Gå til innhold

Test: Nokia 6110 Navigator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner fremdeles ikke testsystemet til amobil.

 

8852836[/snapback]

 

Hvis du skjønte testsystemet, så ville det jo være lett å avsløre useriøsiteten her ved amobil. Sikkert en grei telefon, men har null tiltro til amobils tester. Men morsom underholdning er det da dog...

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å klage på stjernene her. Skjønner dere ikke at dette er noe amobil kun setter for sin egen del?!

 

På en måte er jeg enig i måten amobil gjør det på (det er jo klart at ingen telfon kan få tilnærmet maks i alle kategorier slik som er vanlig), men på den andre siden hjelper ikke det så mye når alle bare sitter og klør seg i hodet. Vi vil ha meningsmåling :p

 

Når det gjelder telefonen så ser den spennende nok ut den, men har brent meg før på å kjøpe telefonere med ny teknologi, og tviler på om Nokia er helt godt nok inne i GPS-verden enda. Men vil man være storkar og tidlig ute er man vel villig til å ta de problemene :)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Om man leser testen uten å se på stjernegivningen, ser man at denne telefonen holder hva den lover og fungerer fint som telefon og GPS, altså terningkast fem. Men om man skummer gjennom og ser på stjernegivningen (noe jeg har inntrykk av at mange som ikke vurderer å kjøpe den aktuelle telefonen gjør), så virker terningkast fem helt på jordet.

 

Uansett, synes det var litt sjokkerende at telefonen var såpass billig utført til den prisen. Jeez, bare en simpel metallramme og resten plast..

Lenke til kommentar

Når det gjelder de delkarakterene, er det et problem som jobbes med.

 

Når vi skriver testene setter vi en poengsum som går fra null og til det uendelige i hver kategori. Det gjør at vi kan utvide skalaen så snart det kommer bedre telefoner, og de telefonene som tidligere var best faller i karakter og delkarakterer fordi de blir dårlige i forhold til nye telefoner. På toppen av det hele settes det en prismultiplikator, slik at karakterene skal vise hvor bra telefonen er i forhold til prisen.

 

Vi må følge poengsystemet, slik at for eksempel mobilsøket fungerer som den skal. Her kan brukeren søke etter en telefon med gode nyttefunksjoner, for eksempel. Da er det livsviktig at poengsummene er riktige i forhold til andre telefoner.

 

På grunn av denne løsningen kan vi ikke bestemme antall stjerner i delkarakterene direkte, men i teorien skal det likevel bli ganske korrekte delkarakterer.

 

I det siste har vi, som mange poengterer, fått noen litt misvisende delkarakterer. Det gjelder telefoner i litt høyere prisklasser. Den saken jobber vi med, men vi kan altså ikke "tune" frem flere stjerner i hver enkelt test.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Noe som ikke er med på testen er at øverste tasterad er klemt helt opp til skyvedekselet slik at det nesten er umulig å bruke tastene uten at fingeren kommer borti skyvedekselet. Dette kan være utrolig irriterende. Det er merkelig om de har gjort dette med overlegg da det er masse plass under nederste tasterad. Det kan nesten virke som om de hadde beregnet at skyvedekselet skulle flytte seg lengere og at det er en produksjonsfeil. N95 og E65 har ikke dette problemet.

 

Telefonen er også ustabil og har flere ganger slått seg av helt uten forvarsel. Etter å ha brukt GPS var det plutselig ikke mulig å høre den som ringte, hverken på høyttaler eller i handsfri. Måtte ta ut batteriet for å fikse dette. Håper at det snart kommer en oppdatering av firmware.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Heisann

 

Det har vært en del tull med måten stjerner kalkuleres på. Nå har vi tatt en liten overhaling av scriptet bak, som skal sørge for at stjernene samsvarer bedre med terningkastene. Kort fortalt fordeles karakterene bedre over skalaen enn de har gjort tidligere.

 

Håper og tror stjernesettingen skal virke mer logisk nå. :)

 

Takk for verdifulle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Det har vært en del tull med måten stjerner kalkuleres på. Nå har vi tatt en liten overhaling av scriptet bak, som skal sørge for at stjernene samsvarer bedre med terningkastene. Kort fortalt fordeles karakterene bedre over skalaen enn de har gjort tidligere.

Før: 1,5-3 stjerner ga et snitt på 5

Nå: 2-3,5 stjerner gir et snitt på 5

 

Kanskje man skal fikse litt til?

Lenke til kommentar
Det har vært en del tull med måten stjerner kalkuleres på. Nå har vi tatt en liten overhaling av scriptet bak, som skal sørge for at stjernene samsvarer bedre med terningkastene. Kort fortalt fordeles karakterene bedre over skalaen enn de har gjort tidligere.

Før: 1,5-3 stjerner ga et snitt på 5

Nå: 2-3,5 stjerner gir et snitt på 5

 

Kanskje man skal fikse litt til?

