Gå til innhold

Bredbånd for alle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, gode nyheter. For tiden sitter jeg her med wannabe bredbåndet ICE og det er ikke akkurat noe å skryte av.

Problemet mitt er dette:

Pengene skal benyttes til å bygge ut telefonsentraler med ADSL i områder som ikke har mulighet for bredbånd i dag, fordi husstandene ligger lenger enn 4-5 kilometer fra sentralen. Dette gjelder rundt 80 000 (2 prosent) av norske husstander.

Håper inderlig det skjer noe her nå. :)

Lenke til kommentar

Jippi. Vi bor midt i Akershus, en halvtimes kjøring fra hovedstaden, og får tydeligvis IKKE noen glede av denne "gaven"..

 

6 kilometer fra sentralen, og kommer vel neppe til å bedre seg før utgangen i 2007.

 

Luftslotterklæringer ftw, like dumt som å si at all mobbing skal være borte fra skolene innen en eller annen dato.

 

edit: Syns virkelig synd på dere som bare får 5 Mbit..

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Ikke bare brukes det på teknologi som er langt unna å være fornyende (fornyingsminister my ASS), men de lyver med tallene!

 

80.000 husstander er 2% av norges husstander? Hva har de røyket? Det er da LANGT under 4.000.000 husstander her i landet, tallet er nok mer i retning 2.000.000 - i så fall brukes de 225 millionene enten kun på 40.000 husstander eller det er så mange som 4% som mangler bredbånd i Norge.

 

 

LØGN ER DEILIG, SÆRLIG NÅR DET KOMMER FRA REGJERINGEN!

Lenke til kommentar

Mine foreldre, som altså bor innenfor 3 km fra telefonsentralen, har ikke bredbånd per i dag og får ikke tilbud på engang ADSL selv om de har vært lovt det fra ulike parter lenger. Jeg håper dette vil hjelpe seg med denne satsningen, da får de en lettere netthverdag + jeg får det greiere når jeg besøker dem (lettere med jobb og sånn) :thumbup: Nå får vi håpe at kommunene og næringslivet trår til så det blir nytte av disse pengene.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke legge fiber til alle mens de først er i gang?

8618564[/snapback]

Optiske fibre er svært dyre. Skulle de gjort det måtte de kanskje ganget budsjettet med 1000. Fiber gir også unødvendig raske linjer, slik at de i praksis ville betalt dyre dommer for noe vi ikke trenger. Det sier seg selv at de ikke synes er særlig smart pengebruk.

 

GnoMiz: Hva er utdatert med ADSL?

Hvilke bruksområder er det vanlige folk ikke får dekket gjennom ADSL?

 

Ellers så synes jeg det er godt at staten trår til selv om de gjorde idiotvalget å selge hele telenettet befolkningen har betalt utbyttingen av i ~100 år.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke legge fiber til alle mens de først er i gang?

8618564[/snapback]

 

Hva er utdatert med ADSL?

Hvilke bruksområder er det vanlige folk ikke får dekket gjennom ADSL?

 

 

8618794[/snapback]

 

Jeg får ikke sett noen særlig tv-kanaler med mitt ADSL-abb. I alle fall ikke HDTV. Nedlastinger går tregt. Jeg har til tider problemer med å høre nettradio (faktisk ja.) Online-spilling er umulig. Sending av større filer osv. er ikke noe vits når det tar flere timer. Joda, jeg ser i alle fall store begrensninger med ADSL som det er den dag i dag.

 

Nå er jeg jo også så heldig at jeg på papiret har den "feiteste" linja fra Telenor, men at jeg ligger på rund 3mbit ned (de dagene linja er i full stand.) Selvsagt har jo Telenor vært så snille at de kutter en krone eller to på prisen min, slik at jeg ikke må betale fullpris på en vare som jeg bare får 10% av. Men dog, jeg er ikke interessert i et billigere og dårligere bredbånd, jeg betaler gladelig fullpris så lenge de kan levere noe som faktisk ikke ble uttdatert for mange år siden.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke legge fiber til alle mens de først er i gang?

8618564[/snapback]

Akkurat det jeg tenkte å spørre om.

Hvorfor sløse penger på crappy ADSL når de kan legge fiber?

8618850[/snapback]

 

Fordi at ADSL er bedre enn ingenting, og bedre enn ISDN og 56k-modem?

