Gå til innhold

Blitsgaid: Canons 430EX eller 580EX?


Anbefalte innlegg

Blitsgaid: Canons 430EX eller 580EX?

 

Valget er kanskje enkelt for de fleste: Enten bestemmer lommeboken den rimeligste for deg, ellers så er du en profesjonell fotograf, og går sannsyngligvis for toppmodellen. For dem som sliter med å velge mellom Canon Speedlite 430EX og Canon Speedlite 580EX, kan følgende veiledning hjelpe deg til å gjøre det riktige valget. Før jeg starter, må jeg gjøre følgende klart:

  • Sigma EF 500 DG Super er ikke tatt med i gaiden rett og slett fordi jeg ikke har denne blitsen. Hadde jeg hatt den, eller fått låne den til testing, hadde jeg kunnet ta den med i gaiden.
  • Jeg har ikke tatt for meg oppgraderingen av 580EX, 580EX (mark) II, i hovedsak fordi den var for dyr i innkjøp for meg, og fordi jeg ikke fant grunnlag til å betale mellomlegget for de få oppgraderingene den tilbød. Mer om dette senere.

Hvorfor skrev jeg dette?

Jeg tviler ikke på at det er flere der ute som skal kjøpe en ekstern blits, og som har spurt seg selv om de skal gå for 430EX eller 580EX. Det finnes mye god informasjon på Internett, men lite, kanskje nærmere ingenting, på norsk. Forhåpentligvis vil denne veiledningen være til hjelp for noen, og jeg setter stor pris på alle innvendinger og alt av ros og kritikk.

 

Først og fremst er mine synspunkter i denne veiledningen ikke nøytrale – dette ville uansett vært en umulig oppgave. Derfor skal jeg prøve å gi litt informasjon om meg og fotografihobbyen min, slik at dere lesere kan forstå hvorfor jeg mener akkurat det jeg mener. Jeg fotograferer kun på hobbybasis, og har ikke noe reelt, sterkt behov for det ene eller andre i utstyrsveien. Jeg liker imidlertid avanserte, tekniske duppeditter, særlig fotoutstyr, og har derfor få hemninger når jeg først har penger i lommen når jeg besøker den lokale fotobutikken.

 

Jeg kjøpte først 430EX-blitsen, og var meget fornøyd med den. Etter hvert ønsket jeg mer fleksibilitet rundt blitsfotografering, og valget stod egentlig mellom en blitsskjøteledning eller en Speedlite 580EX for å muliggjøre fjernstyring av 430EX-blitsen. Jeg gikk for sistnevnte, og det trådløse, fullautomatiske blitssytemet til Canon faller veldig i smak. Jeg har Canon EOS 400D til kamerahus, og bruker blitsene mine både til makrofotografering med min Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM og min allsidige Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC. Til innendørs fotografering med blits bruker jeg ofte lysmykneren Lightsphere II (Gary Fong's).

 

En del av dere undrer sikkert på hvorfor jeg ikke kjøpte Sigmas blits, EF 500 DG Super. Jeg vurderte denne da jeg skulle kjøpe min første blits. Valget endte på 430EX, selv om denne var like dyr som Sigmas modell, kanskje også dyrere. Sigma-blitsen var også kraftigere, og stilte nærmere i 580EXs klasse enn 430EX med sitt ledetall og funksjoner. Grunnen til at jeg valgte Canon, var fordi byggekvaliteten til 430EX føltes langt bedre enn Sigma-blitsens. Dette er kanskje ikke like viktig for alle, men for meg var en solid og godt bygget blits viktig. Jeg skal ikke gå nærmere inn på Sigma, for jeg har ikke erfaring med blitsen deres. Jeg har bare sett og tatt på den i butikken, og kan ikke rose eller kritisere den når det kommer til funksjonalitet. Som dere ser, har jeg selv et Sigma-objektiv til normalobjektiv, og jeg er langt ifra skeptisk til tredjepartsvarer. Ettersom jeg ikke har erfaring med denne blitsen, kan den ikke inngå i denne sammenlikningsgaiden. Hvis jeg får fingrene mine fatt i en Sigma EF 500 DG Super, skal jeg oppdatere denne veiledningen.

 

Teori

Hvis du går inn for å betale over 2000 kroner for en ekstern blits, er det viktig at du vet hvordan du bruker den. Når du fotograferer, vil du ha stor nytte av å forstå hva blender og lukkertid er for å ta gode bilder. Akkurat på samme måte vil du ha nytte av å forstå hvordan blitssystemet fungerer for å få gode bilder med blits. Canons blitssystem er fullautomatisk, og krever i den forstand ikke mye av deg som bruker, men det er viktig å forstå hvordan blitsautomatikken fungerer. Selv den beste automatikk svikter under vanskelige forhold, og det vil du garantert oppleve selv. Les deg derfor klok på hvordan E-TTL fungerer, og gjør deg selv i stand til å ta full kontroll over blitsfotograferingen din. Denne siden gir deg en fantastisk god innføring i hvordan EOS-blitssystemet fungerer. Teksten kan virke avskrekkende lang, men den er faktisk verdt å bruke et par timer på å lese gjennom. Hvis du ikke klarer å lese gjennom den, kan det hende at min lille forklaring i dette innlegget vil gi deg litt innsikt. Eller kan du få utbytte av å lese Canons Flash Work. Du finner den i nettversjon her eller for nedlastbar pdf-fil i ditt språk (dvs. de fleste europeiske språk bortsett fra norsk) her.

