Gå til innhold

Hvert tredje program piratkopi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Undersøkelsen hevder at piratkopiert programvare i 2006 utgjorde et samlet tap for utviklerne på 40 milliarder dollar - en økning på 15 prosent fra året før.

 

Huff :hmm: Det var ikke lite penger de hadde tapt!

8623775[/snapback]

 

Tapt og tapt. De hadde tapt det dersom den piratkopierte programvaren hadde vært kjøpt, noe som slettes ikke trenger være sant.

Lenke til kommentar

Og nok en gang kommer industriens skjeve bilde av virkeligheten frem.

 

At det brukes piratkopiert programvare for 40 milliarder dollar, er ikke ensbetydende med at industrien har tapt $40 mrd. Dette bør da folk klare å forstå etter hvert? :roll:

 

En annen ting, er at tallet, slik det er presentert i IDCs pressemelding, ikke sier eksplisitt om summen er den akkumulerte verdien av piratkopiert programvare, eller om det også kun gjelder programmer installert i 2006. Etter mange års eksponering for reklameslagord o.l. har jeg blitt såpass kynisk at jeg tror denne tvetydigheten kun er der for å skjule at tallet er akkumulert, og dermed benyttet for sjokkverdien.

Lenke til kommentar

Er det snakk om en oversikt over bedrifters piratkopiering eller private? Om det er bedrifter, så har de definitivt tapt på det, men om det er private?

 

Hvor mange 16-18åringer hadde kjøpt Adobe Photoshop CS2/3 hvis de ikke hadde piratkopiert det? Skal Adobe bekymre seg? (jeg vil tippe nei, ettersom de trener opp fremtidige bedriftskunder)

Lenke til kommentar

For meg er disse tallene relativt representative for større applikasjoner. Programmer for videoredigering, lydredigering, bilderedigering, et brenneprogram, antivirusprogram og en liten samling spill er hva jeg har på min liste. Men jeg har ikke betalt for en piratkopi 8-9 år, så jeg er hvertfall ikke en av de slemmeste.

 

For å minimere det store tapet vi fæle men of low moral fiber har påført softwarebransjen har jeg i løpet av den siste halve timen lastet ned og installert en rekke programmer, alle frie under GPL, og skal avinstallere de piratkopierte alternativene:

 

GIMPshop - Bilderedigering

InfraRecorder - Brenneprogram

Clamwin - Antivirus

Audacity - Lydredigering

Jahshaka - Videoredigering

 

Og jeg har også avinstallert og slettet over 10 GB spill, som gjør at jeg kan utsette kjøp av enda en ny harddisk til lagring av piratkopierte TV-serier enda litt lengre. :wow:

 

Vel, ingen er perfekte, og dobbel moral er dobbelt så bra. :fun:

Lenke til kommentar
Minst i USA

USA har den laveste andelen (21 prosent) piratkopiert programvare av de landene som var med i undersøkelsen.

Ikke så rart med de straffene som er der for å kopiere en liten sang :ph34r:

 

Ellers har jeg faktisk ingen piratkopierte programmer på pcen nå, eneste programmene er de som fulgte med, open source og gratis programmer...

Hvem trenger photoshop til 11 tusen når man får gimp til 0kr :tease:

Lenke til kommentar

MrLee : Det er min favorittype antivirus. Jeg har ikke påført meg selv virus siden forige årtusen, så den eneste featuren jeg trenger er å kunne høyreklikke på en fil eller mappe når jeg en gang hver blåmåne får en fil fra en usikker kilde.

 

EDIT: Men jeg er enig med deg at for en normal PC-bruker er Clamwin et dårlig valg over AVG eller f.eks Avast!, men som du kan lese av sitatet i signaturen min er ikke jeg som normale mennesker.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
ja det er ganske mange lovlige gratisalternativer egentlig...

8623933[/snapback]

Nøyaktig mitt poeng. Det finnes masse gode alternativer. Ikke alle er fullt på høyde med de kommersielle programmene, men i en hypotetisk situasjon, hvor man ikke har anledning til å piratkopiere, vil nok mange veie noe redusert funksjonalitet godt opp imot prisen på kommersiell software. Jeg sier ikke at all komersiell software er dyr, men når man kan spare på å velge noe annet, ser man gjerne på alternativer.

 

For øvrig synes jeg godt det kunne nevnes i artikkelen at Norge er på 14. laveste plass i statistikken, hvor 29% av software som ble installert i 2006 var piratkopier, som til og med var en nedgang på ett prosentpoeng i fra 2005. I Armenia, som topper statistikken, var 95% av den installerte programvaren piratkopiert.

 

Medianen er også høyst interessant i denne sammenhengen; for den ligger på 62%. Det vil si at i halvparten av landene i undersøkelsen har 62% eller mer av programvaren som ble installert i 2006 vært piratkopiert.

 

Med andre ord synes jeg nordmenn er relativt flinke, jeg!

