Gå til innhold

Omtale av Tomb Raider: Anniversary (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

M-m, dette skal nok spilles. Orginalen gav en av de beste spillopplevelsene jeg har hatt, tviler på at dette blir like intenst men håper likevell på mye morro med vakre Croft. Fin omtale men jeg hadde håpet på en bedre karakter. Dog ble spillet rost opp i skyene hos EuroGamer. (fikk 9/10)

Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke blitt plaget av loading, da disse tar 1 sekund eller mindre på min pc. såvidt som jeg husker i farta er det vel ikke loading annet enn mellom brettene, og da du loader. Er enig med det meste du sier, men personlig er dette en 8'er.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte spillet med det meste på fullt, dog uten anti-aliasing.

8764977[/snapback]

Er det ikke slik at du kan aktivere "Next-Gen Effects" eller noe slikt, som i Tomb Raider: Legend? Da jeg skulle aktivere denne innstillingen med min gamle GeForce 6600GT (som er bedre enn Radeon 9800 såvidt jeg har fått med meg) gikk det heller tregt, så jeg kan aldri tenke meg at 9800 kan kjøre med den innstillingen påslått.

 

Rett meg hvis jeg er helt ute å kjøre.

Lenke til kommentar

Anniversary er adskilling lettere på maskinen min enn hva legend var, av en eller annen grunn. Om det er fordi de droppet noen effekter eller har optimisert vet jeg ikke, det funker i alle fall fett med max settings of 4x aa på en relativt middels maskin.

 

Forøvrig et knakendes bra spill, selv om jeg ikke har komt til de bitene som han omtaler som dårlige. Kampene er ikke de beste, men det får gå. Blir nok bedre i next TR når de kvitter seg med alle de teite dyra igjen.

Lenke til kommentar

Poenget er nå uansett at jeg betviler at 9800 kan kjøre nestegenerasjonsgrafikk slik det ble presentert i Legend, og forskjellen er faktisk så merkbar at det har noe å si for spillopplevelsen. Jeg tviler dog på at det ville endret karakteren.

Lenke til kommentar
Selv har jeg ikke blitt plaget av loading, da disse tar 1 sekund eller mindre på min pc. såvidt som jeg husker i farta er det vel ikke loading annet enn mellom brettene, og da du loader. Er enig med det meste du sier, men personlig er dette en 8'er.

8765541[/snapback]

Jeg hadde ingen problemer med lastetidene, og jeg ser at det kanskje kom litt dårlig fram hva jeg siktet til i konklusjonen. Det jeg mener, er at all prøvinga og feilinga mot slutten gjør at man føler man sitter og ser på lasteskjemen litt for ofte.

 

Er det ikke slik at du kan aktivere "Next-Gen Effects" eller noe slikt, som i Tomb Raider: Legend? Da jeg skulle aktivere denne innstillingen med min gamle GeForce 6600GT (som er bedre enn Radeon 9800 såvidt jeg har fått med meg) gikk det heller tregt, så jeg kan aldri tenke meg at 9800 kan kjøre med den innstillingen påslått.

8765605[/snapback]

I Legend er det slik ja, men ikke i Anniversary. Hvis du tar en titt på skjermbildene, som er tatt med alle innstillinger på fullt, vil du kanskje legge merke til at det er lite bump mapping, så selv om spillet alt i alt ser veldig fint ut, er det ganske tydelig at det ikke er like grafisk avansert som Legend var.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kjenne meg igjen med problemene du har hatt med kameraet. Tviler ikke på at du har hatt dem, men at de kanskje er borte fra PS2-versjonen, som jeg altså spillet. Her er kameraet fokusert på fienden i de aller trangeste ganger, og det er sjelden jeg hopper mot et område jeg ikke har oversikt over. Er det mulig du ikke bruker "sikteknappen", men istedet bare skyter? På PS2-versjonen er det iallefall en knapp som gjør at siktet låser seg til fienden. Denne bruker jeg alltid. Om du ikke gjør det, kan jeg lett skjønne det blir uoversiktelig.

 

Ellers vil jeg si meg enig i konklusjonen, spillet er knallmorsomt.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar

Joda, jeg kjenner til hvordan man sikter i spillet. :)

 

Kameraproblemene er ikke noe stort problem for spillet som helhet, men kampene endte ofte for min del opp som unødvendig slitsomme og tilfeldige blant annet på grunn av kameraet. Om det er laget slik med overlegg eller ei vet jeg ikke, og som jeg skriver har den dårlige oversikten en positiv side også - det blir jo skrekkelig skummelt når man føler man bare har delvis kontroll.

 

Men jeg synes nok likevel at spillet kunne tjent på å lage et kampsystem og kamparenaer som faktisk fungerte, og gjort fiendene intelligente nok til at det fortsatt var skummelt.

 

Jeg kan godt poengtere enda en gang, for øvrig, at kampene for det aller meste utgjør en marginal del av opplevelsen, og at de derfor aldri rekker å bli spesielt ødeleggende for helhetsopplevelsen.

 

MiSP: Alt tyder på at spillet kjører på en videreutviklet versjon av Legend-motoren, men det betyr ikke at det er nødt til å bruke alle de tekniske finessene av den grunn. Det krever ekstra tid og penger å lage bump maps i tillegg til grunnteksturene, så kanskje Crystal Dynamics bestemte seg for å hoppe over den biten.

Lenke til kommentar

Artikkelen er en god gjennomgang som ihvertfall ikke har skremt meg fra å kjøpe spillet. Jeg er svoren tilhenger av Tomb Raider spillene fra første utgivelse av, og skal garantert ha dette spillet også. Ble faktisk positivt overrasket over at det gikk an å spille det på den maskinen som er brukt.

 

Eneste skuffelsen er at de med Legend motoren har gått bort fra muligheten til å lagre spillet hvor man vil til å måtte bruke Checkpoints, men det er vel på grunn av at spillet nå er laget for konsoll og portet over til PC. Men på den andre siden så er det jo bra at ikke spillet er FOR enkelt slik at man har en følelse av å ha utrettet noe når man har fullført det. ;)

Lenke til kommentar
Det krever ekstra tid og penger å lage bump maps i tillegg til grunnteksturene, så kanskje Crystal Dynamics bestemte seg for å hoppe over den biten.

8768135[/snapback]

Nå er jo "next-gen"-effektene i Legend mye mer enn bare bump maps, da. Det går mye mer på lyssetting og slikt, etter det jeg har skjønt.

 

Eneste skuffelsen er at de med Legend motoren har gått bort fra muligheten til å lagre spillet hvor man vil til å måtte bruke Checkpoints

8768415[/snapback]

Er dette negativt? Jeg tror utfordringen, og derfor spillopplevelsen, hadde blitt en del dårligere om man kunne lagre hvor man ville. Normalt er jeg for quicksave-funksjonalitet, men spill som Tomb Raider fungerer best uten. Det gir de store hoppene og dødelige fellene et litt ekstra fryktinngytende fjes. :)

Lenke til kommentar
Nå er jo "next-gen"-effektene i Legend mye mer enn bare bump maps, da. Det går mye mer på lyssetting og slikt, etter det jeg har skjønt.

8768469[/snapback]

Det er sant, men det er en del postfilter og lyssetting på Anniversary også, så mye av dette er nok beholdt. Uansett, spillet fungerte greit med det meste skrudd på fullt på anmeldermaskinen, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...