Gå til innhold

TEST: Seks hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fin test det der.

 

Jeg må vel ha meg noen nye snart, det blir nok Koss PortaPro på meg, men det er nok en litt annen klasse enn hodetelefonene i testen.

 

Om jeg skulle hatt hodetelefoner til den prisklassen som er i testen, ville jeg ivertfall ikke brukt de til å spille av MP3-filer. Det skal ikke så veldig gode høyttalere til for å høre forskjell på original-cd og MP3 på en del sanger, og da blir det helt sikkert tydelig forskjell med testvinneren. Dette har ikke noe med eventuell dårlig ripping, det er begrensningene i MP3-formatet med høye toner. Det er serlig merkbart med steelguitar.

Lenke til kommentar
Med unntak av Beyerdynamic DT770 er det K181 DJ som demper lyder utenfra best.

Jeg kan ikke finne noe om aktiv støydemping i artikkelen så jeg regner med at ingen av de har det. Når man først kjøper hodetelefoner til over tusenlappen så er det etter min mening en egenskap man bør satse på å få med på kjøpet.

Lenke til kommentar

nei nei nei!

aktiv støydemping er ikke noe man ønsker på hodesett som fokuserer på kvalitet!

 

aktiv støydemping er noe man finner som en fordyrende funksjon på billigere hodesett, og det gjør ikke noe for å fremme lydkvaliteten, heller forverre den.

 

dog, aktiv støydemping demper jo støy utenfra, slik at man lettere hører lyden, men det vil jeg heller hatt som en ekstern modul, helt ekstern, dvs. som kan kjøpes i butikken i dag og brukes til alle hodesett.

 

Selv hadde jeg likt å se hvordan mitt Sony MDR-SA1000 hadde prestert i denne testen.

Endret av tha stoffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
nei nei nei! aktiv støydemping er ikke noe man ønsker på hodesett som fokuserer på kvalitet!

 

aktiv støydemping er noe man finner som en fordyrende funksjon på billigere hodesett, og det gjør ikke noe for å fremme lydkvaliteten, heller forverre den.

 

dog, aktiv støydemping demper jo støy utenfra, slik at man lettere hører lyden, men det vil jeg heller hatt som en ekstern modul, helt ekstern, dvs. som kan kjøpes i butikken i dag og brukes til alle hodesett.

8868764[/snapback]

Det er jo fult mulig å slå av den aktive støydempinga om man skulle finne seg et sted med svært lite støy fra omgivelsene. Så lenge det er litt støy fra omgivelsene (eller mye) så vil aktiv støydemping heve lydkvaliteten. Det du sier om at aktiv støydemping forverrer kvaliteten gjelder vel bare under helt ideelle forhold, f.eks i spesielle lydtette rom. (I Norge finnes det så vidt jeg vet to slike: Ett på NTNU og ett på UIO)

 

Hodetelefoner med halvåpne løsninger (slik som i testen) er spesielt utsatt for støy fra omgivelsene.

Lenke til kommentar
Denne testen syns jeg var riktig dårlig utført.

8869558[/snapback]

 

 

Dårlig og dårlig, er jo slik vi kjenner hardware.no.

8869600[/snapback]

 

Jeg bare syns den var utrolig snau med tanke på hvordan lydkvaliteten beskrives, og det at Bose tar 2. plassen med "mye for pengene", må være en sensasjon, Bose er virkelig et merke som har levert mye skrap opp gjennom årene.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar
Det skal ikke så veldig gode høyttalere til for å høre forskjell på original-cd og MP3 på en del sanger, og da blir det helt sikkert tydelig forskjell med testvinneren. Dette har ikke noe med eventuell dårlig ripping, det er begrensningene i MP3-formatet med høye toner.

 

Jeg og en kompis blindtestet dette her forleden...

 

Testet med hans Sonus Faber Cremona til ~30 000 samt en rimelig high-end rørforsterker og en DAC til ~20 000. Altså ganske greit utstyr.

 

Vi testet de forskjellige presetene til LAME, V0, V2, V5 og V7 på en del forskjellige klipp.

 

Med ABX klarte begge lett å plukke ut V7 på alle klippene, og en del av de som var V5. V2 og V0 var imidlertid fullstendig transparente for oss begge, og dette er altså en fyr som regner seg som nokså audiofil og lett kjøper signalkabler til 3-4000.

 

Prøv ABX med V2 og se om du klarer det :)

 

Forøvrig har jeg selv Sennheiser 595, og en kompis har Beyer DT660. Har sammenlignet dem en del, og ble ærlig talt litt skuffet over Beyerdynamic her. De har veldig fin diskant og øvre mellomtone, men de litt dypere tonene mangler "liv" og dynamikken er så som så...

 

Nå skal det til Beyerdynamics forsvar sies at de kun er spilt inn i en måned, mens mine har jeg hatt siden 595 kom...

 

Har ikke hørt 580, men 650 er krem! Tror det hadde vært mitt valg i mellomklassen...

Lenke til kommentar
Enda en grunn til å kjøpe Beyerdynamic-settet. Noen som har testet de forskjellige variantene (hi-fi, pro) opp mot hverandre?

 

Må vel gå til innkjøp av en hodetelefonforsterker og da. Huff, dette kan bli dyrt. :-\

8869608[/snapback]

 

hi-fi (DT770 Edition 2005) utgaven fåes vell bare i 250ohm, hvis man ikke custom bygger den på siden demmes. Samt at den har et annet design. Pro fåes i 32, 80, 250 utgaver. Hvis du skal bruke dem med bærbar spiller må du gå for pro utgaven, hvis du skal bruke den med headamp ville jeg gått for 05ed, pga hvor tungdrevene de er. Jeg har bare testet DT770 Pro80, å alt jeg kan si er at de er fantastiske.

 

Skulle også likt å vite mer detaljert om forskjeller i lyden på hi-fi og pro utgavene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...