Lenke til kommentar

Husker ikke hvor jeg hørte det, men jeg syntes det var morsomt når noen sammenlignet lignende tapstall med å selge epler: Tenk deg at du har et tre med epler, og sier at du skal selge dem for 1000kr stykke. Om noen kommer på epleslang og tar fem epler vil du da ha tapt 5000kr?

 

Jeg lurer forresten på hva som betegnes som piratkopiert programvare. Steve Ballmer ville vel kanskje si at Linux er piratwindows siden den bryter så mange patenter(ifølge dem). Og det er jo bransjens egne tall, dette?

Lenke til kommentar

Litt interessant også, at USA, som er flinkest når det gjelder andel av piratkopiert software, ligger på topp når det gjelder verdien av de piratkopierte programmene de har, med en sum på $7.3 mrd (av det totale estimerte softwaremarkedet, ikke av de $40 mrd. som har blitt trekt frem.)

 

[Edit:] En konklusjon utifra dette er kanskje at amerikanere flest ikke er pirater, men at piratene i USA er kresne/kvalitetsbevisste?

Endret av Leftie
Lenke til kommentar
Husker ikke hvor jeg hørte det, men jeg syntes det var morsomt når noen sammenlignet lignende tapstall med å selge epler: Tenk deg at du har et tre med epler, og sier at du skal selge dem for 1000kr stykke. Om noen kommer på epleslang og tar fem epler vil du da ha tapt 5000kr?

 

Jeg lurer forresten på hva som betegnes som piratkopiert programvare. Steve Ballmer ville vel kanskje si at Linux er piratwindows siden den bryter så mange patenter(ifølge dem). Og det er jo bransjens egne tall, dette?

8624001[/snapback]

 

Var prisen 1000 kr pr stk og noen stjal 5 stk så hadde du jo tapt 5000 uansett.

Det sies også at "ikke alle ville kjøpt" nei greit nok men en del ville kjøpt varen og de som ikke kjøpte den måtte klare seg uten.

Poenget blir uansett at brukerne erverver seg en vare på ulovlig/uærlig vis og bruker den elendige unnskyldningen: "ja men jeg ville ikke kjøpt den uansett" for å unnskylde seg, dette er tåpelig,ja rett og slett en feig uttalelse for å rettferdiggjøre at en driver med ulovlige ting for å erverve seg noe andre eier :no::no::no:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Piratkopiering av programvare er ikke tyveri. Tyveri blir det hvis man fjerner noe. Når man kopierer lar man originalen bli igjen urørt. Derimot kan piratkopiering bryte med andre lover, som brudd på copyright og åndsverk. Så vidt jeg husker slo høyesterett i USA det fast at det ikke er tyveri, uten at jeg kan vise kilden her og nå. Retten i Norge er vel ikke noe strengere enn i USA på dette punktet, antar jeg. Representanter for bransjen i Norge sier riktignok at slikt er tyveri, men de er da helt på jordet.

Lenke til kommentar

IDC sier også at det er en korrelasjon mellom industriens estimerte tap og verdien av piratkopiert software, men allikevel vedgår de at dette forholdet ikke er 1:1.

 

Jeg hadde omtrent utelukkende piratkopiert software på PCen i mine yngre dager, men etter hvert som jeg ble mer bevisst på hva piratkopiering betyr, begynte jeg å bruke mer og mer gratis programvare, nettopp fordi jeg da begynte å gjøre avveiingen mellom lisenspris og nyttegrad. Denne avveiingen er jeg overbevist om at flere personer enn bare meg gjør, og det er denne prosessen som gjør at forholdet piratkopi/tapt fortjeneste ikke er 1:1.

 

Faktisk synes jeg det er synd at så mange piratkopierer, ettersom en mer utbredt bevissthet om alternativene, hadde gjort open-source og freeware markedet så mye større og bedre.

Lenke til kommentar
Husker ikke hvor jeg hørte det, men jeg syntes det var morsomt når noen sammenlignet lignende tapstall med å selge epler: Tenk deg at du har et tre med epler, og sier at du skal selge dem for 1000kr stykke. Om noen kommer på epleslang og tar fem epler vil du da ha tapt 5000kr?

 

Jeg lurer forresten på hva som betegnes som piratkopiert programvare. Steve Ballmer ville vel kanskje si at Linux er piratwindows siden den bryter så mange patenter(ifølge dem). Og det er jo bransjens egne tall, dette?

8624001[/snapback]

 

Var prisen 1000 kr pr stk og noen stjal 5 stk så hadde du jo tapt 5000 uansett.

Det sies også at "ikke alle ville kjøpt" nei greit nok men en del ville kjøpt varen og de som ikke kjøpte den måtte klare seg uten.

Poenget blir uansett at brukerne erverver seg en vare på ulovlig/uærlig vis og bruker den elendige unnskyldningen: "ja men jeg ville ikke kjøpt den uansett" for å unnskylde seg, dette er tåpelig,ja rett og slett en feig uttalelse for å rettferdiggjøre at en driver med ulovlige ting for å erverve seg noe andre eier :no::no::no:

8624060[/snapback]

 

Analogien er ugyldig da det ikke er noen som tar eplet, de kopierer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...