Gå til innhold

TEST: Hitachi Deskstar 7K1000 1 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de fleste er det smartest å kjøpe den diskstørrelsen som gir mest for pengene, som i dag er vel 500GB.

 

Som dere kan se i PCMark-testene er det ikke merkbar ytelsesforskjell i oppstart av windows og programmer med Raptor i forhold til gode 7200rpm-disker. Forskjellene er ennå mindre merkbare enn grafer fremstiller det.

 

Jeg gleder meg til tester av raske SSDer, og se hvilke fordeler og ulemper de har.

 

Anbefaler forresten 500GB-disken til WD.

Lenke til kommentar
Når det gjelder søketider ligger den litt bak resten av feltet. Dette henger sammen med den høye datatettheten som vi finner under panseret på Deskstar 7K1000.

 

Så høy datatetthet = høyere overføringshastighet, men samtidig høyere søketid også?

 

Og jeg som trodde at høyere datatetthet ga lavere søketid....eller er dette en skrivefeil?

Lenke til kommentar
For de fleste er det smartest å kjøpe den diskstørrelsen som gir mest for pengene, som i dag er vel 500GB.

8921368[/snapback]

Det er jo sant. Men jeg vil heller ha ên disk på 1TB i mitt kabinett enn 2 stk på 500GB pga varme og støy.

 

Benchmarks er en ting, men jeg merker ikke forskjell i vanlig bruk mellom min Raptor 150 og min nye 7K1000 disk.

Lenke til kommentar

Hehe "Failed Deskstar" ... Jeg husker godt Deathstar-serien fra IBM, hadde selv et par disker som strøyk med.

 

Nå har jeg forøvrig en WD raid edition disk som har gått skikkelig på trynet etter kun et drøyt år. WD var liksom kjent for å ha langvarige disker, men nå har jeg heller gått til innkjøp av en Seagate. Hitachi blir vel det neste merket jeg kommer til å teste, har ikke hørt noe spesielt negativt (eller positivt) om dem.

 

Forresten flott at dere har gått til innkjøp av ordentlig utstyr for lydmåling.

Lenke til kommentar

Ser vel ok ut på ytelsen dette.

 

Noe jeg irriterer meg over er at folk ikke kan være enig om en enhet og følge denne... Med dette mener jeg selvfølgelig 1000 Vs. 1024..

 

Det blir som å si at man har satt ny verdensrekord på 1000-meter og etter etter 931,5 meter kommer i mål hylende glad over rekorden sin...

 

Samme hvilken enhet man bruker, men faen. det skaper MASSE dritt å bruke to forskjellige enheter som de kaller det samme.. Hadde de kalt det Kb og Kib hadde det ha hjulpet masse. Da hadde det vært to forskjellige ting :)

Lenke til kommentar

Strengt tatt trenger ikke en slik disk med så stor kapasitet være en ytelsesmonster. Det beste er nok å bruke denne til lagring. Så har man en systemdisk som gjør jobben for operativ systemet du måtte ha. :)

 

Ulempen med en så stor harddisk er hvis den tar ferie. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder søketider ligger den litt bak resten av feltet. Dette henger sammen med den høye datatettheten som vi finner under panseret på Deskstar 7K1000.

 

Så høy datatetthet = høyere overføringshastighet, men samtidig høyere søketid også?

 

Og jeg som trodde at høyere datatetthet ga lavere søketid....eller er dette en skrivefeil?

8921475[/snapback]

Søketid er avhengig av to ting. Det ene er rotasjonshastigheten på platen, det andre er tiden det tar å flytte lesehodet til ønsket possisjon. Høyere rotasjonshastighet git naturlig nok lavere søktid. Når det gjelder den andre komponenten, altså possisjonering av lesehodet, så er det et ganske komplekst regnestykke. Om høyere datatetthet er positivt eller negativt for søketiden kommer helt ann på hvilke andre faktorer du holder fast. F.eks blir det vanskeligere å stabilisere lesehodet over riktig possisjon når datatettheten er høy fordi sporet er smalere og dermed er toleransen for svigninger i armen mindre, som igjen altså medfører lengre tid på å stabilisere hodet godt nok.

 

Ved høyere datatetthet kan en imidlertid oppnå samme datakapasitet ved å bruke færre plater eller plater med mindre radius. Førstnevnte kan bidra til å redusere tyngden på armen med lesehoder som igjen medfører lavere tid for å stabilisere lesehodet over riktig possisjon, sistnevnte gjør at den gjennomsnittlige avstanden lesehodet må flyttes blir redusert og dermed reduseres også søketiden. Hvis en bruker den økte datatettheten til å skaffe seg høyere kapasitet vil som regel søketiden forholde seg tilnærmet lite høy som før eller noe høyere, slik nevnt i artikkelen. Det er imidlertid mulig å motvirke dette ved å forbedre motoren og armen som lesehodene sitter på, f.eks ved å benytte kraftigere motor, lettere materialer, bedre konstuksjon av armen eller bedre algoritmer for styring av armen.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
For de fleste er det smartest å kjøpe den diskstørrelsen som gir mest for pengene, som i dag er vel 500GB.

8921368[/snapback]

Benchmarks er en ting, men jeg merker ikke forskjell i vanlig bruk mellom min Raptor 150 og min nye 7K1000 disk.

8921560[/snapback]

Ja akkurat, det var et av punktene mine: ingen merkbar ytelseforskjell. Selv i benchmark er forskjellen liten. :)

 

Strengt tatt trenger ikke en slik disk med så stor kapasitet være en ytelsesmonster. Det beste er nok å bruke denne til lagring. Så har man en systemdisk som gjør jobben for operativ systemet du måtte ha. :)

 

Ulempen med en så stor harddisk er hvis den tar ferie. :)

8922080[/snapback]

Så du har ikke sikkerhetskopi altså? Du bør ha minst én kopi av alt som er viktig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...