Gå til innhold

Ubuntu avviser Microsoft-avtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper disse "avtalene" gjør slik at MS porter f.eks DX10 til Linux, selv om jeg TVILER på det. Evt MS office, selv om jeg ser det også som rimelig usansynlig. Uten de porteringene, så er avtalen lite verdt i mine øyne.

8894459[/snapback]

wine og cedega kommer snart med støtte for dx10, som skal være mye bedre enn støtten for tidligere dx utgaver =)

Lenke til kommentar

Nei klart at de ikke skal inngå noen slike avtaler på grunnlag av skremselspropaganda til Microsoft. Dette er desperate trekk fra Microsoft siden de vet at Linux-distribusjoner stadig blir en større trussel for deres markedsposisjon. Dermed vil de gjøre mest mulig for å skape mistro og usikkerhet rundt konkurrentene. De fleste vet nok også hvilken av leirene som opp gjennom årene har plukket element fra den andre.

 

Ivertfall Wine skal snart få støtte for DirectX 10, og ja det skal være enklere og langt bedre støtte enn tidligere versjoner. Sist jeg las om Cedega så var ingenting bestemt ennå, men ting kan ha endret seg siden da.

Lenke til kommentar

DX10 støtte? Hvor har du det fra og hva mener du med "snart"?

Wine har nylig nådd milepælen med full Direct3d 7 støtte og selv om det er lite nytt i DX8 og 9 har dem allikevel ganske lang vei fram til skikkelig DX10-støtte...

 

---

 

Har vært altfor mange distroer allerede som er med på dette MS-tullballet så er bra noen har vettet i behold.

Lenke til kommentar
DX10 støtte? Hvor har du det fra og hva mener du med "snart"?

Wine har nylig nådd milepælen med full Direct3d 7 støtte og selv om det er lite nytt i DX8 og 9 har dem allikevel ganske lang vei fram til skikkelig DX10-støtte...

8894559[/snapback]

Det har stått en del om DirectX 10 på hjemmesiden til Wine (som jeg leser hver uke) Allerede i Summer of code skal muligens arbeidet starte.

 

Husk at DirectX 10 er ganske ulik tidligere versjoner av DirectX, og blant annet den bedre strukturen gjør det lettere å ta i bruk.

 

Samtidig er det også andre som jobber med slik støtte (blant annet "Alky").

Lenke til kommentar

Ser frem til den dagen brukermassen av Linux har nådd det magiske tallet hvor spillprodusenter generelt ser på det som et attraktivt markedet, og lager spill også for OpenGL. OpenGL versjon 3 vil ha full støtte for alle funksjoner DirectX skjermkort har.

 

Noen som har fulgt med på hvordan det har gått med de distroene som takket ja til ms sin pengesekk, har antall brukere sunket? Leste på forumet til Freespire ad. avtalen med Linspire – og det var en trist stemning der. Jeg hadde i alle fall skiftet på dagen.

Lenke til kommentar

Disse avtalene er i hovedsak advokatavtaler, dvs avtaler om å ikke saksøke hverandre for patentbrudd. Problemet Mark Shuttleworth og Ubuntu har med Microsoft og disse avtalene er at Microsoft bare skremmer med at "Linux bryter våre patenter!" uten å si noe videre om hvilke patenter som blir brudt. På den måten kan Microsoft fortsette skremselspropagandaen sin uten å få ett eneste motargument som holder vann, fordi det ikke er noen som vet hva man eventuelt skal argumentere mot.

 

Mange spekulerer derfor i at Microsoft ikke oppgir hvilke patenter Linux bryter nettopp fordi Mircosoft vet at Linux enten ikke bryter dem, at patentene vil ugyldiggjøres pga bevis om "prior art" eller at Linux vil omgå patentene ved å implementere det patenterte sludderet på nytt og på en ny måte. Microsoft tjener derfor mye mer på å ikke si hvilke patenter det er snakk om og på den måten kunne skremme markedet med at Linux nærmest er ulovlig å bruke.

 

Det er dermed overhodet ingenting som tilsier at Microsoft kunne tenke seg å porte DirectX til Linux eller åpne det på noen som helst måte på grunn av disse avtalene.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar
Noen som har fulgt med på hvordan det har gått med de distroene som takket ja til ms sin pengesekk, har antall brukere sunket? Leste på forumet til Freespire ad. avtalen med Linspire – og det var en trist stemning der. Jeg hadde i alle fall skiftet på dagen.

8894756[/snapback]

 

Uten å være helt sikker så vil jeg si ja.

 

Det er en god del brukere som stakk av da Novell startet et samarbeid med Microsoft fordi dem var redd at det kom til å skade Linux på en eller annen måte, noe de selvfølgelig ikke er villig til å støtte så dem startet boikott av Novells Linux produkter...

Lenke til kommentar
Håper disse "avtalene" gjør slik at MS porter f.eks DX10 til Linux, selv om jeg TVILER på det. Evt MS office, selv om jeg ser det også som rimelig usansynlig. Uten de porteringene, så er avtalen lite verdt i mine øyne.

8894459[/snapback]

 

Hva vil Microsoft tjene på det? De gjør absolutt ingenting gratis. Og spill er en av de største gullgruvene til MS. Dessuten er det en fordel jeg tviler på at de vil gi bort til linux.