 

Det ligger også allerede en god veiledning på Internett for 430EX–580EX-spørsmålet. Den er på engelsk, og er i grunn en omtale av 430EX, men gir deg hjelp. Du finner den her.

 

Hvorfor kjøpe ekstern blits?

Dette skal ikke være en gaid for å hjelpe deg med om hvorvidt du i det hele tatt skal kjøpe en ekstern blits eller ei, men jeg skal likevel nevne et par setninger. Kjøper du en ekstern blits, setter den oppå kameraet, og fyrer i vei som du ellers ville ha gjort med den interne blitsen (hvis du har en, noe jeg går ut fra), vil du sannsynligvis føle deg lurt. I mange tilfeller vil du merke lite forskjell. Til fotografering av motiver nokså nær kameraet, vil den interne blitsen være mer enn kraftig nok; den innebygde blitsen har som oftest et ledetall på 11–13. Selv om dette virker lite i forhold til 43 og 58 m, for henholdsvis 430EX og 580EX (ja, det er en logikk i tallkodene til navnene på blitsmodellene), så er det nok kraft for de fleste. Du vil merke forskjellen når motivet er langt unna, og når du skal lyse opp større motiver, men det er ikke ledetallet som er interessant. Med en ekstern blits åpnes en ny kreativ verden for fotografering i dunkel belysning. De fleste dyrere eksterne blitser kommer med et hode som kan vris i alle retninger, og gir deg dermed muligheten til å reflektere lys i flater som tak og vegger. Dette kan hjelpe meg å minske eller faktisk nesten eliminere hjort-foran-frontlys-utseendet på motivet ditt. Ved å la blitslyset reflektere i taket, vil bildet gi inntrykk av en mye naturligere belysning. En eksternblits kan også settes på en skjøteledning og avfyres fra en annen vinkel en parallelt med objektivet, noe som også kan bidra med å gjøre belysningen naturligere. Mulighetene er mange, og jeg skraper bare forsiktig på overflaten. Det jeg ønsker å si, er at det mer eller mindre er ganske meningsløst å kjøpe en billig ekstern blits som ikke har mulighet til å få blitshodet rotert eller vippet.

 

Hvorfor kjøpe en dyr og avansert blits?

Med mulighet for justerbart blitshode allerede tatt i betraktning, er det også mange andre funksjoner som kan gjøre blitsfotografering mye mer spennende, enklere og kreativt. Hvis du har tatt deg tid med å lese den lange gjennomføringen jeg refererte til tidligere, vil du vite om alle disse funksjonene. Hvis du ikke har lest dokumentet og lurer på hva de forskjellige funksjonene gjør og betyr, kan du trykke på lenken i oversikten senere i denne gaiden og lese om funksjonen i nevnte dokument. Til tross for at Speedlite 580EX er en veldig avansert blits, har også 430EX også en del innstillingsmuligheter. Forgjengeren, 420EX, var i motsetning ganske strippet for manuelle innstillinger. 430EX ble oppgradert med en stor, oversiktlig LCD-skjerm og mulighet for å endre på mye som ikke var mulig med forgjengeren. Du får med andre ord mange muligheter med 430EX, og du vil kanskje ikke ha behov for 580EX. Jeg skal komme inn på detaljene om modellene senere. Det er noen finesser som kan få deg til å velge en atskillig dyrere og mer avansert blits, blant annet mulighet for å koble til en ekstern batteripakke, mulighet for å kontrollere blitser trådløst, flere fokuspunkter dekket av fokushjelpelyset, flere avanserte funksjoner, behageligere betjeningspanel, og selvsagt større ledetall, som kan være essensielt når du skal bruke paraplyer, lysmyknere og liknende sammen med blitsen.

 

Hvorfor velge Canon?

En av hovedgrunnene til å velge Canon fremfor uoriginalt utstyr, er garanti for kompatibilitet med kameraet ditt og annet Canon-utstyr. Canon deler ikke noen av hemmelighetene sine, og årsaken til at blant annet Sigma i det hele tatt har kunnet lage blitser og objektiver som fungerer på Canon-kamerahus, er at Sigma har drevet med såkalt "reverse engineering" for å spore seg frem til hvordan Canon sine systemer fungerer. Mange gode tredjepartsprodukter viser at andre firmaer leverer gode produkter, og at de fungerer bra sammen med Canon. Du har imidlertid ikke en garanti for at alt fungerer, og tredjepartsprodukter har sjelden alle de sammen nyttige funksjonene som originalutstyret har. Dessuten kan det hende at Canon endrer på systemene sine, slik at tredjepartsutstyr ikke lenger fungerer.

