Gå til innhold

Doom drepte dama mi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fornemmer en aldri så liten tåre i øyekroken på meg selv, jeg!

 

Svært velskrevet artikkel, og årene mine med Amiga - 500 og 1200 - vil alltid ha en æresplass når det gjelder datamaskiner og spill. Begge står pakket ned den dag i dag, kanskje de blir pakket opp en dag? Tiden vil vise. Men minnene vil bestå. Gode minner.

Lenke til kommentar

Microsoft kunne markedsføring , noe commodore ikke kunne.

 

Jeg husker godt store plakater i alle butikkvinduene i datasjappene i 1995 når windows 95 ble lansert... det store sentrale i kampanjene der var "nå med full multitasking".. .noe amiga hadde hatt siden 10 år tidligere, og mye bedre fungerende. Folk må gjerne lovprise windows, men man må kjenne til historien her for å vite i hvor stor grad dette er et eksempel av "stor fisk spiser liten fisk(er)". Så og si hele konseptet bak windows med flyttbare vinduer nedtrekksmenyer multitasking etc er fullstendig ripoff fra amiga og mac sine operativsystem. Alle ideer i windows var stjålet fra mindre og bedre aktører, og gjennomført på en meget mye dårligere måte, men med fenomenal markedsføring. Bare til å sjekke historikken bak operativsystemene hvor man vil.. windows 2.0 ble releaset i 1988, tre år etter amiga workbench, og gikk da fra å være et svært dos-aktig program til å gå over til nye ideer som overlappende og flyttbare vinduer, og ble forsøkt saksøkt av Apple på grunnlag av dette.

 

1990 kom windows 3.0 ut og var det første som liknet noelunde på et brukbart operativsystem og ikke bare et begrenset dosprogram. På denne tiden lå Amiga Workbench allerede langt , langt foran hvordan både windows 95 og 98 skulle bli i både funksjonalitet og multitasking. Windows 3 var ufattelig tregt, egentlig bare som et massivt program som man kjørte fra dos, de fleste spill gikk raskt når man kjørte dem fra dos og gikk helt ubrukelig langsomt kjørt fra windows 3.11. I motsetning til amiga hvor workbench og dos\shell var 2 sider av samme sak, bare to forskjellige grafiske måter å operere det underliggende systemet på , og med så og si ingen ytelsesforskjell. Mange hardcore pc brukere hadde ikke windows "installert" i det hele tatt og forholdt seg til dos.

 

Så når windows 95 endelig kom,, og ble slik en braksuksess, var det tydelig at microsoft var i ferd med å ta over markedet fullstendig. Med en såkalt multitasking som var en eneste stor vits i forhold til det amiga hadde hatt i 10 år, elendig\veldig begrenset funksjonalitet og et system hvor selve operativsystemet tok nesten alle maskinressursene og alt gikk evinnelig tregt. Vinduer som tegnes opp gradvis og langsomt når du skifter til dem , selv med 16 eller 32 mb ram, og mange andre helt uforståelige begrensninger som var helt ukjent for amiga brukere uansett hvilket hardware oppsett.

 

Jeg var med å arrangere TG95. Frem til det tidspunktet var TG et sammentreff kun for "seriøse" kreative databrukere som konkurrerte i programmering, musikk, grafikk, demolaging etc. Man så knapt en person som satt og spilte et spill etc.

Så og si alle brukte amiga. TG95 var vel omtrent det året da det tydelig begynte å snike seg inn en liten pc hærskare. Kanskje 15-20% av deltakerne var pc brukere i 95. Amiga var soleklart ledende blandt kreative personer. Etter dette gikk det bare nedover. Amiga hadde ikke klart å komme med noen gode produkter etter amiga1200 og 4000 i 1992 eller 1993, og kastet vekk enorme summer på dårlige produkter som floppet som amiga600, cdtv, cd32, etc. Man hørte etterhvert bare aldri noe mer fra commodre, pc hardware ble billigere enn amiga og amiga hardwaren ble utdatert etterhvert som pc brukere fikk 32, 64 mb ram og pentium prossessorer på 90mhz og oppover.

Endret av timmy911
Lenke til kommentar

Husker enda de ukene jeg gikk å venta på at den første leveransen (ikke demo maskinene til forhandlerene) med Amiga 500 skulle ankomme norge, min maskin hadde klistrelapp med håndskrevet nr 7 på når den tilslutt kom, hehe. Det er vel akkurat 20 år siden nå...

Lenke til kommentar

Jeg husker da jeg også tok mine første ustødige skritt inn i Amigaens verden. Glad jeg fikk oppleve det. Jeg er vel omtrent den siste årgangen (88) som fikk opplevd Amiga og ville ikke bytta det bort mot noe.

 

Har fortsatt alle spillene på kottet :love:

 

EDIT: Foresten veldig bra artikkel. Fikk fart på nostalgien.

Endret av Dunedain
Lenke til kommentar

en meget god artikkel, bra arbeid Steinar!

