Gå til innhold

Risteprodusent saksøkt av Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, jeg begynner å bli litt lei alt styret rundt Immersion egentlig. Lurer litt på hva det selskapet driver med til daglig? Ringer advokater?

 

Noen som vet hva dette etter hvert berømte patentet går ut på? Er det helt umulig å lage risting i en kontroller, uten at man går seg på dette helsikes patentet?

:hmm:

Lenke til kommentar

Patentsystemet i USA og verden forøvrig er jo helt på trynet! Er faktisk en som har patent på hyperlinker også... Nei, digg at Immersion selv blir saksøkt! Lei av at folk skal tjene fett på andres arbeid fordi de sitter på en idiotisk patent de aldri skulle ha fått!

Endret av Newman
Lenke til kommentar

To selskap eg misliker i ein idiotisk strid i retten...tja, eigentleg liker eg dette her. Microsoft og Sony blir saksøkte av Immersion. Sony velger å stå på krava, Microsoft inngår forlik mot at dei får vere med på plyndringstokt mot Sony. Tida går. Sony inngår forlik, som er langt mindre lønnsomt enn Immersion og Svarte-Bill hadde håpt. Immersion nektar å betale Microsoft. Microsoft angrip Immersion.

 

Eg er eigentleg godt nøgd uansett kven av dei som "vinn". :)

 

Kay

Lenke til kommentar

En eller annen dildo-produsent burde saksøke Immersion, helt klart :D

 

Da hadde Kvinnegruppa Ottar klikka!  :!:

 

(Er det ironi, det navnet, eller hva i all verden foregikk på møtet da de stemte på navn?)

8897257[/snapback]

"Vi har navn etter pioneren Elise Ottesen Jensen, kalt Ottar"

 

Tør jeg gjette at denne "Ottar" var en traktorlesbe av rang? :whistle:

Lenke til kommentar
Noen som vet hva dette etter hvert berømte patentet går ut på? Er det helt umulig å lage risting i en kontroller, uten at man går seg på dette helsikes patentet?

:hmm:

8897139[/snapback]

 

Vell, Immersion søkte patent om å ha enerett på å utvikle vibrerende kontrollerer med motorer i kontrollere (derfor Nintendo slipper unna, da de bare har en kule som går rundt i ring, og sørger for ristingen, og ikke to vibrerende motor tror jeg), de fikk avslag på patenten.

Sony lanserte Dualshock-kontrolleren i butikken ca. på samme tid som Immersion fikk avslag.

Immersion prøvde på nytt, bl.a. rettet de noen skrivefeil som de i retten hevdet at var grunnen til at de først fikk avslag, og fikk den godkjent ca. 2 år senere, innen den tid hadde Dualshock vært på markedet lenge, og de hadde solgt enorme mengder Playstation 1 og 2, med vibrerende kontrollere.

Og Immersion syntes det var dårlig gjort av onde Sony, å ikke skjønne at det bare var skrivefeil som gjorde at Immersion kom til å eie generelle riste-løsninger på spill-kontrollere som de hadde oppfunnet med den geniale motor-løsningen, og saksøkte Sony og ville ha 5% av intektene Sony hadde tjent på alle Playstationer, tilbehør og spill som Sony hadde tjent, og kommer til å tjene i fremtiden som benytter seg av Immersion sin teknologi.

 

Sony stod på sitt, Immersion stod på sitt..

Tilslutt så tok Sony ut risteteknologi av sitt nye produkt PS3, noe som ikke var likt av Immersion, da uten risting I ps3-produkter, så blir det ikke lisensert risting til tredje-parts PS3-produkter.

Og vi fikk en løsning på det hele tilslutt.

Lenke til kommentar

Åherrejemini... Fikk de patentet ETTER at Playstation og Dual-Shock hadde vært på markedet i TO år?!

Jeg er så absolutt ingen advokat, no siree, men jeg synes det stinker litt av de greiene der. :nei:

 

Edit: Synes det er litt rart forresten at ikke Sony fant opp et nytt ristesystem... Det har kanskje noe med bakoverkompatibilitet...

Rart likevel.

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar

Risting er ikke teknologi. Risting er et fysisk fenomen som oppstår når man beveger noe raskt frem og tilbake.

 

Men det ser ut som det er et spesifikt verktøy for å oppnå denne ristingen det er tatt patent på, siden Nintendo bruker en annen teknologi, og dermed slipper unna.

 

Da lurer jeg på hvorfor ikke Sony bare bruker en annen teknologi for å oppnå ristingen...mm. det faktisk ER risting i f.eks. 2 akser e.l. det er tatt patent på. Da er det sprøtt.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Risting er ikke teknologi. Risting er et fysisk fenomen som oppstår når man beveger noe raskt frem og tilbake.

Oi. Takk for oppklaringen.

 

Men det ser ut som det er et spesifikt verktøy for å oppnå denne ristingen det er tatt patent på, siden Nintendo bruker en annen teknologi, og dermed slipper unna.

Teknologien (eller "verktøyet") som gir risteeffekten er unik og må/bør patenteres av designeren.

 

Da lurer jeg på hvorfor ikke Sony bare bruker en annen teknologi for å oppnå ristingen...mm. det faktisk ER risting i f.eks. 2 akser e.l. det er tatt patent på. Da er det sprøtt.

Forskjellige teknologier gir forskjellige resultater, og en av de er naturligvis best. Historien bak akkurat denne saken kan jeg lite om, men alle vil selvfølgelig ha den beste og her krangler de om hvem som hadde retten til den beste først regner jeg med. Rettsaken er sikkert billigere enn å utvikle en ny teknologi. Taperen må begynne å lage en ny og taper mye penger.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...