Gå til innhold

Lydkort-markedet i endring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde lett kjøpt ett X-Fi kortet, hadde det ikke vært for at driverne til Linux er crap. Jaja, får håpe de forbedrer driverne snart.

8910562[/snapback]

Det har linux-brukere håpet på i over et tiår uten at noe har skjedd. Jeg tror ikke det skjer noe på det punktet de nærmeste årene heller. Creative har det med å holde ting så hemmelig og proprietært de kan.

 

Håper bare denne nye oppmykingstrenden deres når inn til driverskriverne og designgruppa. Håper virkelig ikke dette betyr dårligere Linux-støtte for hovedkort generelt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt noen problemer med drivere i XP med mitt XtremeMusic, så enten har jeg en usedvanlig kompatibel rigg eller så er folk bare av den oppfatning at Creatvie suger.

Linux er en annen sak, men Creative er i hovedsak best på spill, noe Linux ikke er per idag. Det er vel en sammenheng der tenker jeg.

Lenke til kommentar
Jeg hadde lett kjøpt ett X-Fi kortet, hadde det ikke vært for at driverne til Linux er crap. Jaja, får håpe de forbedrer driverne snart.

8910562[/snapback]

Det har linux-brukere håpet på i over et tiår uten at noe har skjedd. Jeg tror ikke det skjer noe på det punktet de nærmeste årene heller. Creative har det med å holde ting så hemmelig og proprietært de kan.

 

Håper bare denne nye oppmykingstrenden deres når inn til driverskriverne og designgruppa. Håper virkelig ikke dette betyr dårligere Linux-støtte for hovedkort generelt.

8910799[/snapback]

 

Historisk sett har linux søtten vært ganske bra, noe som egentlig ikke var Creatives fortjeneste. Creative var faktisk relativt flinke med å frigi specs for kortene sine slik at folk fra alsa/oss kunne skrive driverne for dem. Driversøtten har derfor faktisk vært bedre enn på windows før x-fi kom ut.

Lenke til kommentar

Det man bør gjøre når man skal legge inn driver til Creative sine kort er å IKKJE kjøre innstallasjonen som starter opp når man setter i CDen.

 

Gå inn i Enhetsbehandling, velg lydkortet der og oppdater driver. Da får man de driverene man trenger uten alle drittprogrammene Creative legger inn på CDen sine.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hatt noen problemer med drivere i XP med mitt XtremeMusic, så enten har jeg en usedvanlig kompatibel rigg eller så er folk bare av den oppfatning at Creatvie suger.

Linux er en annen sak, men Creative er i hovedsak best på spill, noe Linux ikke er per idag. Det er vel en sammenheng der tenker jeg.

8910802[/snapback]

 

Både mitt Creative Audigy 2 ZS og X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro har noen merkelige problemer i en del spill. Hvor lyden henger langt etter, som i Lord of the Rings Online, så kommer lyden at vi har sloss og drept monstre noen ganger 2minutter etter at vi faktisk gjorde det. Grusomt irriterende, så jeg slår likså greit av hele lyden og setter på litt musikk isteden.

 

Har hørt det er mye rart i en rekke spill når du aktiverer EAX med de siste driverene til Windows XP med både Audigy 2 og X-Fi.

Jeg har dessverre erfart dette selv, og problemet ekisterer ikke når EAX eventuelt er deaktivert, eller jeg bruker lydkortet som er intergret på mitt ASUS P5N32-E SLi nForce680i hovedkort.

Lenke til kommentar
Det man bør gjøre når man skal legge inn driver til Creative sine kort er å IKKJE kjøre innstallasjonen som starter opp når man setter i CDen.

 

Gå inn i Enhetsbehandling, velg lydkortet der og oppdater driver. Da får man de driverene man trenger uten alle drittprogrammene Creative legger inn på CDen sine.

8911015[/snapback]

Som forøvrig gjelder på stort sett ALT av driver cd'er som følger med hardware.

Lenke til kommentar
Linux er en annen sak, men Creative er i hovedsak best på spill, noe Linux ikke er per idag. Det er vel en sammenheng der tenker jeg.

8910802[/snapback]

GNU/Linux er god på spill, såfremt spillprodusentene gidder å lage spillene slik at de fungerer i GNU/Linux.

8910932[/snapback]

Men du skjønner poenget. XP er en vesentlig bedre støttet spillplattform og Creative støtter denne bra (ser vi bort fra all bloatwaren som desverre følger med). At Linux funker bra til spill som blir laget for den plattformen er en ting, men det er bare småtteri i forhold. I og med at Vista ser ut til å avvike fra EAX til fordel for OpenAL, vil vel kanskje Creative ettehvert også støtte linux i større grad. Kjenner ikke større til det, men OpenAL er vel en ikke-propritær plattform for lyd og funker kanskje på linux også..?

Lenke til kommentar
I og med at Vista ser ut til å avvike fra EAX til fordel for OpenAL, vil vel kanskje Creative ettehvert også støtte linux i større grad. Kjenner ikke større til det, men OpenAL er vel en ikke-propritær plattform for lyd og funker kanskje på linux også..?

8911129[/snapback]

Dette er ikke helt korrekt. Vista (som XP) bryr seg ikke om EAX fra eller til, siden EAX er en Creative-ting. Det som derimot er endret i Vista er at man ikke lenger har tilgang direkte til hardware gjennom (lyd-delen av) DirectX, og dermed virker ikke EAX gjennom DirectX. Derimot har man det (fortsatt) gjennom OpenAL, så vidt jeg har forstått.

 

Open AL er implementert på mange platformer. Som Linux og Mac. Det at Creative-kort på Windows regnes som egne plattformer mener jeg å huske er nettopp på grunn av EAX-støtte.

Lenke til kommentar
Det man bør gjøre når man skal legge inn driver til Creative sine kort er å IKKJE kjøre innstallasjonen som starter opp når man setter i CDen.

 

Gå inn i Enhetsbehandling, velg lydkortet der og oppdater driver. Da får man de driverene man trenger uten alle drittprogrammene Creative legger inn på CDen sine.

8911015[/snapback]

Vel, jeg håper du får med Creative kontrollpanelet om du legger inn X-fi driverne på denne måten. Hvis ikke har du gått glipp av en del nødvendige innstillinger.

 

Min erfaring er at man bare kan velge å legge inn "drivers only" og velge bort alle drittprogrammene (ja, de prøver å legge inn mye drit som standard installasjon) om man installerer fra CD. Hvis ikke man bruker cd-installasjonen kan det av og til hende at oppdateringer fra creative ikke vil legge seg inn.

Lenke til kommentar

Einaste grunnen til at eg forsatt har Windows på eine datmaskina mi er mangelen på drivarar for X-fi kortet mitt i GNU/Linux.

 

I følgje http://opensource.creative.com/ så har dei planar om å laga lukka drivarar, men eg tviler på at dei blir brukbare.

 

Eg har og hatt ein del problem med Windows drivarane som f.eks at dei plutseleg slutta å fungera, einaste løysinga eg fann var å installera dei på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...