeavtale fra en annen leverandør, så vet man jo aldri.

Lenke til kommentar
Jeg kunne aldri i verden finne på å vurdere fujitsu siemens som serverleverandør. Jeg er helt enig i de ulempene som nevnes der. Men en fordel som "spennende design" på en server!? DET argumentet kommer man ikke langt med når man skal kjøpe servere.

8953335[/snapback]

Selvfølgelig er det et viktig argument! Godt design i serversammenheng betyr gjerne bra luftgjennomstrømning og gode løsninger internt. Jeg vil si dette spiller en veldig viktig rolle egentlig. Sun har en del servere med veldig godt design bl.a.

Lenke til kommentar

Der hvor jeg var itansvarlig før jeg sluttet med data, hadde vi vel 22 servere, 20 av de rackbaserte.

 

Jeg foretrakk å holde meg til dell og ibm, da de var mer driftsikre, greie priser og god support ved hardware feil.

 

Begge hadde folk på plass innen 4 timer (tror jeg det var) for utbytting av defekt hardware de få gangene noe gikk adundas.

 

 

IBM dog er blitt veldig dyre på support, hadde en som var å så på tapestreameren vi hadde kjøpt hos de, tok han vel 2-3 timer, koster 30,000kr.

 

Tilogmed kasettholderene til ibm sine tapestreamere er svindyre: for å oppgradere den til å ha plass til 10 nye taper, så måtte vi kjøpe en plastikkholder som sikkert kostet 5kr å produsere.

 

65,000kr :(

Lenke til kommentar
Jeg kunne aldri i verden finne på å vurdere fujitsu siemens som serverleverandør.

 

Vel, jeg er kunde av både Dell og Fujutsu. Kan ikke si at jeg har noe å klage på. De gangene jeg har hatt behov for teknisk hjelp har jeg fått hurtig og ryddig hjelp. I tillegg har Fujutsu også veldig rimelige servere. Men det er nok lurt å stort sett holde seg til en leverandør hvis man har et større driftsmiljø. Selv er jeg blitt mer og mer opptatt av å velge leverandører som bruker mest mulig standard-komponenter slik at det er mulig å få tak i deler selv når et selskap slutter produsere en type server.

Lenke til kommentar

"Dersom driftsmiljøet ditt trenger servere med spesielt høy ytelse, vil du fortsatt sitte med alternativene på å kjøpe komplett systemer kontra det å bygge selv. I dette tilfellet finnes det to grunner til å kjøpe komponenter i løssalg og bygge hele sulamitten selv: stålkontroll på hardware-/software-profilen og pris."

 

Her det mange som går i felle og bestiller det de "tro er riktige deler til "hjemmemekk"

 

Server konfigurasjon har det siste året blitt spesielt komplisert, spesielt på harddisker løsninger, med "billige" halv raid kontrollere som må bygges på med alt som heter minne moduler battery backup osv.

 

Ser ut tallige tilfelle der Man skal "spare" og velge server chassi som er ikke i nærheten egnet for server bruk. Aldri har luft og støy vert en større utfordring en nå.

 

"Disse komponentene ligger gjerne betraktelig høyere i pris enn om man kjøper de på nærmeste nettbutikk i løssalg.Selv om komponenten rent teknisk er akkurat den samme, bør du være oppmerksom på at et eventuelt manglende serienummer fra serverleverandøren kan føre til at du mister garantien."

Da bør du være 100% sikker at det er SAME Cpu/Ram du kjøper.

Nytter ikke og bare si "skal ha en xeon core2 1.6GHz ekstra" eller oppgradere til kraftige cpu'r og tro dette skal gå bra.

Id og Stepping MÅ være lik. Intel lager nå batcher og merker cpu med dette.

Så en kan finne lett ut av det men det er viktig og passe på, eller så vil i verste fall ikke den ekstra cpu bli tatt i bruk av server, da du får en missmatch på Cpu.

 

Samme Gjelder på Ram, Her må P/N Være identisk på Paret med ram ideelt på alle, ellers kan server miste en del av ytelsen ram.

 

Mange som Mixer disker (ulike merker i samme størrelse), og kan ikke forstå hvorfor Raid'et eller disk ytelsen har gått ned.

 

Faktisk kan en extra liten plast bit som trengs for montere et front panel gjøre at du få masse feilmelding osv osv på server da det tro server står open osv.

 

Er en god deler oppdatering til hardware som mange gange kan ligge skjult som og må oppdateres, før serveren tass i bruk.

 

Så jeg kan ikke få det sagt det nok. Du bør har stål kontroll, når du bygger selv.

Og er villig til og betale for det ekstra timer/dagene (og noen ganger uker pga manglende deler osv) du bruker for og komme i mål.

 

Og for guds skyll folksen, Tenk Backup. Værste jeg hører. ”har en løs disk som jeg kobler til iblant”

Legg en Krise plan på hva dere gjøre vist ALT går galt. Hva koster det dere og sitte uten Server 1dag, 2 dager, en uke osv fordi dere skulle spare de få tusen lappene på serveren.

I back up tenker jeg ikke bare data på disk men:

2xcpu= maskin funker med 1 og kan kjøres ned normalt.

 

4xram= ram i server funker i par. vist et par rykker går forstatt server og den kan kjøres ned normalt.

 

2xPsu= maskin funker og man kan bytte psu mens server står og går.

 

Raid 5 4st eller flere disker med hotspares = Raid bygger seg fortere opp med flere disker og hotspare disker som kan ta over defekt disk automatisk.

Endret av FomleGutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...