Gå til innhold

Panasonic med 12 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har liten tro på 12mpix på en 1/1.72" bildebrikke med tanke på at det er støyskurken Panasonic vi snakker om her. Hadde de lagt inn 7mpix på den brikka istedet, hadde jeg vært litt mer optimistisk.

 

@Oljens: Jeg tror ikke det er så enkelt å bare velge å ta bilder i lavere oppløsning og forvente at støyen går ned. Hver enkelt sensor er fremdeles fryktelig liten, og jeg tipper at bildet bare blir skalert ned til oppløsningen du velger.

Lenke til kommentar

12 megapixel er svært mye. Nå har kompaktkameraene fått enda mere megapixler enne speilrefleks. Ikke det at det gjør dem bedre, men det ser ut til at det kommer oppdateringer hele tiden innen kompaktamera, mens speilrefleks tar ett par måneder før det kommer nye.

Lenke til kommentar
12 megapixel er svært mye. Nå har kompaktkameraene  fått enda mere megapixler enne speilrefleks.

Jeg er faktisk litt skremt av at kompaktkameraene med svært mye mindre sensorer har høyere oppløsning enn DSLR... Synes det vitner om feilprioritering hos utviklingsteamene til kompakt-produsentene, særlig tatt i betraktning at det ikke finnes optikk som er i stand til å gjengi 10MP på en 6x-cropfaktor som brukes i mange kompaktkameraer, langt mindre 12MP...

 

De skulle mye heller prøvd å lage optikk som matcher, som er skarp over hele sensoren og som kunne gitt bedre vidvinkel, gjerne enda bedre enn 28mm også. Problemet er vel at det faktisk koster penger, mye penger, og er mye vanskeligere å reklamere med... På den annen side tror jeg gjerne at produsentene ville tjent det inn igjen, da en optisk konstruksjon ikke går like fort ut på dato som en sensor.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt interessant (og litt skremmende) at de peiser inn 12 svette megapiksler på kameraet, men på den andre siden står det jo spesifisert at sensoren er større. Er det noen som har oversikt over hvor mye større? Om de har utvidet sensoren passe i alle retningen kan det vel tenkes at det kompenserer litt for den eventuelle mengden støy som vil bli et resultat av å trykke ut en masse megapiksler av en liten sensor?

Lenke til kommentar
12 megapixel er svært mye. Nå har kompaktkameraene  fått enda mere megapixler enne speilrefleks. Ikke det at det gjør dem bedre, men det ser ut til at det kommer oppdateringer hele tiden innen kompaktamera, mens speilrefleks tar ett par måneder før det kommer nye.

8671748[/snapback]

 

Ikke noe nytt at kompaktkamera har ledet an pixelpresset. Slik har det vært i mange år. Salgstriks det vettu:D

Lenke til kommentar

Mulig sensoren er blitt større, men i pressemeldingen står det også at området hver pikselsensor henter lys fra er større. Selve sensoren er 1/1,72" om jeg ikke husker helt feil.

 

Hver piksel i et 12 mp sensor henter ikke lys fra 1/12 000 000 del av sensoroverflaten. Det er mye plass mellom hver sensor som brukes til diverse annet, som strømforsyning til hver piksel, signalprosessering, og så videre. Hvis derimot mer av den plassen nå kan utnyttes til å samle fotoner, "oppå" de andre kretsene elns, så er det en svært interessant utvikling.

 

EDIT: Tok litt feil og måtte rette opp.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Synes det vitner om feilprioritering hos utviklingsteamene til kompakt-produsentene, særlig tatt i betraktning at det ikke finnes optikk som er i stand til å gjengi 10MP på en 6x-cropfaktor som brukes i mange kompaktkameraer, langt mindre 12MP...

8671945[/snapback]

Det er ikke utviklingsteamene som gjør denne prioriteringen. Det er det markedsavdelingen som gjør. Megapixler selger, fordi man kan klaske en lett forståelig målestokk på det. Kunden "vet" at et 12mpix kamera er bedre enn et 8mpix. Man har ingen målestokk for bildekvalitet. Desverre...

Lenke til kommentar
særlig tatt i betraktning at det ikke finnes optikk som er i stand til å gjengi 10MP på en 6x-cropfaktor som brukes i mange kompaktkameraer, langt mindre 12MP...

8671945[/snapback]

Jeg syns dette poenget er godt og viktig. I likhet med Sonys W200, som har vært omtalt tidligere, er også denne 12MP absurditeten utstyrt med et objektiv som, selv om det hadde vært optisk perfekt (noe det selvsagt ikke er), umulig kan levere 12MP oppløsning - det er rett og slett ikke mulig. Største blender på max tele er f/5.6 - dette er over grensen for hvor oppløsningen blir begrenset av diffraksjon. Altså har bildebrikkene i kompaktkameraene gått forbi (i det minste i pixeltetthet) den oppløsningen det selv i teorien er mulig å skvise ut av optikken!

 

Dette understreker det totalt meningsløse i så høy oppløsning.

Lenke til kommentar
Det skal nevnes ang. W200 at den har den beste skarpheten Amobil har testet til nå. Ikke helt speilrefleks, men likevel overraskende nære.

8675934[/snapback]

Ved kortere brennvidder kan nok optikken komme i nærheten av full oppløsning, men neppe på tele.

