Gå til innhold

Radon HD 2900 XT mangler UVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av det kritikkverdige med at HD 2900XT mangler UVD (Avivo HD) er at ATi har reklamert med at kortene har det... Det er også flere review som feilaktig har sagt at kortene har det (bla. Hardware.no sin test)

 

 

Hvorfor får ikke toppmodellene også nyte godt av maksimal videoytelse?

Kan svare på dette for nVidia sin del... Det er fordi at VP2 (Video Processor 2) som er i 8600/8500 ikke var klar når 8800 ble lansert. (er tross alt 6 månder mellom 8800 og 8600/8500)

Lenke til kommentar

En årsak er jo at i en maskin med såpass kraftige skjermkort så har man også en kraftig Multi-core CPU så man trenger ikke så mye avlasting i skjermkortet.

 

Eller så er toppmodellene skapt direkte av pilotprosjektet og ved lansering vil derfor ha større produksjonsprosess (pga yield) og andre "mangler" som er rettet opp på de andre modellene som avstammer fra toppmodellen. Dette har vi sett flere ganger opp igjennom historien og er ikke noe nytt således. Skal du ha det siste og det råeste så må du regne med noen kameler.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
AMDs nye grafikktoppmodell inneholder ikke samme grad av video-akselerasjon som sine brødre i Radeon 2000-serien.

 

Les mer

8729372[/snapback]

Dette er jo kjedelig, men kommer sikkert av at produktet skulle raskest mulig ut på markedet, selv om det jo tok sin tid...

 

Ellers veldig bra at det kommer tester av videoegenskapene til forskjellige kort etterhvert, dette har jeg savnet!

Lenke til kommentar
Noe av det kritikkverdige med at HD 2900XT mangler UVD (Avivo HD) er at ATi har reklamert med at kortene har det... Det er også flere review som feilaktig har sagt at kortene har det (bla. Hardware.no sin test)

 

 

Hvorfor får ikke toppmodellene også nyte godt av maksimal videoytelse?

Kan svare på dette for nVidia sin del... Det er fordi at VP2 (Video Processor 2) som er i 8600/8500 ikke var klar når 8800 ble lansert. (er tross alt 6 månder mellom 8800 og 8600/8500)

8729408[/snapback]

Betyr det at 8900 vil få det?

Lenke til kommentar
Mener å ha lest dette lenge før kortet ble lansert...

8729496[/snapback]

Jeg også, så jeg så ikke dette som en nyhet, men heller en viktig opplysning til de som ikke har fått det med seg.

 

Til HTPC prosjekter og ikke ekstrem gamers er HD 2600 og 2400 bedre kandidater, som da også har denne fulle HD avlastingen.

 

En bruker med 8800GTX eller HD 2900XT vil ha en CPU som lett drar HD uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Godt poeng. Men fantastiske media fremstiller det som om ATI har blitt fersket i bedrageri...

 

Forstår at ATI ikke ansåg UVD som noe must i dette kortet.

8730834[/snapback]

Det er jo det som har skjedd. AMD og partnerene har gått ut med informasjon om at det er en funksjon i kortene som ikke er der.

 

The inquirer har mer om dette, og med screenshots fra web-butikker:

http://www.theinq.net/default.aspx?article=39884

 

Jeg er helt enig med at det ikke er noe must å ha med UVD i high-end kortet, men informasjonen rundt dette fra AMD sin side har vært for dårlig.

 

Kommer kanskje nye revisjoner av kortene der feilen er rettet. Og PS. det står Radon på overskriften, det er noe annet:)

8731513[/snapback]

I og med at det ikke er snakk om en feil, men heller en funksjon som aldri har vært der så tviler jeg på det...

 

Radon ja... ;) Jeg vil iallefall ikke ha noe Radon (radioaktivt grunnstoff) i kabinettet mitt...

Lenke til kommentar
Raptor' date='29/05-2007 : 16:13']
Godt poeng. Men fantastiske media fremstiller det som om ATI har blitt fersket i bedrageri...

Radon ja... ;) Jeg vil iallefall ikke ha noe Radon (radioaktivt grunnstoff) i kabinettet mitt...

8731568[/snapback]

 

Sannsyneligheten er vel stor for at du har spor av det uansett? (noen steder er dog mindre utsatt) :p

 

En bruker med 8800GTX eller HD 2900XT vil ha en CPU som lett drar HD uansett.

Jepp, men selv så ville jeg gjerne gjort flere ting samtidig med HD-avspilling. :dontgetit:

 

Må vel bli Quad-core i såfall....

Lenke til kommentar
GDI:

Men tror du 8900 serien får dette?

