Gå til innhold

- Megapikselracet er over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han mener allerede i dag at den gjennomsnittlige mobilbruker ikke kan se forskjell på bilder tatt med et avansert mobilkamera og et kompakt digitalkamera.

 

Ok, det er hans mening. Jeg er en definitivt gjennomsnittlig mobilbruker, men ser store forskjeller på mobilfoto og vanlig foto.

 

- Mobilkameraene vil aldri bli like bra som de spesialiserte kameraene, men det har heller aldri vært vår intensjon, forteller han.

 

Det er nok sant.

 

Med mobil bildefremkalling vil du for eksempel kunne ta et bilde med mobilen, for så å sende det direkte til en fotobutikk som fremkaller bildet for deg.

 

Ett og ett bilde? Tungvindt og dyrt. Alt for tungvindt og dyrt, egentlig. Om man heller kan samle opp 30 bilder og slenge av gårde (helst via HSDPA eller Wi-Fi) er det en mye bedre løsning.

Lenke til kommentar
Han mener allerede i dag at den gjennomsnittlige mobilbruker ikke kan se forskjell på bilder tatt med et avansert mobilkamera og et kompakt digitalkamera.

Ok, det er hans mening. Jeg er en definitivt gjennomsnittlig mobilbruker, men ser store forskjeller på mobilfoto og vanlig foto.

Hva definerer du som "vanlig foto"? Jeg har et D-SLR (digitalt speilrefleks) som er mitt "vanlige fotoapparat". Dette tar naturlig nok MYE bedre bilder enn min N95.

 

Jeg har også et Canon kompaktkamera på 8 megapiksler. Jeg har store problemer med å se at bildene fra dette kameraet overgår kvaliteten på bildene fra N95'en.

Bare det ikke blir ett musikkmobil-jag.

Velkommen til 2005 :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Endelig skal det satses på litt annet en megapiksler. Selvfølgelig er det viktig med høy oppløsning, men det hjelper ikke med høy oppløsning om resten av kamera er elendig. Det har Nokia forstått, men ikke alle andre. Xcute DV2, hint hint.

 

Men nå skal mobilprodusentene først og fremst selge mobilene sine da. Og for intetanende kjøpere høres 7 MP mye bedre ut (selv om alt annet er helt elendig) enn 5 MP med bra optikk :)

Lenke til kommentar
Det var jammen på tide at en produsent har skjønt det!

Men mobilkameraet har et godt stykke før det blir like godt som et vanlig kamera, hvis det noen gang blir det.  :)

8681231[/snapback]

 

Eneste grunnen til at nokia går ut å sier noe slik er pga de på nåværende tidspunkt ikke klarer å tyne ut mer piksler fra bildebrikkene deres.

 

I tillegg til at de skryter av at de får bruke Carl Zeiss navnet. De får bruke navnet... ikke dermed sagt det er av den beste sorten optikk...

Lenke til kommentar
Han mener allerede i dag at den gjennomsnittlige mobilbruker ikke kan se forskjell på bilder tatt med et avansert mobilkamera og et kompakt digitalkamera.

 

Jeg er ingen kameraekspert, men jeg ser så absolutt forskjell!

 

Enig at dette var på tide. Er så mange dårlige reklamer for mobiltelefoner som kun spiller på antall megapiksler. Jeg bryr meg rent lite om hvorvidt jeg kan printe ut bildet på en A3 side når kvaliteten på bildet er crappy!

Lenke til kommentar

"- Når vi kommer opp i 4-5 megapiksler så spiller ikke antallet megapiksler så stor rolle lenger, mener han."

det kommer vel an på str på sensoren hva som er ikke for mange og ikke for få mp.

det spiller ingen rolle for den vanlige ola nordmann om han får et 5 mp bra mobilkamera eller et like bra kamera med 3 mp. det er ikke noe han bør tenke på, for det er ingen underpikslede kamera i salg idag, og hvis han tenkte på at det hadde en liten betydning ville det bare forvirret han og kanskje gjort et litt galere valg enn om han hadde tatt den andre varen fordi han trodde det var litt viktigere enn det var.

så mp er over for lenge siden, det har vært det i over et år, men bra mobilkamera er ikke gjennomsnittet.

det spiller ingen rolle for ola nordmann om han idag får under 4 mp og en stor rolle for proffe i reklamebransjen med skitdyre svære kamera.

det at mp ikke spiller en rolle der lenger vet jeg ikke.

mp raset har vært over i allefall et år for mobilkamera.

hvis noen her har sett dårlige bilder med et fem år gammelt motorola 1,3 mp mobilkamera og et bra bilde med n73s 3,2 mp så er det mp som gjorde forskjellen da det ene var grått og gale farger og det andre en tro kopi av virkeligheten enda dere så bildet på skjermen?

det var nok heller hele kameraet, skjermen og softwaren..

dette er skrevet så ugjennomtenkt at det kan hende jeg er ganske uenig i noe av det som står her senere.. at det ikke er helt korrekt

edit:

det spiller ingen rolle for den vanlige ola nordmann om han får et 5 mp bra mobilkamera eller et like bra  kamera med 3 mp.