8859815[/snapback]

 

Totalkarakteren har ingen ting med snitt å gjøre... les om hvordan vi setter karakterene, så skjønner du mer :)

Lenke til kommentar

Grei telefon det der. Designet er jo ganske likt andre Nokia-telefoner, så det er ikke helt nytt sånn egentlig.

Bildene kameraet tar, ser ut til at kameraet må holdes helt i ro for at det skal bli klart. dette skjedde ihvertfall på noen av de bildene dere tok med mobilen.

Ville nå hatt en egen gps, for den er vanligvis bedre. Men det er jo tanken på at en mobil skal inneholde flere ting. :)

Lenke til kommentar
Totalkarakteren har ingen ting med snitt å gjøre... les om hvordan vi setter karakterene, så skjønner du mer :)
Joda, jeg skjønner at dere regner sammen på en litt uvant måte, men hvem er det egentlig dere legger ut delkarakterene for?

 

Hadde det ikke vært litt mere brukervennlig å holde interne beregninger interne og legge ut karakterer som er direkte sammenlignbare og mulig å forstå uten å lese en veiledning?

 

Bare et lite tips fra en som har jobbet mange år med brukergrensesnitt...

Lenke til kommentar

Joda, delkarakterene kommer absolutt leseren tilgode.

 

Kommunikasjon: Antall stjerner gjenspeiler hvor mange kommunikasjonsteknologier du finner i telefonen og hvor gode de er. Både i forhold til prisen og i forhold til andre telefoner på markedet siden skalaen utvides lineært med mobilmarkedet.

... og det samme gjelder altså resten av delkarakterene.

 

Delkarakterene kommer brukeren tilgode fordi den som er interessert i design kan legge mer vekt på delkarakteren innen design. Ingen forretningsmann bryr seg om delkarakteren i underholdning for å ta et eksempel. Jeg tror en leser ofte merker seg ut en kategori han/hun mener er ekstra viktig.

 

Terningkastet er gjort ut ifra vår totale erfaring med telefonen, og dette kan ikke sammenlignes med delkarakterene. For å gjøre dette så tydelig som mulig bruker vi stjerner (fra 0 til 5) i boksene og terninkast (fra 1 til 6) i konklusjonen.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Joda, delkarakterene kommer absolutt leseren tilgode.

 

Kommunikasjon: Antall stjerner gjenspeiler hvor mange kommunikasjonsteknologier du finner i telefonen og hvor gode de er. Både i forhold til prisen og i forhold til andre telefoner på markedet siden skalaen utvides lineært med mobilmarkedet.

... og det samme gjelder altså resten av delkarakterene.

 

Delkarakterene kommer brukeren tilgode fordi den som er interessert i design kan legge mer vekt på delkarakteren innen design. Ingen forretningsmann bryr seg om delkarakteren i underholdning for å ta et eksempel. Jeg tror en leser ofte merker seg ut en kategori han/hun mener er ekstra viktig.

Jeg skjønner at det virkelig er en stor kommunikasjonssvikt her. Ingen har klaget på at dere bruker delkarakterer, det er meget nyttig og noe som er helt vanlig. Det som forvirrer mange er at dere bruker en helt annen karaktergivning på delkarakterene og at dette forvirrer alle som ikke har lest veiledningen på hvordan karakterene fungerer.

 

Når forbrukerelektronikk ikke kan brukes uten å lese bruksanvisningen så har det et lite gjennomtenkt bruksergrensesnitt, det er rett og slett et dårlig produkt. Tester av forbrukerelektronikk er en rask måte å få inntrykk av hvor god forbrukerelektronikk er og karakterer er en enda raskere måte å danne seg et bilde. Å finner på å bruke en karakterskala som krever bruksanvisning virker derfor ganske så bizart.

Terningkastet er gjort ut ifra vår totale erfaring med telefonen, og dette kan ikke sammenlignes med delkarakterene. For å gjøre dette så tydelig som mulig bruker vi stjerner (fra 0 til 5) i boksene og terninkast (fra 1 til 6) i konklusjonen.
Jeg la merke til det, men er ikke overbevist over at alle som leser testen la merke til at man brukte skala opp til 5 på delkarakter og 6 på totalkarakter.

 

At under 2,5 av 5 i snitt på delkarakterene kan medføre en totalkarakter på 5 av 6 er det vel uansett ingen av leserne som egentlig skjønner, selv med den beste velvilje. Dere skriver jo selv at delkarakterende er korrigert for pris og hva som finnes på markedet for tiden. Hva mer det korrigeres for som ikke er nevnt i testen og som gjør at totalvurderingen plutselig blir dobbelt så god fremstår som et mysterium, men det er kanskje ikke meningen å forstå.

 

Det er fint at dere lager tester og dere står selvfølgelig fri til å lage et helt ubrukelig karaktersystem. Jeg konstaterer at jeg ikke når frem og vil ikke gjenta meg selv igjen. I fremtiden vil jeg sikkert lese flere tester, men jeg skjønner at jeg må ta delkarakterer og totalkarakterer med en stor klype salt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...