 

Dette er ikke en veldig god grunn til å velge vekk andre uoriginale produkter, personlig synes jeg pris ofte rettferdiggjør et par manglende funksjoner og ikke fullstendig og ikke garantert kompatibilitet. Jeg har som nevnt ikke prøvd Sigmas blits, så jeg kan ikke si noe spesifikt om hva som "mangler". Av spesifikasjoner jeg har tilgjengelig, kan jeg imidlertid si følgende:

  • Sigma-blitsen dekker kun ett fokuspunkt (430EX dekker 9, og 580EX dekker 45) (dekket avstand er ikke oppgitt for Sigma-blitsen).
  • Sigma-blitsen støtter ikke digital hvitbalansekompensasjon (blitsen gir signaler til kameraet om forskjeller i spenningen i strømforsyningen sin som kan påvirke blitslyset, og sørger for at hvitbalansen blir korrekt). Jeg vet dessverre ikke hvor mye en legger merke til dette systemet, og hvilken nytte det har.
  • Sigma-blitsen støtter ikke litiumbatterier.
  • Sigma-blitsen kan ikke innhente informasjon om sensorstørrelsen på kameraet, slik som 430EX og 580EX, og kompenserer derfor ikke for en mindre sensor, og sløser dermed litt mer lys per avfyring.
  • Sigma-blitsen har spredningspanel ned til 17 mm, og ikke 14 mm, som 430EX og 580EX.
  • Sigma-blitsen støtter imidlertid styring av andre blitser trådløst (master), noe som er et stort pluss!

Jeg må påpeke at jeg ikke vet i hvilken grad alle de støttete funksjonene fungerer på Sigma-blitsen. Selv om de fungerer sammen med kameraet, er det ikke helt sikkert at de fungerer like bra som med en tilsvarende Canon-blits. Jeg må nesten teste selv.

 

Rettferdiggjør valg av originalt utstyr prisen på det uoriginale?

Dette er et vanskelig spørsmål. Jeg vil på ingen måte fraråde deg å vurdere Sigma (eller et hvilket som helst annet merke), jeg oppfordrer deg heller til å gå i fotobutikken og ta og se på modellene selv. Bruk god tid til å se hvordan de forskjellige enhetene føles fysisk, og spør også om du kan få prøve dem. Alle har også sine personlige preferanser.

 

Hvilke modeller er det å velge i mellom?

Denne gaiden tar for seg Canon Speedlite 430EX og Canon Speedlite 580EX, men jeg nevner også stadig Sigma EF 500 DG Super. Det finnes mange andre blitsmerker, men jeg er ikke kjent med noen av disse. Dessuten støtter ikke alle andre blitsmerker Canons automatiske E-TTL-blitsmålingssystem. Nedenfor er en liten oversikt over de mer avanserte blitsen på markedet som alle støtter E-TTL eller E-TTL II. Jeg har skrevet litt om alle, og til slutt forklarer jeg hvorfor 430EX, 580EX og Sigma EF 500 DG Super er de meste aktuelle. Det som er nevnt i en billigere modell er ikke nevnt i en bedre modell fordi den som regel har de samme funksjonene pluss mer. Laveste pris er hentet fra produktguiden i skrivende stund.

 

Speedlite 220EX

Speedlite 430EX

Speedlite 580EX

Speedlite 580EX II

Speedlite Transmitter ST-E2

Macro Twin Lite MT-24EX

Macro Ring Lite MR-14EX

Sigma EF 500 DG ST

Sigma EF 500 DG Super

Sigma EM-140 DG Macro Flash

 

Speedlite 220EX

Dette er en veldig enkel blits, og den har derfor begrenset funksjonalitet. Hodet kan ikke snus eller vippes, og derfor gir den få muligheter til mer anvendelig blitsfotografering. Mangler zoommotor og ingen manuelle innstillingsmuligheter. Støtter både litiumbatterier og Ni-MH.

Ledetall: 22

Oppladningstid: 0,1–4,5 s

Antall blitsavfyringer per oppladning: ca. 250–1700

Laveste pris: 1473,–

 

Speedlite 430EX

Dette er avtakeren til 420EX, og den har fått mange nyttige oppgraderinger. Den koster nå omtrent det samme som forgjengeren, og har ifølge meg en rettferdig pris med tanke på innstillingsmulighetene. Blitshodet kan snus i alle retninger (dog 180 grader til venstre, og kun 90 grader til høyre), hodet har zoommotor og vidvinkelspredningspanel (dekker dermed 14–105 mm), kan fungere som slave, har stort og oversiktelig LCD-panel med bakgrunnsbelysning, hjelpebelysning til ni fokuspunkter.

