Gå til innhold

OpenOffice.org trues av orm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom programmet infiserer en datamaskin vil ormen kopiere seg selv til flere filer i systemet. Videre prøver ormen å laste ned og vise et bilde av en mann i kanindress.

 

I Linux vil vel viruset kun gjøre dette under /home.

8688816[/snapback]

 

Regner med det ja, hvis du ikke plutselig finner ut at du vil åpne opp en odg fil med root rettigheter så :p

Lenke til kommentar

Leste litt om dette i en mail OOo sendte ut. Det gjelder et skript som kan automatisere oppgaver som gjentar seg, slik at brukeren slipper å gjøre samme handlingen hele tiden. Dette kan også misbrukes, slik at det istedet sletter ting. Hvis brukeren åpner en fil i Ooo som har denne egenskapen vil OOo gi klar beskjed og brukeren må selv velge om han vil fortsette. Så da er vi tilbake til løken fremfor skjermen...

 

 

Forøvrig er skille mellom home og resten helt irrelevant for meg, det er tross alt i «home» alt ligger som jeg bryr meg om...

Lenke til kommentar
Leste litt om dette i en mail OOo sendte ut. Det gjelder et skript som kan automatisere oppgaver som gjentar seg, slik at brukeren slipper å gjøre samme handlingen hele tiden. Dette kan også misbrukes, slik at det istedet sletter ting. Hvis brukeren åpner en fil i Ooo som har denne egenskapen vil OOo gi klar beskjed og brukeren må selv velge om han vil fortsette. Så da er vi tilbake til løken fremfor skjermen...

 

 

Forøvrig er skille mellom home og resten helt irrelevant for meg, det er tross alt i «home» alt ligger som jeg bryr meg om...

8689184[/snapback]

 

Det at de får melding om det gjør det jo en del bedre da, tyder jo på at det ikke er ett "hull" i den forstand, men en måte å utnytte en funksjon som er lagt der med vilje. Riktignok litt skremmende at det er lagt der med vilje, siden min de fleste, hvertfall hjemme hos meg, ignorerer feilmeldinger og trykker fortsett før noen har sett hva det dreier seg om. Men betryggende at "løken fremfor skjermen" kan styre det litt, heldigvis leser noen av oss meldingene som kommer opp.

 

Er jo for så vidt ganske greit at det kun kommer på home da, har du ett område det er samlet på og ikke hele maskina. Kan for så vidt være litt uheldig å få det i hele / også, med tanke på at den sikkert kan fucke litt opp for systemet ditt hvis du er uheldig.

Lenke til kommentar
Dersom programmet infiserer en datamaskin vil ormen kopiere seg selv til flere filer i systemet. Videre prøver ormen å laste ned og vise et bilde av en mann i kanindress.

 

I Linux vil vel viruset kun gjøre dette under /home.

8688816[/snapback]

 

Regner med det ja, hvis du ikke plutselig finner ut at du vil åpne opp en odg fil med root rettigheter så :p

8689046[/snapback]

Samme konsept gjelder vel for Vista... med unntak av de idiotene (antagelig en skremmende stor andel, ut fra andre tråder på forumet å dømme) som slår av UAC og surfer cyberspace som admin. :)

Lenke til kommentar
Dersom programmet infiserer en datamaskin vil ormen kopiere seg selv til flere filer i systemet. Videre prøver ormen å laste ned og vise et bilde av en mann i kanindress.

 

I Linux vil vel viruset kun gjøre dette under /home.

8688816[/snapback]

 

Regner med det ja, hvis du ikke plutselig finner ut at du vil åpne opp en odg fil med root rettigheter så :p

8689046[/snapback]

Samme konsept gjelder vel for Vista... med unntak av de idiotene (antagelig en skremmende stor andel, ut fra andre tråder på forumet å dømme) som slår av UAC og surfer cyberspace som admin. :)

8690664[/snapback]

 

Det er vel på lik linje med å kalle alle som bruker XP for idioter... Om det er verdens kløktigste triks kan sikkert diskuteres, men om man passer på er det i praksis uproblemetisk å gjøre det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...