8682627[/snapback]

og jeg snakker bare i teorien, ikke om kamera som finnes idag.

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
Det var jammen på tide at en produsent har skjønt det!

Men mobilkameraet har et godt stykke før det blir like godt som et vanlig kamera, hvis det noen gang blir det.  :)

8681231[/snapback]

 

Eneste grunnen til at nokia går ut å sier noe slik er pga de på nåværende tidspunkt ikke klarer å tyne ut mer piksler fra bildebrikkene deres.

 

I tillegg til at de skryter av at de får bruke Carl Zeiss navnet. De får bruke navnet... ikke dermed sagt det er av den beste sorten optikk...

8681570[/snapback]

 

At Nokia går ut med dette nå er vel forståelig, men at amobil kamuflerer reklame som en nyhetsartikkel, er mer betenkelig.

Lenke til kommentar
- Ser ikke lenger forskjell

Han mener allerede i dag at den gjennomsnittlige mobilbruker ikke kan se forskjell på bilder tatt med et avansert mobilkamera og et kompakt digitalkamera.

Vel, nå mener han jo at den gjennomsnittlige mobilbruker ikke overfører bildene sine fra telefonen til andre plasser (PC eller skriver de ut). Altså at de bare ser bildene på mobilskjermen. Da kan jeg forstå uttalelsen.

 

Men for oss "unormale" som overfører bilder til PC, fremkaller eller skriver ut så er det enorm forskjell. Selv de bildene fra testen av N95 (5 megapixler), som går for å være noe av det beste innen mobilkameraer for tiden er ikke i nærheten av kvaliteten jeg fikk på mitt 3 megapixel kompaktkamera (nest billigste modell fra Canon for 4 år siden). Det gamle kompaktkameraet mitt gir langt mer korrekte farger, mye større fargedybde, langt bedre fargeoverganger, langt mindre kornete bilder, langt bedre skarphet i hjørnene, langt bedre lukkertider ved skumring, langt mindre kromatisk abberasjon (en fargeforvrengning), ekte zoom og sist men ikke minst: langt mer brukervennlighet.

 

Jeg vil generalisere såpass mye at jeg vil si at mobiler har langt å gå før de kommer i nærheten av dagens kompaktkameraer. Jeg tviler på at mobiler og kompaktkameraer noen sinne vil få omtrent samme kvalitet. (Så lenge man sammenligner enheter fra samme generasjon)

 

Redigert: Jeg skulle likt å sett Nokia N95 sammenlignet med dette 2Mp-kameraet fra 1999. Se de skarpe bildene og de klare fargene selv ved innebelysning.

Lenke til kommentar
Redigert: Jeg skulle likt å sett Nokia N95 sammenlignet med dette 2Mp-kameraet fra 1999. Se de skarpe bildene og de klare fargene selv ved innebelysning.

8682760[/snapback]

Jeg har tatt mye gode bilder med det nikonkameraet. Har ennå ikke sett noe mobilkamera som gir meg like gode eller bedre bilder...

Det er altfor liten sensor i mobilkameraene, og dermed får man mye mer støy...

Lenke til kommentar
Jepp, jeg så på forsiden til Akam at det var en rekke kompaktkameraer som nå hadde kommet med 12 megapixler.

 

Akam spurte i 2006: Hvor skal dette ende?

 

De hadde vist en artikkel tidligere også om megapixelracet uten at jeg fant den i farta.

8687875[/snapback]

 

Ja, det er fysikkens lover som setter begreningen på mengde støy på et uprosserte bilder i dag, det må de ta innover seg. (og som tidligere nevnt, løsningen er større sensorer)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet er kundemassen. Det er alt for mange som ser 10 vs 12 megapixler og tenker "aha, da tar jeg selvfølgelig det på 12. Det må jo være bedre, om enn ikke så mye". Ofte velger de intetanende det dårligste kameraet i den illusjon at det med flest megapixler er best.

 

Ennå verre er det at produsentene vet dette og produserer det som selger. Selv om det gir dårligere bilder.

 

Kanskje de heller burde begynt å markedsføre fysisk pixelstørrelse på brikken? Eller ubehandlet støynivå og dynamisk område ("kontrast" som det heter på LCD-skjermer).

Lenke til kommentar

megapixler, megahertz, hestekrefter, ccm osv osv osv.

 

det hvermannsen vil ha er ett enkelt tall som gjør det lett å sammenligne produkt A med produkt B innenfor samme type. er derfor terningkast er så populære, selv om de gjerne sier nada i lengden...

 

det snakkes så fint om den beviste forbruker, men forbrukeren ønsker ikke å være bevist. å være det tar for mye tid å krefter.

 

skuffet over menneskeheten, jeg? you bet...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...