Gå til innhold

Samsung masseproduserer SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det være noe vits i å partisjonere eller defragmentere slike disker for å få høyere ytelse? Er klar over at det er lurt å partisjonere uansett for ikke å miste alt man har på disken ved en evt. reinstalasjon av OS, men det jeg lurer på er om det kan få noe å si for ytelsen. Det er jo ikke noe lesehode som skal flyttes e.l., så hva som ligger hvor på disken er vel følgelig uvesentlig?

 

Virker forøvrig firstende. Sitter på en bærbar med 1.8" harddisk nå, og den kan til tider være litt treg!

Lenke til kommentar

Ifølge hardware.fr-forumet blir prisen $399,- og i salg fra september. Men ta det med en klype salt.

 

Samsung sier 51 nm skal gjøre produksjonsprosessen 60% mer effektiv, hva nå enn det betyr, sammenlignet med de gamle brikkene på 60 nm. Skrive/lese-hastighet går vel også opp med høyere tetthet, kan jeg tenke meg.

 

Samsung er forresten i gang med 30 nm flash. Kommer tidligst om ett år. Det spekuleres i at det kan redusere prisene med hele 80%. Da snakker vi virkelig om priser som er konkurransedyktig med HDD, i alle fall på under 80 GB.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Vil det være noe vits i å partisjonere eller defragmentere slike disker for å få høyere ytelse? Er klar over at det er lurt å partisjonere uansett for ikke å miste alt man har på disken ved en evt. reinstalasjon av OS, men det jeg lurer på er om det kan få noe å si for ytelsen. Det er jo ikke noe lesehode som skal flyttes e.l., så hva som ligger hvor på disken er vel følgelig uvesentlig?

 

Virker forøvrig firstende. Sitter på en bærbar med 1.8" harddisk nå, og den kan til tider være litt treg!

8950064[/snapback]

 

Nei. å sette opp egne partisjoner vil ike ha noeen effekt. Ei heller vil det ha noe effekt (for ytelse) å defragmentere disken. Grunnen til dette er at minne-baserte harddisker er 100% random access, med andre ord tar det ikke noe lengre tid å hoppe helt fra begynnelsen av minnet til helt på slutten, mens på en tradisjonell harddisk så ville dette tatt noe tid fordi harddisken må både flytte leserhodet til riktig posisjon, og også søke fram (alle snurre til) der dataene ligger på disken.

 

Med andre ord ville jeg ikke partisjonert en slik disk for noe annet enn rent organisatoriske grunner.

 

2-4 slike disker i striped RAID vilel tatt virkelig av. I følge målinger og benchmarks vil 2 av disse i RAID overgå en raptor disk på sekvensiell lesing, og samtidig har du tilnærmet null søketid. Da snakker vi fett lagringssystem altså! Tror dog jeg ender opp med å vente et års tid både for at prisene skal falle en god del, samt at generasjon2 av diskene komemr på banen, sansynligvis med såpass gode specs at SSD diskene kommer til å ligge gjevnt med tradisjonelle disker selv på sekvensiell lesing :)

 

Det fineste med hvordan SSD'er fungerer er kanskje det at de vil skalere opp utrulig bra i RAID systemer. Dvs. 4 disker så får du 400% hastighet uten noen drawbacks. Det er litt sikleverdig i seg selv :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...