Ledetall: 43

Oppladningstid: 0,1–3,7 s

Antall blitsavfyringer per oppladning: ca. 200–1400

Laveste pris: 2228,–

 

Speedlite 580EX

Dette er Canons flaggskip, og avtakeren til 550EX. I tillegg til 430EX kan den fungere som masterenhet (styre andre trådløse blitsenheter), den har stroboskopblitsfunksjon, mulighet for ekstern batteripakke, oversiktelig LCD-panel med blitsdekningssøyleillustrering, enkel og praktisk kontrollhjul, mulighet for å avfyre blitslys selv om den ikke er fullt oppladet, mulighet for å vippe hodet nedover for nærbilder, mulighet for godt utvalg av manuelle innstillinger, hjelpebelysning til 45 fokuspunkter, har et innebygd "catchlight"-panel.

Ledetall: 58

Oppladningstid: 0,1–6 s

Antall blitsavfyringer per oppladning: ca. 100–700

Laveste pris: 3799,– (med en ny avtaker på markedet, vil denne prisen kanskje synke, særlig på bruktmarkedet)

 

Speedlite 580EX II

Ny, oppgradert versjon av 580EX. Vann- og støvtett, ny og enklere monteringsbrakett (noen hevder den ikke sitter så godt som med det gode, gamle hjulet), mulighet for å endre innstillinger via kamerat (kun med 1D mark III), mer støysvak, kortere oppladningstid (0,1–5 s), mangler nå den kjekke bryteren til å velge mellom "off – master – slave", noe som nå gjøres gjennom knotete knappetrykking.

Laveste pris: 4394,–

 

Macro Twin Lite MT-24EX

Dette er en spesiell blits egnet for makroobjektiv og makrofotografering, og egner seg ikke til annen generell blitsfotografering.

 

Macro Ring Lite MR-14EX

Dette er en spesiell blits egnet for makroobjektiv og makrofotografering, og egner seg ikke til annen generell blitsfotografering.

 

Speedlite Transmitter ST-E2

Dette er ikke en blits, men en enhet for å styre trådløse Canon-blitser.

 

Sigma EF 500 DG ST

Denne blitsen kjenner jeg ikke så godt. Jeg husker kun noe jeg har lest om at den var et dårlig valg fremfor Sigma EF 500 DG Super, men jeg vet ikke om dette stemmer, og hvis det gjør det, vet jeg ikke hvorfor. Hjelp meg med å avklare dette. Den har for øvrig omtrent helt samme spesifikasjoner som Sigma EF 500 DG Super, men med en laveste pris på 1544,–.

 

Sigma EF 500 DG Super

Dette er en solid konkurrent både til Canon Speedlite 430EX og Canon Speedlite 580EX, med høyt ledetall og mange av de samme funksjonene. Den har en merkbar skrøpeligere byggekvalitet enn sine konkurrenter, men gir deg imidlertid mye mer for pengene hvis du ser bort fra dette og et par manglende funksjoner. Kan ikke bruke litiumbatterier.

Ledetall: 50

Oppladningstid: 4–6 s (verdi antakelig kun for full utladning)

Antall blitsavfyringer per oppladning: ca. 100–220 (verdi antakelig kun for fulle utladninger)

Laveste pris: 1944,–

 

Sigma EM-140 DG Macro Flash

Dette er en spesiell blits egnet for makroobjektiv og makrofotografering, og egner seg ikke til annen generell blitsfotografering.

 

Her er Canon Speedlite 430EX og Canon Speedlite 580EX mest aktuelle (naturligvis sammen med Sigma, men dessverre har jeg ikke testet disse, og derfor kan jeg ikke ta dem med i den kommende vurderingen). De har manuelle innstillingsmuligheter, vribare hoder, høye ledetall, og ikke begrensete bruksområder (de kan brukes til annet enn kun makrofotografering (men så kan de heller ikke helt uten videre brukes til makrofotografering)).

 

Pris er viktig for mange, så slik ser det ut i skrivende stund:

430EX: 2228,–

580EX: 3799,–

580EX II: 4394,–

Sigma 500: 1544,–

Sigma 500 Super: 1944,–

 

Jeg skal nå gi dere mine egne korte omtaler av henholdsvis 430EX og 580EX, deretter en detaljert sammenlikning, både med side-ved-side-oversikt og bilder.

 

Canon Speedlite 430EX

Denne blitsen er Canons nest største, og den huser mange av de samme funksjonene og mulighetene som 580EX, bare pakket inn i en litt mindre konstruksjon og til en hyggeligere pris. Når du åpner esken, finner du de nødvendige papirene (manual pluss litt til), blitsen selv samt en fot den kan monteres på, og en bæreveske til blitsen, hvor det også er en lomme til foten. Vesken er godt polstret og ser ut til å være laget i noe syntetisk tøy eller noe liknende. Foten som medfølger brukes til å feste blitsen i når du skal bruke den for eksempel til slaveblits. Foten har også skrufeste til stativ, slik at du enkelt kan montere blitsen på et stativ.

post-23246-1181472067_thumb.jpg

 

Blitsen kommer ikke med batterier, så det må du kjøpe utenom. Her anbefaler jeg noen kraftige Ni-MH-batterier. Selv har jeg noen Varta-batterier på 2700 mAh, og da har jeg strøm nok som bare det.