8731895[/snapback]

VP2 som nå er i 8600/8500 kommer til å bli integrert i neste generasjon (også high-end)

 

Om VP3 (neste generasjon offloading) blir integrert i high-end vet jeg ikke. Den skal iallefall inn i IGP'en som baserer seg på G80-arkitekturen (MCP78)

Lenke til kommentar
Hvis HD avspilling belaster en DC inntil 50% så har du ganske mye CPU kraft igjen til å gjøre andre oppgaver i bakgrunn.

 

GDI:

Men tror du 8900 serien får dette?

8731895[/snapback]

 

50% er mye, personlig synes jeg både AMD og Nvidia er for trege med å implementere dette over hele linja.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis HD avspilling belaster en DC inntil 50% så har du ganske mye CPU kraft igjen til å gjøre andre oppgaver i bakgrunn.

 

GDI:

Men tror du 8900 serien får dette?

8731895[/snapback]

Nja, 50% hørtes litt lite ut spør du meg.

På en E6320 som er en grei high-end prosessor (ca tilsvarende E6400 i ytelse)

Og den får oppimot 90% MAX CPU forbruk ved H.264 og 8800GTX...

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2977&p=4

 

Og 80% gjennomsnittlig...

 

X6800 er vel strengt tatt få som har, selv i high-end segmentet.

Lenke til kommentar
Som en del av Avivo HD finner vi UVD - Universal Video Decoder, som består av fire steg i prosessen med å akselerere video. Radeon HD 2900 XT viser seg nå å støtte kun de tre siste stegene, mens det første steget er det viktigste.
For å presisere: UVD er ikke et av kravene for å bli kalt Avivo HD;
caffeinated, read the footnotes of the press release, its explicit in its support:
Quote:1. All ATI Radeon HD 2000 products feature AMD’s second-generation Unified Shader Architecture (USA). All ATI Mobility Radeon HD 2000 products feature AMD’s second-generation Unified Shader Architecture, except the ATI Mobility Radeon HD 2300. The ATI Radeon HD 2900 XT features a 512 MB memory bus designed for full performance high dynamic range (HDR) rendering. The ATI Radeon HD 2600 series, ATI Radeon HD 2400 series, and all ATI Mobility Radeon HD 2000 series products include AMD’s new Unified Video Decoder (UVD) technology for high-fidelity HD multimedia playback.

As for Avivo HD - UVD is a part of that technology set, but its not a definining feature of it.

Beyond3D

 

Ifølge tester gjør dette sitt til at Radeon HD 2900 XT opererer med et prosessorforbruk på rundt 50 prosent ved avspilling av HD-materiale som HD DVD og Blu-ray på et high-end-system (Core 2 Xtreme 6800). På mer "normale" oppsett betyr det at et prosessorforbruk på 70-80 prosent neppe er utenkelig.
Jeg har til nå ikke sett tester som bruker den første driveren (8.38) som aktiverer video akselerasjon for HD 2900 XT (bruker da sine ALU-er):
HD 2900 does not have UVD; it'll be paried with HD video capable CPU's. The drivers used in that test don't yet have decode acceleration enabled either, first revision of that comes with 8.38.
Beyond3D

 

Radeon 2400 og HD 2600 støtter imidlertid alle fire stegene i UVD, og kan dermed spille av HD-materiale med et prosessorforbruk på bare 10-15 prosent. Dermed blir effektforbruk og varmeutvikling langt mindre, og systemet blir ikke totalt uresponsivt ved avspilling av HD-filmer.
5-10% er mer korrekt, men jeg vet ikke om resultatene er ekte

 

GeForce 8800-serien mangler også full støtte for video-akselerasjon, mens GeForce 8600- og 8500-serien har denne støtten. Hvorfor får ikke toppmodellene også nyte godt av maksimal videoytelse?
G84/G86 (bruker VP2) mangler full akselerasjon av VC-1, men jeg regner med at kort som blir utrustet med VP3 har denne støtten.

 

Vi kommer tilbake med tester av videoytelse og -funksjonalitet på dagens grafikkprosessorer.
Jeg gleder meg, men husk å bruke 8.38 eller nyere.

 

Raptor,29/05-2007 : 09:47]Noe av det kritikkverdige med at HD 2900XT mangler UVD (Avivo HD) er at ATi har reklamert med at kortene har det... Det er også flere review som feilaktig har sagt at kortene har det (bla. Hardware.no sin test)

8729408[/snapback]

ATI har aldri reklamert med at HD 2900 XT har UVD, men noen av ATIs partnere (HIS, osv.) har det.

 

Jeg er enig i at ATI ikke har presisert UVD-støtten godt nok siden mange har misforstått det, men for alle som har lest og forstått ATIs presentasjon er dette en ikke-sak.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...