Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Hva mener du?

 

All avkastning jeg hadde tjent opp til nå er ihvertfall gone. Fuck me.

Samme her, ikke at jeg har kjøpt meg inn med så mye. Men hva slags tidsperspektiv hadde du da du kjøpte deg inn? Fond bør jo ha minst 5 år. Du må kunne tåle at det faller 50% til før det går opp igjen. Kanksje det er best å bare glemme at du har kjøpt deg inn og vente det ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah så dere selger dere ut fra fondene når det går ned?

 

https://www.nrk.no/norge/_panisk-tilstand_-blant-norske-smasparere-under-borsuroen-1.14248304 

 

Ganske mange selger seg ut når fondene er korreksjon. Du bør selge seg ut, hvis du har bruk for pengene i nær framtid. Slik det ser ut nå, kan markedet falle 30 % i løpet av de neste månedene. Det sier hvertfall sjefen fra Norges Bank.

 

For stille spørsmålet på annen måte. Kunne du ha levd med at fondene dine falt med 50 % imorgen og vente 10 år for å realisere fondet med gevinst. Hvis svaret er ja, da du på riktig sted. Hvis svaret er nei, bør selge deg ut med en gang.

Endret av Permanent jobb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/_panisk-tilstand_-blant-norske-smasparere-under-borsuroen-1.14248304 

 

Ganske mange selger seg ut når fondene er korreksjon. Du bør selge seg ut, hvis du har bruk for pengene i nær framtid. Slik det ser ut nå, kan markedet falle 30 % i løpet av de neste månedene. Det sier hvertfall sjefen fra Norges Bank.

Hadde vært fantastisk om det gjorde det ihvertfall. Da kan jeg virkelig kjøpe på salg. 

Lenke til kommentar

Kjøpte meg inn med 50 000 over en periode. Var på rundt 54 000, nå er de på 50 066,-.

 

Burde jeg selge meg ut da? Jeg kommer nok til å bruke pengene innen 2 år.

 

Forøvrig. Betaler man noe når man selger seg ut? Har to aksjefond i Sbanken.

 

Du får tenke selv.

 

1) Tåler du at disse pengene faller 50 % snart (30 % er mer sannsynlig idag) og blir 25 000 i januar, forsåvidt vente minst 5 år før de er 50.000 igjen?

2) Det er stor risiko hvis du trenger pengene om du 2 år - ingen vet hva som skjer om to år, da mener jeg ingen.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg inn med 50 000 over en periode. Var på rundt 54 000, nå er de på 50 066,-.

 

Burde jeg selge meg ut da? Jeg kommer nok til å bruke pengene innen 2 år.

 

 

Forøvrig. Betaler man noe når man selger seg ut? Har to aksjefond i Sbanken.

Kvifor har du pengane i aksjefond om du har bruk for dei om to år? Har du lese denne tråden i lengre tid utan å få med deg sparehorisont?
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan det virkelig skje at de går ned til 25k?

 

Ja, og når du stiller slike spørsmål bør du ha mer kunnskap om aksjesparing blant via fond, bør du i det hele tatt begynner med fondsparing. Det er mye større sannsynlighet for at fondssparingen din synker til 25000 i forhold til ett år siden. 

 

Du må ikke investere én krone mer enn du har mulighet til å tape. Jeg syns også det er rart du har fulgt med i denne tråden uten forstå at sparehorisonten må være (absolutt) minst 5 år, helst lengre. 

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

Jeg vet sparehorisonten er 5 år, men er en stund siden jeg kjøpte meg inn, og livet har endret seg betydelig i form av at jeg kanskje trenger de tidligere.

 

Men det kommer an på om jeg bruker de pengene til å kjøpe/leie bolig, eller om jeg lar de stå.

 

 

Men betaler man noe hvis man kjøper seg ut?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ingen kan spå fremtidig utvikling korrekt. Riktig. Men kan dere da være sikre på at det lønner seg å investere i fond selv på mellomlang sikt? :)

 

Det tok rundt 7,5 år etter Dot Com boblen sprakk i USA på starten av 2000 tallet før S&P500 noterte samme indeksverdi (i slutten av 2007). Fra mer eller mindre nøyaktig samme prisnivå fulgte en ny nedtur (finanskrisen). Fra topppen i 2007 tok det 5,5 år før S&P igjen noterte samme indeksverdi.

 

Om du måler fra starten av 2000-tallet snakker vi hele 13 år.

 

Videre fulgte en eventyrlig oppgang vi ikke har sett maken til i historien. Den er kanskje over nå. Allikevel er ikke denne korreksjonen per i dag større enn den vi så i starten av året. Forskjellen er dog at den skjer fra et høyere prisnivå. I tillegg er det fundamentale faktorer som er mindre gunstige i dag.

 

post-433036-0-16216700-1540643839_thumb.png

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Jeg vet sparehorisonten er 5 år, men er en stund siden jeg kjøpte meg inn, og livet har endret seg betydelig i form av at jeg kanskje trenger de tidligere.

 

Men det kommer an på om jeg bruker de pengene til å kjøpe/leie bolig, eller om jeg lar de stå.

 

 

Men betaler man noe hvis man kjøper seg ut?

 

Kostnader for kjøp og salg av fond. Klippet fra Nordnet:

 

Kostnader

Ved kjøp av fond betaler du en tegningsprovisjon som utgjør en prosentandel av handelsbeløpet. Alle fond tar også en årlig forvaltningsavgift som trekkes daglig fra fondets kurs. Enkelte fond kan også belaste en innløsningsprovisjon ved salg. Alle disse avgiftene finner du ved å søke frem fondet på nettsiden vår, eller ved å se i prislistene våre. Vi tar ingen ekstra kurtasje ved handel i fond.

 

Prisliste forvaltningsavgift: https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/sok.html?nn_kategori=&kategori=&forvaltare=&sokord=&sok=1&ppm=0&nobuy=0&flik=avgifter&nn%3Cbr/%3E

 

 

Hvis du er redd for å tape, bør du jo bare selge. Men husk at salget skjer ikke før om noen dager, da kan det ha gått mer ned. Men også opp selvsagt, ingen som vet det.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg vet sparehorisonten er 5 år, men er en stund siden jeg kjøpte meg inn, og livet har endret seg betydelig i form av at jeg kanskje trenger de tidligere.

 

Men det kommer an på om jeg bruker de pengene til å kjøpe/leie bolig, eller om jeg lar de stå.

 

 

Men betaler man noe hvis man kjøper seg ut?

Med 50 000 investert ville jeg solgt meg ut hvis du tenker å bruke dem om 2 år. Såklart det kan stige og du kan gå glipp av 10 000 i gevinster, men det er ikke mye hvis det er viktig for deg å ha disse 50 000 om 2 år.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...