 

Etter å ha holdt blitsen litt i hånden, sitter jeg igjen med inntrykket av at den er svært solid. Ingenting skrangler og knirker, alt sitter godt fast, og virker godt skrudd sammen. Etter å ha studert blitsen litt, finner du batteriluken, som har en helt grei og problemfri vipp-opp-luke. Faktisk synes jeg denne løsningen virker mye mer holdbar enn den du finner på 580EX. På motsatt side vil du finne et lite lokk som skjuler et lite skrufeste, som blant annet brukes til å feste blitsen i blitsarmer (flash bracket). Forfra ser du blitshodet, med et panel over som du kan trekke ut og legge over blitshodet, slik at lyset blir mer spredt, slik at du kan ta bilder med vidvinkelobjektiv og likevel få blitslyset til å dekke hele bilderammen. Under blitshodet ser du to noen diodepanel under noen røde/infrarøde filtre. Den øverste brukes av blitsen til å motta trådløse blitsstyringssignaler, mens det nederste panelet inneholder to fokuseringslamper. Disse vises som en serie av horisontale og vertikale røde striper, og de fungerer ganske bra; aldri har jeg opplevd problemer med å fokusere i mørke omgivelser med hjelp av disse lysene.

 

Blitshodet kan snus og vendes på slik at det kan peke i alle retninger, og det med ett enkelt trykk på en knapp på siden (ikke to, som på enkelte andre blitser). Det vil si at du kan snu det 90 grader opp, 180 grader til venstre, men dessverre kun 90 grader til høyre. 580EX-blitshodet kan her snus 180 grader også til høyre. Denne ulempen har vist seg å være irriterende på 430EX, fordi jeg ikke får vendt blitsen rett opp i taket når jeg fotograferer i portrettstil med kameraet. Dette hadde ikke vært et problem hvis jeg hadde holdt kameraet mot venstre, men med batterigrep påmontert blir det meningsløst å snu det andre veien. Når jeg har kameraet rotert til høyre, og peker det på skrått nedover, kan ikke blitsen lenger peke rett opp i taket, og jeg får ikke lenger reflektert blitslyset som jeg vil. Jeg kan ikke forstå hvorfor Canon utformet dette på denne måten. Her er 580EX mye mer praktisk.

 

Etter å ha ladet opp batteriene og satt dem inn i blitsen, er det på tide å skru den på. Du hører en hvinende lyd av transformatoren som skal transformere spenningen opp til flere tusen volt. Noen synes kanskje denne lyden er irriterende, men jeg liker den faktisk. Etter sigende skal 580EX II være konstruert slik at du ikke lenger vil høre denne lyden. Du vil også høre lyden av zoommotoren i blitshodet som beveger litt på seg. Jeg kan nevne at zoommotoren i 430EX er ørlite kjappere enn i 580EX (24–105 mm på 0,4 s kontra 0,6 s). Displayet viser "ETTL Zoom 35 mm". Når du vrir på zoomobjektivet, vil blitsen "zoome" tilsvarende for å konsentrere blitslyset ved lengre brennvidder. Blitsen har åtte knapper og en bryter for å veksle mellom vanlig funksjon og slavemodus. Du kan lett slå på høyhastighetssynkroniseringsmoduset eller valget for andre lukkergardin, og lett slå på manuelt modus, der du selv styrer styrken (blitslysvarigheten) i steg fra 1/1 til 1/64. En lysende lampe nede i venstre hjørne kan trykkes på, og brukes til å avfyre et testblink med blitsen, og er du i manuelt modus, avfyrer den styrken du har innstilt. Menysystemet, skjermen og knappene fungerer upåklagelig, men jeg misliker utformingen på "-"-, "+"- og "sel/set"-knappene. Justeringsknapene er tynne og avlange, og er vanskelige å trykke på. Du må bruke fingertuppene eller neglene for å trykke på dem, noe jeg synes er svært anstrengende. Her overgår 580EX brukervennligheten til 430EX fordi 580EX er utstyrt med et behagelig og genialt hjul som du roterer på, med en valgknapp i midten. Denne løsningen fungerer mye bedre.

 

I bruk fungerer blitsen akkurat som den skal, og jeg har ennå ikke vært i tilfeller der den ikke har levert nok lys. Kun en gang da jeg fotograferte konfirmanter i et dunkelt kirkelokale med en heftig lysmykner påmontert på blitsen, og med laveste ISO, merket jeg at jeg blitsen hadde oppnådd grensen av hva den kunne levere. 430EX leverer med andre ord mer enn nok kraft. E-TTL-systemet gir meg som regel bildene eksponert akkurat slik som jeg ønsker, og det selv om jeg reflekterer lyset i tak og bruker lysmyknere.