 

Fiberlinje kan komme senere etter min mening, helst etter at sult og nød ikke er et problem i verden. (må jo slutte og tenke på oss selv hele tiden :p )

Lenke til kommentar

Tror det ikke før jeg får se det!

Sitter her med EDGE modem(har ikke dekning for 3G) og er rimelig lei disse lovnadene til regjering. Har blitt lovt bredbånd i mange, mange år nå.

 

Hva er det foresten regjeringen legger i bredbånd, hastighet mener jeg?

Lenke til kommentar
<--- snip ---->

 

Jeg får ikke sett noen særlig tv-kanaler med mitt ADSL-abb. I alle fall ikke HDTV. Nedlastinger går tregt. Jeg har til tider problemer med å høre nettradio (faktisk ja.) Online-spilling er umulig. Sending av større filer osv. er ikke noe vits når det tar flere timer. Joda, jeg ser i alle fall store begrensninger med ADSL som det er den dag i dag.

 

Nå er jeg jo også så heldig at jeg på papiret har den "feiteste" linja fra Telenor, men at jeg ligger på rund 3mbit ned (de dagene linja er i full stand.) Selvsagt har jo Telenor vært så snille at de kutter en krone eller to på prisen min, slik at jeg ikke må betale fullpris på en vare som jeg bare får 10% av. Men dog, jeg er ikke interessert i et billigere og dårligere bredbånd, jeg betaler gladelig fullpris så lenge de kan levere noe som faktisk ikke ble uttdatert for mange år siden.

8618900[/snapback]

Nå var vel egentlig ikke tanken å gi deg HD. Du har bredbånd og ikke alle kan nyte den tjenesten uten bruk av analoge modem eller dyre satellitt forbindelser.

Så klart mener du sikkert at Norge generelt er langt tilbake når det gjelder utviklingen av bredbåndstjenester. Men forlanger du fiber til alle husstander i Norge? Selv ikke engang de beste landene på bredbåndsutviklingen er i nærheten av å oppfylle den drømmen. Vær nå litt realistisk! :)

Endret av Fury
Lenke til kommentar

Synes ikke staten skal sponse fiber på gud og hvermann. Fiber bør for all fremtid være forbeholdt de utvalgte, eliten i samfunnet. Den gemene hop får ta til takke med adsl, isdn, dialup osv. og være glad for at de får lov til være på nett i det hele tatt. En dag blir det vel slutt på det også...

Lenke til kommentar
Pengene skal benyttes til å bygge ut telefonsentraler med ADSL i områder som ikke har mulighet for bredbånd i dag, fordi husstandene ligger lenger enn 4-5 kilometer fra sentralen.

Bor nærme en sentral med ADSL, men den er full. Sentralen jeg er koblet til ligger lenger unna, og er en gammel sentral uten ADSL, med så elendig linjekvalitet at ADSL uansett ikke kan leveres! :mad:

Sinnssykt irriterende at nesten alle naboene har ADSL, men at ikke jeg kan få! Ikke er det internett over kabel hos oss heller.

Håper virkelig noen av pengene kommer "min" vei, og ikke bare til "bøgdiser", sånn at Telenor eller CanalDigital får oppgradert nettet sitt i byene også.

Lenke til kommentar

GeCcO: Det høres ut som du har en sak med Telenor og evt. forbrukerrådet. Ikke et argument mot ADSL på generell basis til de som sitter med analoge og ISDN-linjer nå.

 

jon67: Hehe.. ja du kan spøke.

Hva er det foresten regjeringen legger i bredbånd, hastighet mener jeg?

8618933[/snapback]

Jeg tror de først og fremst tenker på en nettforbindelse uten tellerskritt og trafikkavgift. Grunnen til at jeg tror det er fordi jeg ikke tror de har peiling på hastigheter. Men de tenker nok på de mest vanlige ADSL-hastighetene.

Lenke til kommentar

Det legges ganske mye fiber i spredenettet i dag, men det er ikke vanlig å koble de til. Uansett har ikke stamnettet kapasitet til å håndtere mange brukere med 10/100 Mbit. Bare spør Uninett, de har erfaring med studenthybler på 100Mbit hver.

 

Er det forresten noen som vet hvordan det står til med multicast støtte i stamnettet nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...