Gå til innhold

Nvidia avviser CPU-fokus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke opplagt at integrert CPU/GPU kommer til å bli særlig vellykket. Det er ikke så stor forskjell på å integrere GPUen i en northbridge eller i en CPU. Grafikk på northbridge har vi hatt i mange år, og det har aldri vært for noe annet enn rene kontormaskiner. Ser ingen grunn til at GPU-på-CPU skal bli noe annet. En moderne high-end GPU trenger store mengder dedikert minnebåndbredde. Noe så enkelt som fysiske begrensninger (antall pins på sokkelen) vil være nok til å gjøre dette vanskelig å få til integrert på en CPU.

 

Et annet element er oppgraderingsfrekvensen. Mens CPU ytelsen, ihvertfall på single-threaded kode har mer eller mindre stagnert nå, utvikler grafikkkort seg like fort som de alltid har.

 

På laptops har vi til og med sett den motsatte utviklinga i det siste. Fra integrert grafikk, til separate GPU'er, til løse, oppgraderbare GPU-kort.

 

Tror ikke NVIDIA behørev å frykte de CPU-integrerte løsningene på MANGE år enda.

Lenke til kommentar
Det er ikke opplagt at integrert CPU/GPU kommer til å bli særlig vellykket. Det er ikke så stor forskjell på å integrere GPUen i en northbridge eller i en CPU. Grafikk på northbridge har vi hatt i mange år, og det har aldri vært for noe annet enn rene kontormaskiner. Ser ingen grunn til at GPU-på-CPU skal bli noe annet. En moderne high-end GPU trenger store mengder dedikert minnebåndbredde. Noe så enkelt som fysiske begrensninger (antall pins på sokkelen) vil være nok til å gjøre dette vanskelig å få til integrert på en CPU.

 

Et annet element er oppgraderingsfrekvensen. Mens CPU ytelsen, ihvertfall på single-threaded kode har mer eller mindre stagnert nå, utvikler grafikkkort seg like fort som de alltid har.

 

På laptops har vi til og med sett den motsatte utviklinga i det siste. Fra integrert grafikk, til separate GPU'er, til løse, oppgraderbare GPU-kort.

 

Tror ikke NVIDIA behørev å frykte de CPU-integrerte løsningene på MANGE år enda.

8939731[/snapback]

 

Sier meg enig der..Trur det skal mere benefit før man gidder og ordne på det.

Lenke til kommentar
Det er ikke opplagt at integrert CPU/GPU kommer til å bli særlig vellykket. Det er ikke så stor forskjell på å integrere GPUen i en northbridge eller i en CPU. Grafikk på northbridge har vi hatt i mange år, og det har aldri vært for noe annet enn rene kontormaskiner. Ser ingen grunn til at GPU-på-CPU skal bli noe annet.

 

Det er levrandørene som har bestemt at det er slikt, hadde det vært opp til meg hadde man hatt integrert GPU også på dyre hovedkort, man trenger ofte endel funksjonalitet til maskiner som fungerer mer eller mindre som server (la oss si maskiner med relativt mye funksjonalitet, man ikke spiller på), og det virker ikke dyrt å integrere det. Det er voldsmt irriterende å måtte ha et skjermkort til feks en filserver.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke opplagt at integrert CPU/GPU kommer til å bli særlig vellykket. Det er ikke så stor forskjell på å integrere GPUen i en northbridge eller i en CPU. Grafikk på northbridge har vi hatt i mange år, og det har aldri vært for noe annet enn rene kontormaskiner. Ser ingen grunn til at GPU-på-CPU skal bli noe annet.

8939731[/snapback]

Husk at det er massemarkedet de fleste grafikkprodusentene lever av, og kontormaskinsmarkedet er svært.

 

Hvis integrert GPU (og kanskje kastet Northbridge) hadde gitt meg mindre strømforbruk, mindre støy, mindre formfaktor og ikke minst lavere pris, ville jeg hatt en (og bedriften jeg jobber i et par hundre).

På laptops har vi til og med sett den motsatte utviklinga i det siste. Fra integrert grafikk, til separate GPU'er, til løse, oppgraderbare GPU-kort.

8939731[/snapback]

Ja, men det er fordi laptopmarkedet nå inkluderer hjemmebrukere som vil spille og som vil betale for den ekstra ytelsen. I kontormarkedet er det fortsatt integrasjon som gjelder.

 

EDIT:leif

Endret av firefox
Lenke til kommentar
Husk at det er massemarkedet de fleste grafikkprodusentene lever av, og kontormaskinsmarkedet er svært.

Nvidia har aldri vært særlig store i kontormarkedet uansett.

 

Jeg ser ikke helt hvordan dette skal endre Nvidias posisjon i kontormarkedet. Nvidia lager jo en masse hovedkort, også med integrert grafikk. Viss den 30kr grafikk-kretsen befinner seg på en Intel eller AMD cpu i steden taper de ikke akkurat mye.

 

Hvis integrert GPU (og kanskje kastet Northbridge) hadde gitt meg mindre strømforbruk, mindre støy, mindre formfaktor og ikke minst lavere pris, ville jeg hatt en (og bedriften jeg jobber i et par hundre).
Bedriften du jobber for bruker antakelig allerede integrerte GPUer fra Intel. Det er et marked Nvidia aldri har hatt, og derfor ikke akkurat er redd for å "miste".

 

Jeg burde kanskje formulert meg annerledes i innledningen til posten min. Det jeg mener er vel heller at integrert CPU/GPU ikke kommer til å ENDRE så mye i grafikk-markedet. Og dermed ikke ha så mye å si for spillmaskiner.

Lenke til kommentar

jeg kan ikke se at intigrering av cpu\gpu har noe å tilføre markeddet med dagens oppfattning av hva en PC skal kunne utføre.

 

PC'ns store styrke, det som har gjor den til vinneren over andre inigrerte og propriære løsninger har vært nettop fleksibilitet. ved å fjerne nettop denne fleksibiliteten ved intigrering av en PC's kanskje 2 viktigste komponenter, i allefall for hjemmemarkedet, kan jeg ikke se at PC'n blir mindre intresant å invistere i. da kan en PS3 med linux oppfylle akkuratt samme funksjon.

Lenke til kommentar

Hehe var det så lett å få folk til å slutte å tro at Nvidia vil flørte med CPU markedet. Husker ex at Intel for en stund siden blånektet for at FB minne noengang skulle kunne brukes med en Intel prossesor, Apple støtte for ZFT, samt at ATI mente at noe SLI lignende variant ALDRI skulle lages.

 

GPUer og CPUer er på kolisjonskurs når det gjelder hvordan de lages, de blir likere og likere. Nvidia kan ikke ignorere det, og gjør det heller ikke. SOC (system on chip) markedet er glo varmt for tiden, og Nvidia har noen svært flink folk innen det markedet. De har GPU, samt en sykt bra chipsett samling. Skal ikke så mye til for å connect the dots.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...