 

Husker selv hvor spennende det var med amiga og alle unnskyldningen/timene med mas som måtte til for å få foreldrene mine til å skaffe meg en. ("se se maskinen kan hjelpe meg til å bli flinkere på skolen") goodtimes!

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fikk min Amiga500 v1.3 i 1987-88 engang, kjenner meg igjen i artikkelen, ikke noe kan sammenlignes med den gledesfølelsen når du fikk høre at en kompis på skolen hadde det nye "feteste" spillet og du kunne kopiere det, og man bare løp for å kjøpe en ny 10pack med disketter på Dixon eller Spaceworld ned i byen. Og var man riktig heldig var spillet cracka med en trainer med evig liv etc. Det var der det hele begynte for min del med kodehacking, selvlagde demoer, trainere og enda en nerd ble født. Husker også at jeg sparte alle penga mine til å kjøpe minneoppgraderinga på 512k sånn at maskinen fikk 1MB Ram, slik at de nyeste spilla virket og andre spill som Final Fight, BattleSquadron, plutselig kunne kjøre mer kode og flere nye fiender plutselig dukka opp på skjermen. Også at xcopy kunne kopiere hele disken i minnet istedenfor halve, og man slapp å bytte diskett 2 ganger. Kommer aldri til å glemme Amiga'n.

P.s. - Mens vi har tråden oppe, var det noen som noen gang fikk til å bruke levelskip koden(holde A R M N eller A R M I N inne sammtidig) på Great Giana Sisters, eller bruke bomba og klokka man fikk? jeg fikk aldri dem til å funke.

Endret av horrorolf
Lenke til kommentar

Det var rart å lese denne glimrende artikkelen her. Akkurat i dag har samboeren min sagt til meg at jeg må rote fram "alt" datautstyret mitt fra kjellerbodene og se hva jeg skal beholde, selge vekk, gi til fretex og kaste. I bodene ligger det "gamle" Amiga maskiner som Amiga 500, 2000, 3000, 4000 og 4000T. I morgen den dag skal jeg ta og rote igjennom alle mine gamle maskiner og kanskje, jeg sier kanskje, skal jeg selge/donere/slakt vekk min gamle kjæreste. :(

Lenke til kommentar

Gleden med C64 var jo uten tvil kasset spillern. Hvor vi spolte oss frem og tilbake med tellerverket, for å komme til de kopierte spillene. Tok gjerne en 15 minutter å laste inn spillet, og gleden over at det fungerte var enorm.

 

Vi kjøpte egne joysticker til ulike spill. For hvem satt ikke igjen med senebetennelse etter 100 metern på summergames?

 

Noen av oss kjøpte til og med diskettstasjon :fun:

 

Tider da man kunne spille et spill i 1 time og være ferdig med det...

Lenke til kommentar

Glimrende skrevet!

 

Og når det gjelder tittelen Doom drepte dama mi, så var det akkurat det som skjedde her og.

 

Solgte a1200'en, fikk meg pc for å spille doom.

 

Angret bittert på salget...

 

Har nå fått meg a1200 igjen :D Skal brukes til en eneste ting : Spille gjennom Hired Guns, verdens beste spill! :)

 

 

H

Lenke til kommentar

Kult at så mange deler følelsene mine.

 

Jeg tror egentlig jeg aldri kommer til å oppleve makan til paradigmeskifte i spill-/maskinteknologi som hoppet fra 8 til 16-bitsplattformene. Sjokket da jeg startet opp amigaen for første gang, og så hva den faktisk kunne gjøre i forhold til min gamle Amstrad CPC, er noe jeg unner alle nerder å oppleve. Og det er noe jeg aldri har følt siden - ikke første gang jeg kjørte igang min første PC, PlayStation, PlayStation 2, Xbox, Xbox 360 eller PS3.

 

Ingen har sjarmen.

Lenke til kommentar
Glimrende skrevet!

 

Og når det gjelder tittelen Doom drepte dama mi, så var det akkurat det som skjedde her og.

 

Solgte a1200'en, fikk meg  pc for å spille doom.

 

Angret bittert på salget...

 

Har nå fått meg a1200 igjen :D Skal brukes til en eneste ting : Spille gjennom Hired Guns, verdens beste spill! :)

 

 

H

8792166[/snapback]

Åh.. Hired Guns...!

Lenke til kommentar

Selger aldri min A1200. Den skal være med meg i grava. ;)

 

Begynte med ZX Spectrum i 1985, gikk et par år etter på til Commodore 64, så Amiga 500 og til slutt Amiga 1200. Måtte kjøpe PC til slutt, da alle jeg kjente var migrert over dit. Men i motsetning til dem, kunne jeg aldri gi slipp på fortiden, hehe. Mimrer en gang innimellom med gamle spill på Amigaen. Emulator blir ikke det samme for meg, selv om jeg bruker det fra tid til annen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...