Gå til innhold

Desktop-K10 før jul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så skal du være værsting i gata må du ut med 15-20k i skjermkort, 8k i cpu  osv...

 

 

hmm.. i tillegg  så kan du varme opp vannet til dusjen på vannkjølingen... :p

8607860[/snapback]

 

Etter det som ryktes får du nok ikke gleden av innebygget varmtvanstank, for CPU'ene blir vissnok ikke varme :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke "før jul" for god fisk, men det skal bli interresant å se om de klarer å holde seg til datoen ;).

 

Desktop tror jeg neppe er i salg før uti 1Q 2008. Jeg koser meg på min E4300 og kommer til å gjøre det helt til Penryn har modnet litt i markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det stokker seg litt. Sokkel F og F+. AM2+ og AM3 er det også noe jeg har lest om nylig.

 

Hvilke sokler kommer, hva slags sokler er disse og er denne F-sokkelen (-e) en budsjett sokkel?

8608181[/snapback]

  • AM2: Nåværende sokkel som støtter AM2 og nye AM2+ prosessorer til ut i 2009. For Sempron, Athlon, Phenom.
     
  • AM2+: Kompatibel prosessor med AM2 som også støtter både AM2 og AM2+ prosessorer. Får "split voltage planes" og en minnemodus ekstra. Trolig marginalt ekstra ytelse. For Sempron, Athlon, Phenom.
     
  • AM3: Lite kjent ennå, men kommer trolig i slutten av 2008 eller starten av 2009 med DDR3-støtte. For Sempron, Athlon, Phenom.
     
     
  • F: Nåværende sokkel for F og nye F+ prosessorer. (2 sokler for Athlon64 FX, Opteron 2xxx og Phenom X4 FX. 4 eller 8 sokler kun for Opteron 8xxx)
     
  • F+: Ny sokkel som er kompatibel med F og får de samme forbedringene som AM2+ får i forhold til AM2. Hovedkort for to stk Phenom X4 FX (= totalt 8 kjerner)
     
  • G: Lite kjent ennå, men trolig ECC/REG DDR3-versjonen av F+. Kommer trolig likt med AM3. Trolig også kun for Opteron og FX-serien.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se hvordan K10 yter i forhold til diverse C2D/Xeon(leif?)-prosessorer. Viss de ikkje kommer opp med noe med bedre ytelse så vil de nok kunne ha et problem.

 

Brikksettene er i mine øyne ikkje så veldig interessante, da Nvidia-brikksettene er vel mer brukt blant entusiastene, og med mindre AMD/ATI kommer opp med noe genialt på GPU-fronten så blir vel fremdeles Nvidia med/uten SLI det mest brukte alternativet blant entusiaster og high-end brukere.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Skal ikke Phenom erstatte Athlon navnet?

8609176[/snapback]

Nei, det ser bare ut til å bli navnet på K10-serien. K8-serien vil bestå i de lavere prisklassene, opp til X2 6000+ og navnet Athlon består for de modellene. Det blir omtrent som da AMD gikk over fra Athlon XP-serien til Athlon64-serien. Apropos 64 så går vist 64 ut av modellnavnet nå. Alle prosessorer som selges nå er jo 64bit likevel.

 

Hvor lenge vil AM2+ leve før den blir fasa ut til fordel for AM3? 1 eller 2 år?

8609581[/snapback]

AM3 kommer i følge Anandtech sent i 2008 eller i starten av 2009. Det betyr nok at det fortsatt vil selges prosessorer til AM2 eller AM2+ ut 2009.

Lenke til kommentar

  •  
  • AM2: Nåværende sokkel som støtter AM2 og nye AM2+ prosessorer til ut i 2009. For Sempron, Athlon, Phenom.
     
     
  • AM2+: Kompatibel prosessor med AM2 som også støtter både AM2 og AM2+ prosessorer. Får "split voltage planes" og en minnemodus ekstra. Trolig marginalt ekstra ytelse. For Sempron, Athlon, Phenom.
     
     
  • AM3: Lite kjent ennå, men kommer trolig i slutten av 2008 eller starten av 2009 med DDR3-støtte. For Sempron, Athlon, Phenom.
     