 

Jeg lo egentlig litt for meg selv da jeg leste artikkelen. Konge at lille Ubuntu ikke bøyer av for store Microsoft.

Lenke til kommentar
Disse avtalene er i hovedsak advokatavtaler, dvs avtaler om å ikke saksøke hverandre for patentbrudd. Problemet Mark Shuttleworth og Ubuntu har med Microsoft og disse avtalene er at Microsoft bare skremmer med at "Linux bryter våre patenter!" uten å si noe videre om hvilke patenter som blir brudt. På den måten kan Microsoft fortsette skremselspropagandaen sin uten å få ett eneste motargument som holder vann, fordi det ikke er noen som vet hva man eventuelt skal argumentere mot.

 

Mange spekulerer derfor i at Microsoft ikke oppgir hvilke patenter Linux bryter nettopp fordi Mircosoft vet at Linux enten ikke bryter dem, at patentene vil ugyldiggjøres pga bevis om "prior art" eller at Linux vil omgå patentene ved å implementere det patenterte sludderet på nytt og på en ny måte. Microsoft tjener derfor mye mer på å ikke si hvilke patenter det er snakk om og på den måten kunne skremme markedet med at Linux nærmest er ulovlig å bruke.

 

Det er dermed overhodet ingenting som tilsier at Microsoft kunne tenke seg å porte DirectX til Linux eller åpne det på noen som helst måte på grunn av disse avtalene.

8894855[/snapback]

 

 

Hvorfor skulle feks novell og linspire inngå en slik avtale hvis de er sikker på at de ikke bryter patenter?

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

1. Fordi avtalene også omhandler et teknologisamarbeid for å øke interoperabiliteten mellom GNU/Linux-distroen og MS Windows. Blant annet har i hvert fall OOXML<->ODF-konverterere vært nevnt i noen av avtalene, samt i Linspire-avtalen så var det vel også snakk om at de skulle få låne Microsofts TrueType ClearType-fontteknologi.

 

Etter min mening er dette interoperabilitetssamarbeidet sikkert et skalkeskjul for Microsoft for å gi avtalene litt mer innhold slik at de skal bli mer interessante. De vil jo bare ha alt å tjene på dersom GNU/Linux-distroene med f.eks. OO.o fikk en viss støtte for Microsofts "åpne" dokumentformat OOXML, slik at Microsoft skal slippe å måtte støtte ODF, og OOXML blir den nye "de facto" standarden og Microsoft kan fortsette med EEE e.l. som de har vane for. Kanskje, i verste fall, også sørge for at ny GPLv2-kode som produseres i samarbeidet om interoperabilitetsteknologi i hvert fall berører andre av Microsofts programvarepatenter, slik at GPLv2-koden kun kan benyttes av "MS-godkjente" distroer uten fare for å bli saksøkt.

 

2. Microsoft betaler dem penger. Ser du på pengestrømmen i avtalene så er det Microsoft som betaler distroprodusentene store penger. Hvorfor det egentlig?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Mark Shuttleworth hinter ganske tydelig i blogginnlegget sitt at det ville være en fordel for samarbeidet med FOSS om Microsoft fikk ny ledelse. Det har han nok rett i. Både Gates og (spesielt) Ballmer har sagt og gjort mye som har skapt vondt blod mellom disse leirene. Jeg tror det er bare et tidsspørmål før Microsoft begynner å kjenne det på omsetningen at imaget råtner.

Lenke til kommentar
1. Fordi avtalene også omhandler et teknologisamarbeid for å øke interoperabiliteten mellom GNU/Linux-distroen og MS Windows. Blant annet har i hvert fall OOXML<->ODF-konverterere vært nevnt i noen av avtalene, samt i Linspire-avtalen så var det vel også snakk om at de skulle få låne Microsofts TrueType-fonts.

 

Etter min mening er dette interoperabilitetssamarbeidet sikkert et skalkeskjul for Microsoft for å gi avtalene litt mer innhold slik at de skal bli mer interessante. De vil jo bare ha alt å tjene på dersom GNU/Linux-distroene med f.eks. OO.o fikk en viss støtte for Microsofts "åpne" dokumentformat OOXML, slik at Microsoft skal slippe å måtte støtte ODF, og OOXML blir den nye "de facto" standarden og Microsoft kan fortsette med EEE e.l. som de har vane for. Kanskje, i verste fall, også sørge for at ny GPLv2-kode som produseres i samarbeidet om interoperabilitetsteknologi i hvert fall berører andre av Microsofts programvarepatenter, slik at GPLv2-koden kun kan benyttes av "MS-godkjente" distroer uten fare for å bli saksøkt.

 

2. Microsoft betaler dem penger. Ser du på pengestrømmen i avtalene så er det Microsoft som betaler distroprodusentene store penger. Hvorfor det egentlig?

8897985[/snapback]

 

Sist jeg sjekket var det Cleartype.

Lenke til kommentar

Bra at Shuttleworth tar dette standpunktet og at noen står opp mot microsoft i denne litt rare saken. Håper dette kan bidra både til å oppklare hva disse patentene faktisk dreier seg om og at firmaer ikke skal trues til å signere slike tvilsomme avtaler i framtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...