Gå til innhold

Ubuntu 7.10 alpha klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nytt konfigureringsverktøy til x.org kan iallfall bli meget bra.. Det som finnes nå er litt jalla.

8812131[/snapback]

Akkurat dette bet jeg meg også merke i da jeg tittet litt på hva som skulle komme, et nytt og bedre grafisk verktøy for dette er jeg litt spent på :)

Lenke til kommentar

Har enda kun testet så smått Ubuntu/Linux. Leste omtalen ved v.7 at det fortsatt var knot mht til skjermdrivere osv. Den typen tilpasninger er i alle fall viktig hvis meningmann skal konvertere. Er dette løst denne gang? (i den grad det har vært et reelt problem i utganskpunktet)

Lenke til kommentar
Har enda kun testet så smått Ubuntu/Linux. Leste omtalen ved v.7 at det fortsatt var knot mht til skjermdrivere osv. Den typen tilpasninger er i alle fall viktig hvis meningmann skal konvertere. Er dette løst denne gang? (i den grad det har vært et reelt problem i utganskpunktet)

8812496[/snapback]

 

Det er et eget menyvalg i 7.04 som heter restricted drivers eller lignende. Der huket jeg av for å bruke en restricted driver. Så installerte den driveren for meg og ba meg restarte. Mulig jeg hadde flaks, men jeg syntes ikke det var særlig knotete.

Jeg har et Sapphire 9600XT kort.

Lenke til kommentar

Drivere i eldre versjoner av Ubuntu kunne være mildt sagt knoting, i 7.04 går det mer eller mindre glatt. Det er faktisk i de fleste tilfeller enklere for uerfarne brukere enn for eksempel tilsvarende i Windows.

 

At det nå kommer et konfigurasjonsverktøy til skjerm ser jeg på som svært positivt, og det er noe sånt jeg har hatt øverst på ønskelisten i et par år. Jeg håper at dette bidrar til at vanlige brukere slipper å bruke kommandolinje("terminal") til noe som helst (ved vanlig bruk). Dette var vel også noe av det minst brukervennlige i forrige versjon.

 

Så denne Alpha-versjonen vil jeg definitivt laste ned og prøve ut. Jeg har lett etter utviklingsversjonen, men har ikke funnet "nightly builds" noen steder.

 

Edit: Det er sikkert mange andre som har linket til det, men her er et innblikk i hvordan det nye innstillingsverktøyet for skjermen vil være. Jeg lurer på om det automatisk vil finne støttede frekvenser til skjermen. :hmm:

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Ubuntu Gutsy Gibbon skal benyutte seg av Xorg 7.3 som skal greie å stille seg inn automatisk... I min test av Fedora 7, som benytter seg av x-server 1.3(er 1.4 som blir med i xorg 7.3), så blir skjermen automatisk konfigurert med korrekte frekvenser...

 

Burde ikke bli noe problem i Ubuntu heller...

Lenke til kommentar
Ubuntu Gutsy Gibbon skal benyutte seg av Xorg 7.3 som skal greie å stille seg inn automatisk... I min test av Fedora 7, som benytter seg av x-server 1.3(er 1.4 som blir med i xorg 7.3), så blir skjermen automatisk konfigurert med korrekte frekvenser...

 

Burde ikke bli noe problem i Ubuntu heller...

8813125[/snapback]

Supert! Xorg.conf har vært et mareritt og skremt en del brukere.
Lenke til kommentar

Veldig mange fine nyheter i denne alphaen. Det er særlig den "tick"-løse kjernen som appelerer til meg siden det vil gi laptoppen vesentlig bedre batteritid, et område linux har hengt litt etter på.

 

Ellers er det bra de endelig tar tak i x.org. problematikken, da skjermoppløsning har vært et problem for både ubuntu og linux generelt så lenge jeg har fulgt med.

Lenke til kommentar
Ubuntu Gutsy Gibbon skal benyutte seg av Xorg 7.3 som skal greie å stille seg inn automatisk... I min test av Fedora 7, som benytter seg av x-server 1.3(er 1.4 som blir med i xorg 7.3), så blir skjermen automatisk konfigurert med korrekte frekvenser...

 

Burde ikke bli noe problem i Ubuntu heller...

8813125[/snapback]

 

 

vill det si at den vill stille seg/eller identifisere ny skjerm ved oppstart så du ikke ender opp med flimmer?

Lenke til kommentar
Så denne Alpha-versjonen vil jeg definitivt laste ned og prøve ut. Jeg har lett etter utviklingsversjonen, men har ikke funnet "nightly builds" noen steder.

8812953[/snapback]

Hvor du finner nightly builds vet jeg ikke, men her er i hvertfall linken til denne alfaversjonen: http://www.ubuntu.com/testing/tribe1

 

Når dette skrives er linken feil på http://www.ubuntu.com/testing/. Den fører til en passordbeskyttet side.

Lenke til kommentar
Så denne Alpha-versjonen vil jeg definitivt laste ned og prøve ut. Jeg har lett etter utviklingsversjonen, men har ikke funnet "nightly builds" noen steder.

8812953[/snapback]

Hvor du finner nightly builds vet jeg ikke, men her er i hvertfall linken til denne alfaversjonen: http://www.ubuntu.com/testing/tribe1

 

Når dette skrives er linken feil på http://www.ubuntu.com/testing/. Den fører til en passordbeskyttet side.

8817514[/snapback]

Alpha-versjonen lastet jeg ned mer eller mindre umiddelbart, så det er ikke noe problem å finne. Men det jeg har lett etter er utviklingsversjonene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...