 

Alt i alt så er dette et kjøp jeg aldri vil angre på, simpelthen fordi jeg følte at jeg fikk mye for pengene. 430EX gav meg alt jeg ønsket av ekstern blits, og den er fortsatt et faste følge, sammen med storebror 580EX, i fotosekken min. 430EX er merkbart mindre enn 580EX, og derfor hender det at jeg heller tar med meg 430EX på grunn av at den er lettere og tar mindre plass. Det er sjelden jeg får bruk for den ekstra "kraften" fra 580EX. Jeg kan varmt anbefale Canon Speedlite 430EX. Den gir svært mye for pengene, og er et solid supplement til fotosekken din.

 

Canon Speedlite 580EX

Denne blitsen er Canons kraftigste og mest avanserte, og er den du finner fastmontert på alle pressefotografers kamerahus. Den er dyr, men den gir deg også mange muligheter som kan være verdt å betale litt ekstra for. Personlig kjøpte jeg denne blitsen blant annet fordi den åpnet for mange nye fotografiske muligheter ved muliggjøring av trådløs styring av andre blitser. I ettertid har jeg lært meg å elske alt annet med denne blitsen.

 

Esken rommer mye av det samme som du vil finne i 430EX-pakken. Blitsfoten er den samme, men vesken som følger med, er laget i noe som minner mer om skinn. I hånden gir 580EX deg den samme ypperlige kvalitetsfølelsen som 430EX. 580EX er litt større og tyngre enn 430EX. Størrelse og vekt kan kanskje være viktig for deg, især når kameraet ditt allerede veier altfor mange kilogram. Når det er sagt, er det jo også en kjensgjerning at fotoutstyr er synonymt med høy vekt. Blitsen er ikke mye større og tyngre enn 430EX, men du vil kunne se forskjell på dem (se bilder lenger ned). Hvis du studerer blitsen, minner den mye om 430EX. På høyre side finner du batterirommet, her med en litt snodig festeløsning på batterilokket, som jeg ikke helt likte. Den virket ikke så solid, men jeg tror heller ikke den vil knekke av med det første. På motsatt side finner du et gummideksel som gjemmer det samme skrufestet som på 430EX, samt en kontakt for mulighet for tilkobling av en ekstern batteripakke. Denne muligheten kan være svært hendig for presse- og bryllupsfotografer som fyrer av blitsen svært hurtig. Med en ekstern batteripakke har du flere blitsavfyringer per skudd, og du får også merkbart kortere oppladningstid. Se

for å se forskjellen i oppladningstid.

 

Blitshodet er omtrent det samme som på 430EX, men merk deg følgende forskjeller: Sammen med vidvinkelspredningspanelet, har også 580EX et såkalt "catchlight"-panel, som du kan trekke ut. Når du fyrer av blitsen i taket, skal dette panelet reflektere noe av lyset mot motivet ditt. Jeg vet ikke hvor stor effekt dette panelet har; jeg har ikke fått testet det selv ennå. Jeg tror ikke den er god nok til å dempe skygger under hake og øyne, men jeg skal ikke si noe sikkert. Som navnet tilsier, er den der tross alt for å gi et pent lysglimt i øynene på motivet ditt. En annen viktig forskjell, er at du på denne blitsen også kan snu blitshodet 180 grader til høyre, noe som ikke er mulig på 430EX av en eller annen idiotisk grunn. Dermed er det mye mer praktisk å fotografere i portrettstil med lysreflektering dersom du peker objektivet nedover.

 

Etter du har ladet opp batteriene og puttet dem inn i batterirommet, er det selvsagt på tide å slå på blitsen. Blitsen gir det samme, karakteristiske hvinet som på 430EX, men jeg tør å påstå at det høres en smule mindre irriterende ut, for dem som måtte mislike slikt. De periodiske pipelydene, derimot, er mer merkbare. Skjermen minner mye om 430EXs, men den er større, og rommet blant annet en fin liten graf eller et diagram nederst som illustrerer hvor langt blitsen rekker i det aktuelle tilfillet. 430EX viser naturligvis også denne avstanden, men den viser verdien i tall, og oppi høyre hjørnet av skjermen. 580EXs måte å vise denne informasjonen på er langt mer praktisk. Knappeutformingen er helt lik på som den du finner på 430EX, med unntak av at 580EX har et praktisk hjul til å endre på innstillinger med, fremfor den upraktiske knappeutformingen på 430EX. 580EX gir deg også mulighet til å endre på blitskompensasjonsverdien ved kun å røre på hjulet, fremfor å klikke deg tungvint frem på 430EX. Dette kan spare deg sekunder på 580EX. De to blitsene er ellers ganske like, bortsett fra at 580EX har mulighet for stroboskopblitsfotografering, og mulighet for fotografering (og fjernstyring) med TTL, og ikke minst mulighet for fjernstyring av andre blitser.