Lenke til kommentar

Amobil, for svarte...? :(:cry:

 

Men joda, vi har bare såvidt sett på testbildene ennå, i en slags trial run, men W200 imponerte og overrasket på de få bildene vi så på og kjørte gjennom softwaren vår. Det er selvsagt mulig dette førsteinntrykket var feil, men jeg gleder meg i alle fall som en unge til å se hva en av våre nye freelancere får ut av det. :thumbup:

 

PS! Ikke skarphet, men detaljgjengivelse. Ikke det samme.

 

Og det beste vi hittil har testet, ja, men med Imatest, og de eneste kompaktkameraene vi hittil har kjørt gjennom det er Samsung NV7 OPS (test kommer snart), Canon G7 og Fuji F31fd. Early days yet, vettu.

Lenke til kommentar

Jo, det avhenger delvis av optikken, men også av ting som signalbehandling, støyfjerning, sensortype, pikselstørrelse, og så videre. Og på kompaktkameraer er det ikke akkurat enkelt å uten videre skille optikk fra elektronikk, så det må måles og sammenlignes som et enhetlig system med så like ytre faktorer som mulig.

 

Olympus påstår jo at deres four thirds optikk er god nok til minst 20 megapiksler med den brikkestørrelsen, så jeg tror ikke grensen er nådd ennå, spesielt ikke for Panasonic som er kjent for god optikk.

 

Det er jo for øvrig også en kjent sak at det er enklere å lage små linser i god kvalitet enn store, så vi ser vel neppe noen rent glassmessig universell grense ved 12 megapiksler skulle jeg tro. Hva diffraksjon angår, ved høye blendertall, så er jeg mer villig til å gå med på at vi vil få problemer derfra.

Lenke til kommentar
Olympus påstår jo at deres four thirds optikk er god nok til minst 20 megapiksler med den brikkestørrelsen, så jeg tror ikke grensen er nådd ennå, spesielt ikke for Panasonic som er kjent for god optikk.

 

Det er jo for øvrig også en kjent sak at det er enklere å lage små linser i god kvalitet enn store, så vi ser vel neppe noen rent glassmessig universell grense ved 12 megapiksler skulle jeg tro. Hva diffraksjon angår, ved høye blendertall, så er jeg mer villig til å gå med på at vi vil få problemer derfra.

8684340[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva eller hvem du diskuterer (med) her, men 4/3-formatets brikker er jo for Godzilla å regne i selskap med disse kompaktene. 4/3 er vel diffraksjonsbegrenset fra ca. f/11 ved 20Mp, slik at Olympus fint kan dytte 20Mp på en slik brikke uten veldig store problemer, mens 1/1.7-brikkene i 12MP kompaktene er diffraksjonsbegrenset fra før f/5.6, mens største blender på tele er f/5.6 eller mindre (W200 er vel 6.noe) i disse kameraene - da sier det seg selv at selv om optikken er ellers perfekt (og det er det vel ingen som hevder at den er?), så hjelper det ikke - diffraksjon vil uansett begrense oppløsningen til mindre enn 12MP.

 

Om kompaktene kommer med bedre optikk, som ikke gjør dem diffraksjonsbegrenset før man en gang har begynt å blende ned, så kan vi begynne å snakke, men da må man samtidig huske på at selv om det kanskje er lettere å lage bra glass i miniatyrformat, så er også kvalitetskravene mange ganger høyere, siden enhver defekt blir forstørret.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

IMO er det direkte latterlig å snakke om oppløsning over 5 megapixler for kompaktkamera, når selv Canon sier at mpx grensen er nådd for sensortypen i speilreflekset EOS 400D (10 mpx).

 

- Denne sensoren er omtrent på størrelse med to store sukkerbiter ved siden av hverandre, en kompaktkamerasensor er til sammenlikning på størrelse med en halv sukkerbit (om man er snill), da sier det selv (uten å diskutere optikk), at 7, 10 og 12 mpx sensorer i kompaktkamera er helt bak mål (hvem i all verden vil forresten printe A2 forstørrelser av disse støyete, uklare bildene?)

 

- Ingen? Nei vel, kjøp en Fuji F30 med 6 megapixler og hør på skryten fra alle vennene dine når de ser bildene fra den. :tease:

 

Z

Endret av znapper
Lenke til kommentar

For moro skyld brukte jeg kalkulatoren på www.cambridgeincolour.com for å regne ut hvor mange megapixel en vanlig speilrefleks med 1.5x crop må opp i for å få samme pixeltetthet som en 12Mp kompakt med brikke på 1/1.7".

 

Svaret?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
110 Megapixel!

 

Hvor mange Megapixel har man så plass til på en 1/1.7" bildebrikke om man skal ha samme pixeltetthet som en 4/3-brikke med den teoretiske 20Mp oppløsningen Olympus sier at deres (svært gode) optikk er god nok for?

 

4.

 

(for å få samme størrelse som brikken i en Nikon D80 må man helt ned i 1Mp)

 

Mao. må optikken i kompaktene være sinnsykt mye bedre enn den høyt anerkjente optikken til Olympus, for å levere 12Mp. Noen som tror den er det?

 

(disclaimer: selvsagt er dette bare tilnærmede verdier, men tallene er store her, så selv om man legger godviljen til og tillater en feilmargin på 100%, så er ting helt på tur med kompaktene)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...