Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har rett. Canons DEP-funksjon er i alle fall ganske nær det omtalte esset i ermet.

 

DEP fungerer slik at du foukserer først på nærmeste- og så på fjerneste punkt du vil ha akseptabelt skarpt, så setter kameraet øvrige instillinger selv.

 

A-DEP er en enklere, helt automatisk variant som ikke krever noen ekstra trykk på utløseren før bildet tas. Det baserer seg på største og minste avstand somblir registrert blant fokuspunktene. Ulempen er dårligere kontroll og mindre forutsigbarhet. Det er jo ikke sikkert hele området du vil ha skarpt omfattes av fokuspunktene.

 

Esset i armet som blir referet til har vell Canon allerede lansert med funksjonen DEP og A-DEP etter det jeg husker?

8664836[/snapback]

Lenke til kommentar

DEP fungerer best i teorien. Når jeg virkelig er opptatt av dybdeskarphet bruker jeg nesten alltid stativ. Da er det utrolig lite praktisk å skulle flytte på kameraet for å fokusere på forskjellige deler av motivet før jeg kan komponere sånn jeg vil ha bildet. Bruk heller en liten jukselapp med hyperfokus for de vganligste brennviddene og de minste blenderne.

 

 

Du har rett. Canons DEP-funksjon er i alle fall ganske nær det omtalte esset i ermet.

 

DEP fungerer slik at du foukserer først på nærmeste- og så på fjerneste punkt du vil ha akseptabelt skarpt, så setter kameraet øvrige instillinger selv.

8688404[/snapback]

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...