 

Ved å flytte bryteren nederst på 580EX over til "master", er du klar til å fotografere sammen med andre blitser trådløst. Sammen med min 430EX kan jeg fotografere helautomatisk med blits, på samme måte som om jeg skulle bruke én blits. Dette åpner for mange muligheter, og jeg er kun i startfasen med å eksperimentere. Det finnes mange andre måter å fotografere med flere blitser, både trådløst og via kabel, men muligheten for å fotografere med E-TTL II får du kun med Canons egne trådløse system. Systemet er imidlertid basert på kommunikasjon med synlig lys, noe som kan være en begrensning i mange tilfeller, og i flere tilfeller har du kanskje behov for å lure automatikken, og kunne like godt klart deg med et enklere fjernstyringssystem. Denne muligheten som 580EX åpner for, er imidlertid et stort pluss, og en funksjon som kan være gull verdt. Dette skiller 580EX klart fra 430EX, som kun kan operere som slaveblits. 580EX kan naturligvis også opptre som slaveblits.

 

I bruk er 580EX helt lik som 430EX når det kommer til det meste. 580EX har naturligvis sine ekstrafunksjoner, men mange vil nok klare seg dem foruten. Noen vil kanskje ha et sterkt behov for den ekstra "kraften" 580EX tilbyr, særlig hvis du fotograferer med lysmyknere og paraplyer, og noen har kanskje et klart behov for mulighet til ekstern strømforsyning. Det er helt klart at hvis noe av dette er viktig for deg, er valget uansett enkelt: 580EX. For amatørfotografer flest, tror jeg imidlertid 430EX vil gi deg alt du trenger. Prisen er en smule stiv, men den vil kanskje synke litt nå som avtakeren til 580EX II er på vei inn på markedet. Hvis det 580EX tilbyr fremfor 430EX er viktig for deg, vil du nok godta prisforskjellen. Personlig synes jeg prisen er i overkant stiv, men rettferdiggjort av de ekstrafunksjonene som gagner meg.

 

Side om side – i tall

 

Ta en titt her.

 

Side om side – i bilder

 

Canon-Speedlite-430EX-580EX-Flash-Back.jpg

 

Canon-Speedlite-430EX-580EX-Flash-Front.jpg

 

Canon-Speedlite-430EX-580EX-Flash-Side.jpg

 

Canon-Speedlite-430EX-580EX-Flash-Top.jpg

 

Bildene ovenfor er hentet fra www.the-digital-picture.com. Her ser du lett hvor stor 580EX er i forhold til 430EX. Det er ikke voldsomt stor forkjell, men har du allerede akkurat plass til 430EX i fotosekken din, vil 580EX sannsynligvis få det litt for trangt.

 

post-23246-1181472293_thumb.jpg

 

post-23246-1181472307_thumb.jpg

 

post-23246-1181472285_thumb.jpg

Her ser du dem begge bakfra, med de forskjellige løsningene på justeringsknappene. Bildene sier deg kanskje ikke så mye ved første blikk, men ser du nærmere på bildet øverst, av 430EX, ser du at de to knappene er avlange, halvmåneformet og tynne. De gjøre det med andre ord litt unødvendig vanskelig og tungvint å stille inn blitsen. På 580EX ser du hjulet, og personlig synes jeg denne løsningen er herlig.

post-23246-1181472301_thumb.jpg

 

post-23246-1181472314_thumb.jpg

 

post-23246-1181472322_thumb.jpg

Over ser du "catchlight"-panelet. Jeg skal oppdatere veiledningen når jeg har fått testet det skikkelig.

 

Oppsummering

Hvorvidt du skal gå for 430EX eller 580EX er et spørsmål om behov. Har du behov for en kraftig blits, må du nesten velge 580EX. 430EX holder imidlertid for de aller fleste. Har behov for mulighet for ekstern batteripakke? 580EX.

Ønsker du mulighet for å fjernstyre blitser med E-TTL II? 580EX.

Ønsker du stroboskopblitsfunksjon? 580EX.

Ønsker du muligheten for at blitsen fyrer av selv om den ikke er fullt oppladet (ikke gå glipp av blinkskuddet)? 580EX.

Bruker du kamera med 45 fokuspunkter, og har behod for hjelpelys som kan dekke dem alle? 580EX.

Har du behov for vann- og støvtett blits? 580EX II

Er størrelse og vekt viktig for deg (i den forstand at du ønsker mindre klumpete og lettere utstyr)? 430EX.

Har du et begrenset budsjett? 430EX.

 

Jeg tror valget for de fleste egentlig vil være enkelt. De med spesielle behov eller spesiell interesse, går for 580EX uansett. For dem som ikke ønsker å bruke fullt så mye penger på en blits, er valget enkelt: Canon Speedlite 430EX. Den gir deg mer for pengene, sett at du ikke har behov for det 580EX tilbyr. Forskjellene i ledetall er ikke enorme, men kan bety noe dersom du bruker utstyr for å temme lyset mellom blitsen og motivet. Begge blitsene er nokså like i utforming og funksjonalitet, og har du brukt den ene blitsen, er det null problem å bruke den andre blitsen eller å oppgradere. Kjøper du først 430EX, og finner ut at du trenger 580EX i ettertid, frykt ikke! 430EX er da den ypperligste slaveblits og reserveblits. Som slaveblits gir den deg mye lys, og som reserveblits gir den mye av det 580EX gjør.