     
     
  • F: Nåværende sokkel for F og nye F+ prosessorer. (2 sokler for Athlon64 FX, Opteron 2xxx og Phenom X4 FX. 4 eller 8 sokler kun for Opteron 8xxx)
     
     
  • F+: Ny sokkel som er kompatibel med F og får de samme forbedringene som AM2+ får i forhold til AM2. Hovedkort for to stk Phenom X4 FX (= totalt 8 kjerner)
     
     
  • G: Lite kjent ennå, men trolig ECC/REG DDR3-versjonen av F+. Kommer trolig likt med AM3. Trolig også kun for Opteron og FX-serien.
     

8609102[/snapback]

I tillegg har de S1 for bærbare. Soklene 734, 939 og 940 lager de jo fremdeles prosessorer til også.

 

Personlig synes jeg AMD nå har fått for mange typer sokler og merkenavn på prosessorene. De synes å jobbe ut fra den hypotesen at markedet/kundene ikke bryr seg om hvor mange typer det er, men der tror jeg de tar feil. Folk er mye mer komfortabel med bedre oversikt og forutsigbarhet. Jeg tror derfor de ville vært tjent med å forenkle begge deler.

Lenke til kommentar

Sokkelen synes jeg faktisk er både mer forvirrende og mekanisk dårligere hos intel.

 

For å ta det første først: LGA775 er jo ingen garanti for at kortet støtter prosessorer med LGA775. Man må sette seg inn i brikkesett eller undersøke på hjemmesiden til produsentene av hvert enkelt hovedkort for å finne ut hvilke prosessorer det egentlig støtter. Hos AMD vet man at så lenge sokkelen stemmer så støttes kombinasjonen. Det blir litt mer idiotsikkert etter min mening. Vanskeligere å gjøre feilkjøp.

 

Så til mekanikken:

- Metallramma har ofte vært skjev slik at man trykket har blitt ulikt fordelt eller man ramma har sukket ørlite for mye opp sånn at kjøleren får dårlig kontakt. Det er en egen tråd om dette problemet her på forumet.

- Lokket til intel er ofte litt ujevnt. Dette er både synlig med det blåtte øye og målbart ved at plansliping senker temperaturen merkbart.

- Pinnene kan bøyes akkurat som på prosessorer. Skulle man være uheldig å bøye noen så er det lettere å komme til på prosessorer og få rettet opp problemet. Har man ennå mer uflaks og brekker noen så er det en mer tidkrevende affære å skifte hovedkort enn å skifte prosessor. Prismessig kan det falle begge veier avhengig av hvor dyr prosessor man har kjøpt og hva hovedkortet kostet. Men for mange entusiaster blir det nok billigst å skifte hovedkort så der har du et poeng.

Lenke til kommentar
Derfor er det en av årsakene til at jeg gikk jeg til LGA775, selv om den også har "endret" seg en del siden Prescott.

 

Jeg liker også Socket-T prinsippet som virker mye mer solid og man slipper bøyde pinner.

8615396[/snapback]

 

Personlig er jeg lite fornøyd med alle ting som medfører bytte av hovedkort, det er så utrolig mye mer stress enn alt annet å bytte ut. Men det blir vel smak og behag, hvordan sokkelen er bygd opp er langt ned på lista når jeg skal kjøpe en maskin.

 

AtW

Lenke til kommentar
Derfor har jeg tro på at LGA775 vil gi oss mindre hodepine enn hva AMD har gjort siden S754.

8618151[/snapback]

Har man et LGA775 hovedkort og vil oppgradere til en ny LGA775-prosessor så er sannsynligheten høy for at man må bytte hovedkort i samme slengen. Hovedkortbytte er jo overkommelig, men likevel den kjipeste av alle byttene man kan gjøre i en maskin. Når man i tillegg må tråle nettet for å finne ut om den nye prosessoren faktisk støtter et nytt hovedkort med samme sokkel så gjør det byttet ennå mer arbeidskrevende og ubehagelig.

 

F.eks kan hovedkort med LGA775 fra 1 år tilbake (mai 2006) svært sjeldent oppgraderes til Core 2 Duo. Det samme gjaldt for 1 år siden. I mai 2006 kunne man svært sjeldent benytte et LGA775 hovedkort fra mai 2005 til en ny prosessor fordi de gamle var inkompatible til tross for riktig sokkel. Denne situasjonen mener jeg ikke er noe bedre enn det AMD har hatt å by på siden 2003, da Athlon64 ble lansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...