Gå til innhold

Pentium D 900 forsvinner i mai?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes vel noen uheldige som fortsatt har hovedkort som ikke støtter C2D, men det er vel begrenset hvor lenge man kan holde liv i denne fordømte Netburstgreia.

 

Edit: @Theo343: Pentium E har bare 1MB cache. Så slik skilles de jo litt fra E4xxx-serien.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Begge disse er bygget med 65 nm-teknikk og er som navnet tilsier dobbelkjerneprosessorer.

 

900-serien er også bygget med 65 nm-teknikk, og det er kanskje litt oppsiktsvekkende at Intel allerede begynner å skrelle vekk 65 nm-prosessorer,

Dette skjønte jeg ikke helt. Intel skreller jo ikke vekk 65nm-prossessorer ved å erstatte noen 65nm prosessorer med andre 65nm-prosessorer.

 

nesten før AMD har introdusert sine.

Det ca et halvt år siden AMD introduserte sine, jeg synes det høres rart ut å kalle det "nesten før" når et halvt år er omtrent 1/3 av forventet tid mellom to prosessgenerasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Artig at Mamoz har 5+ av E2140 på lager.

Som eneste i prisguiden.

Og sannsynligvis eneste i Norge.

 

Noen som tror de har den på lager?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Snakk om utnytte wafer/markedet! :ohmy:

Dette er vel "chip'er" som har "dumpet" kvalitetskontrollen pga. feil i L2-cache?

Blir disse like billige som Pentium D/Celeron D er det jo nesten "storeslem" for Intel..

"På det nåværende tidspunkt".. som det heter.

 

PS.

Allerede i prisguiden ja.. og billigere enn rimeligste Pentium D.

Dvs. at når Netshop (f.eks.) tar de inn blir det nesten på nivå (prismessig) med Celeron D (Cedar Mill).

Mildt sagt gode kjøp mao.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Edit: @Theo343: Pentium E har bare 1MB cache. Så slik skilles de jo litt fra E4xxx-serien.

8637489[/snapback]

 

Pentium E?

Det er ikke snakk om Pentium E i denne artikkelen, siden det er single core.

8637577[/snapback]

 

Pentium E skulle være dual-core, men ser visst ut som de endret navnet til Core 2 Duo istedet.

 

Det er vel bare Celeron som er single core.

Lenke til kommentar
Blir disse like billige som Pentium D/Celeron D er det jo nesten "storeslem" for Intel.. "På det nåværende tidspunkt".. som det heter.

8637768[/snapback]

Tja, jeg vet nå ikke. AMD er jo for øyeblikket et klart førstevalg i prisklassen opp til 1000 kr. Sempron og Athlon64 er jo klart å foretrekke fremfor Celeron og X2 er jo klart å foretrekke fremfor Pentium D-serien og X2 koster jo nå helt ned i 571 kroner. Introduksjonen av E2xxx-serien vil nok heller bety at intel endelig får gode produkter i denne prisklassen også. Jeg tror ikke på noen "storeslem" eller utklassing, men en heving opp til konurransedyktighet.

 

Og disse vil koste 400-600,-?  Men hvordan yter C2D med så lite cache pr core?

8637786[/snapback]

C2D er ganske avhengig av mye L2 for å yte bra. Det ser man allerede på ellers like prosessorer med 2 og 4MB L2 cache. Ytelseforskjellen regnet jeg ut for mange måneder siden (i et gammelt innlegg) til å være i gjennomsnitt ~7%. På grunn av "deminishing returns" når man øker L2 cachen så vil forskjellen mellom 1 og 2 være større enn mellom 2 og 4. Jeg vil gjette på at man kan forvente et ytelsetap på ~10% sammenlignet med ellers like 2MB-modeller. Eller sagt på en annen måte: Omtrent tilsvarende det å klokke ned 160-180 MHz på en C2D med 2MB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tja, jeg vet nå ikke. AMD er jo for øyeblikket et klart førstevalg i prisklassen opp til 1000 kr. Sempron og Athlon64 er jo klart å foretrekke fremfor Celeron og X2 er jo klart å foretrekke fremfor Pentium D-serien og X2 koster jo nå helt ned i 571 kroner. Introduksjonen av E2xxx-serien vil nok heller bety at intel endelig får gode produkter i denne prisklassen også. Jeg tror ikke på noen "storeslem" eller utklassing, men en heving opp til konurransedyktighet.

 

8637909[/snapback]

 

Dette tror jeg mer er ønsketenking enn realitet, men jeg ser du gjentar dette til stadighet. For å overbevise deg selv? Eller håpe at noen potensielle kjøpere "kjøper" argumentet?

Tror ikke det hjelper på konkurranse-evnen til AMD for tiden at du (og andre) repeterer dette til dere blir "blå i tryne". :)

Det er lov å håpe at trenden snur (for det bør den snarest).

 

Pt kan det se ut som om det kun er "Intel-hatere" og "trofaste fanbois" som kjøper AMD, og selvsagt noen av oss hardware-freaks som "bare må ha det".. :D

Jeg har tatt feil før, men sitter med det inntrykket uten at jeg har en masse tall og fakta fra salgsrapporter fra Intel/AMD å støtte meg til.

Men det regner jeg med at "orakelet" kan hjelpe til med. ;)

 

C2D er såvisst ikke avhengig av mye L2 cache for å yte bra. Det er prosessor-arkitektur som betyr mest for C2D ytelsen.

Det er selvsagt korrekt at ytelsen blir bedre med mer L2 cache, men det gjelder vel de aller fleste CPU'er?

 

Edit:

Takk for link "Empty".

120% overklokk så unektelig bra ut (for de av oss som legger vekt på slikt). :)

Ytelsene lå omtrent på samme nivå som tilsvarende X2.

Så Simen1 har jo helt rett i det med konkurranse-dyktighet basert på pris uten at jeg tror potensielle kjøpere følger fornuften. Dessverre vil sikkert noen si.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...