 

Er du usikker, kjøp 430EX. Har du behov for 580EX, men har ikke råd, kan likevel 430EX tjene deg godt i mellomtiden. Alternativet er en Sigma-blits eller liknende, men den har jeg dessverre ikke erfaring med.

 

Lykke til med valget av blits. Jeg tror du vil like Canon-blitsen din enten du velger 430EX eller 580EX.

 

Jeg håper denne gaiden var til hjelp for noen. Jeg er helt innforstått med at ved å ta med Sigma EF 500 DG Super med i vurderingen ville gjort denne veiledningen langt mer nyttig, men det har jeg i skrivende stund ikke mulighet til. Med både Canon Speedlite 430EX og Canon Speedlite 580EX i arsenalet mitt, ser jeg intet behov for Sigma-blitsen.

Endret av Ostekjeks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å pirke litt så oppgis ikke ledetall i meter...

Ledetall : blender = antall meter... (ved ISO 100)

8826340[/snapback]

 

Det er flere faktorer med ledetall.

 

Nikon sier f.eks at SB-800 har ledetall 38 ved ISO 100 -- MEN det er ved 20 grader Celsius og blitshodet i posisjon 35mm.

 

Kunne ikke forstå at Canon sin 580EX var SÅ mye sterkere en Nikon (oppgitt 38 mot 58), da jeg skulle kjøpe blits :)

 

Canon sin 580EX har vel ledetall 36 ved samme instillingene (om ikke hukomelsen svikter :) )

 

Viktig å bruke like oppsett når to produkter sammenlignes....

 

Brageo

Lenke til kommentar
Knallbra oversikt, bytt gjerne topic til blitzguide, så den er litt lettere å søke på. Gaid er det ikke så mange som bruker ennå, heldigvis.. ;)

8831379[/snapback]

 

Enig - guiden er veldig god, men "gaid"? Da ville jeg heller brukt "ekte" norske ord som veiledning, oversikt eller innføring.

 

Tom

Lenke til kommentar

Slenger meg på kritikken mot "gaid".

 

Et lite tips; for de som ikke er redd for å kjøpe brukt utstyr kan 550EX også anbefales. Så godt som identisk med 580EX på de fleste områder, men til halv pris eller mindre.

 

Ellers en fin innføring, tror nok mange har nytte av denne. :)

Lenke til kommentar

550ex er ganske så forskjellig fra 580ex på så og si alle områder. Den har et helt annet design, den er mye større, den er helt annerledes i bruk, hodet vris og snus med to knapper kontra en på 580ex... Er også masse andre småting som er annerledes...

 

Jeg har begge, så jeg veit hva jeg snakker om ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere å endre på tittelen. Jeg takker for kritikken mot akkurat det, men la oss ikke diskutere språk i denne tråden.

 

Jeg tenkte på å nevne 550EX også, men jeg har ingen erfaring med den; jeg har kun lest om den og sett bilder av den. Den er litt stor, klumpete og stygg, mangler mye fint som 580EX har, men den er imidlertid en ypperlig og kraftig slaveblits – E-TTL-trådløst eller via radio eller lignende.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Vel, jo. 550ex støtter bare E-TTL, mens 580ex støtter E-TTLII, og enhver proff fotograf som har brukt begge kan fortelle deg at det er stort forskjell...

8838401[/snapback]

Joda, men 580ex er ikke alltid det beste alternativet. Ikke alle bryr seg om avanserte funksjoner, men flere kjøper blits etter hvor mye penger de har å bruke.. :)

Lenke til kommentar
Vel, jo. 550ex støtter bare E-TTL, mens 580ex støtter E-TTLII, og enhver proff fotograf som har brukt begge kan fortelle deg at det er stort forskjell...

8838401[/snapback]

Jag är inte pro.

 

Men samma det, skal ikke diskutere noe mer, siden det er MIN mening, og jeg er en jævel på manuell styring.

Lenke til kommentar

Så lenge du skal styre blitsen manuelt, kan du jo nærmest bruke en hvilken som helst blits, særlig hvis du fotograferer trådløst via radio. Da fungerer ikke automatikken uansett, og har man litt tålmodighet, får man gode resultater.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Tja, den er en smule kraftigere enn den innebygde blitsen. Og den er liten av størrelse. Men ellers tror jeg den er ganske så ubruklig!

Ja, den kan ikke vippes, så det gjør den nokså ubrukelig. Men du slipper "garantert" røde øyne da, avstanden fra objektivsenteret og blitzen blir jo større enn med intern blitz.

 

Men Nikon sin "tilsvarende" SB-400 er bedre, selv om den ikke er noe særlig kraftigere, da den kan vippes oppover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...