Gå til innhold

Amiga-spesifikasjoner offentligjort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man spille klassikere som Moonstone, Dogs of War osv på disse maskinene?

8572454[/snapback]

 

Du må i så fall bruke emulator. Type UAE e.l.

8572537[/snapback]

 

Etter det jeg har lest, vil Amiga OS4 være helt kompatibelt med tidligere Amiga-programmer.

Lenke til kommentar
Ble ikke amiga navnet kjøpt opp da? så da er det sikkert Amiga maskin med Windows VIsta som kommer i butikkene :D

8572688[/snapback]

 

Nei, den kommer med Amiga OS4. Du kan IKKE kjøre Windows Vista på den (ikke uten noen form for emulering).

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest, vil Amiga OS4 være helt kompatibelt med tidligere Amiga-programmer.

8572705[/snapback]

 

Joda, men jeg jeg prøver å si, er at det vil nok bli gjort vha en type emulator uansett, siden spillene er programmert for 68000-prosessorene og maskinene ikke har det opprinnelige brikkesettet til de eldre Amigaene innebygget lenger. Da må alt dette gjøres i software.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha gjort meg all verdens forhåpninger til dette. Det er vel ganske mange ganger nå at det har blitt offentliggjort mange nye amigaer fra ymse selskaper og fellesnevner for alt er at det aldri har blitt noe av.

Hvis det skulle bli noe av så er jo det topp, selv om jeg tror 12K er i stiveste laget. Videre håper jeg at de har skjønt at de trenger innhold til de nye maskinene.

Lenke til kommentar

Leste at de ikke satset på massedistribusjon, og de har ikke tenkt å prøve å konkurrere med hverken x86/Windows eller Mac. Den nye Amigaen er kun laget for entusiastene. Ved et spørsmål om hvorfor de startet opp denne nylanseringen var svaret "Vi vet ikke. Vi bare måtte" :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv aldri hatt noe særlig interesse i maskinene som kom etter "classic-Amigaene" heller. Verken AmigaOne eller PegasosPPC. (to Amiga-kompatible maskinetyper), så denne er for dyr til at jeg gidder å legge penger i det. Jeg får min nostalgiadose av min Amiga 1200 som surrer og går til tider. :) Ellers holder jeg på med PCn.

Lenke til kommentar

Amiga var jo en gang "bleeding edge" mtp multimedia og grafisk desktop, men det spørs om de klarer å komme dit igjen etter så mange år uten utvikling og aktive brukere. Problemet de vil få i dag er manglende programvare. Med en annen prosessorarkitektur enn x86 vil det være vanskelig å få populære programmer over på Amiga-plattformen og det er vel tvilsomt at de stiller som en sterk konkurrent uten alle applikasjonene brukerne har blitt vant til å ha på Windows, Mac OSX og Linux.

 

Men vi får se. Kanskje Mono-gutta får laget en kompilator for AmigaOS4.0 og en mapping mellom System.Windows.Forms og AmigaOS sin rendring-motor; da vil man kunne kjøre de aller fleste .NET-baserte applikasjoner på AmigaOS uten nevneverdige problemer. Må si at det hadde vært ganske fett.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har vært en hardbarka Amiga-fanatiker, og har helt siden CBM ble oppløst 29. April 1994 levd i håpet om at Amiga-plattformen igjen skal få en ny vår.

 

Haage & Partner og Hyperion har gjort en god jobb med å holde operativsystemet AmigaOS i live, mens det har stått veldig stusselig til på andre områder og spesielt på maskinvare-fronten. Jeg synes derfor at dette er gode nyheter, og mye mer spennende enn alle tidligere annonseringer fra Amiga, Inc. etter min mening.

 

Helt siden Apple forlot Power-plattformen så har jeg sett store muligheter for en ny aktør å komme inn og ta over dette vakuumet som Apple etterlot seg, og den aktøren kan bli Amiga dersom de spiller kortene sine rett.

 

P.A. Semi sine PWRficient-prosessorer og Freescale sine MPC8349E-prosessorer virker begge spennende, så det er kanskje ikke det dummeste valget akkurat nå. Men det ligner litt for mye på en PC-plattform "light", så da hadde kanskje IBMs Cell-prosessorer passet bedre med den originale Amiga-filosofien med flere spesialiserte ko-prosessorer etter min mening.

 

Selv om nå maskinvare-valgene er gjort så er jeg likevel bekymret for fremtiden til operativsystemet AmigaOS, ettersom Amiga, Inc. nylig saksøkte (!) Hyperion som utviklet AmigaOS 4.0 på kontrakt. Les mer om dette her.

 

Vi får håpe at alt løser seg til det beste for oss gjenlevende Amiga-fans.

 

Husk:

! :w00t: Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...