Gå til innhold

Økt aksept for åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Interessant.

Et annet problem med åpen kildekode er at det er værre med kundeservice og greier. Ingen du kan holde ansvarlig når programmet bugger seg. ;)

8565326[/snapback]

 

Det der er jo rett og slett ikke sant. Ubuntu, som er fritt tilgjengelig og gratis for alle, er støttet av Canonical (som lager Ubuntu) så du kan kjøpe støtte for en liten årlig sum. Det samme gjelder RedHat og Novell. Hvis du derimot velger å ikke betale for systemet, kan du jo heller ikke forvente at de skal sette av ansatte for å hjelpe deg. Ellers kan du jo prøve å holde Microsoft ansvarlig når "programmet bugger seg", eller spørre dem om hjelp når du ikke får ting til å virke. Kundeservice og ansvar?

Lenke til kommentar
Interessant.

Et annet problem med åpen kildekode er at det er værre med kundeservice og greier. Ingen du kan holde ansvarlig når programmet bugger seg. ;)

8565326[/snapback]

Du bommer der. Er det ett område fri programvare utviklere satser på i markedet, så er det tjenesteyting.

Les gjerne The Emerging Economic Paradigm of Open Source av Bruce Perens (OSI):

http://perens.com/Articles/Economic.html

Lenke til kommentar
Interessant.

Et annet problem med åpen kildekode er at det er værre med kundeservice og greier. Ingen du kan holde ansvarlig når programmet bugger seg. ;)

8565326[/snapback]

Du bommer der. Er det ett område fri programvare utviklere satser på i markedet, så er det tjenesteyting.

Les gjerne The Emerging Economic Paradigm of Open Source av Bruce Perens (OSI):

http://perens.com/Articles/Economic.html

8567122[/snapback]

Sier du det! Motsatte vi har lært av læreren på IKT-Driftsfag. Får vel irettesette ham til det bedre ;)

Men ellers sånn generelt med gratisprogramvare, så er det vel ikke alltid det lureste å gå for gratis antivirusprogram o.l nettopp pga. betales ingenting, så har du ingen å skylde på.

Lenke til kommentar
Sier du det! Motsatte vi har lært av læreren på IKT-Driftsfag.

8567212[/snapback]

nå er det snakk om store kommersielle aktører som tilbyr fri programvare, ikke hobbyhackeren. Vi er også tross alt i forumdelen til Hardwere Bedrift.. Endret av mandela
Lenke til kommentar
Interessant.

Et annet problem med åpen kildekode er at det er værre med kundeservice og greier. Ingen du kan holde ansvarlig når programmet bugger seg. ;)

8565326[/snapback]

Du bommer der. Er det ett område fri programvare utviklere satser på i markedet, så er det tjenesteyting.

Les gjerne The Emerging Economic Paradigm of Open Source av Bruce Perens (OSI):

http://perens.com/Articles/Economic.html

8567122[/snapback]

Sier du det! Motsatte vi har lært av læreren på IKT-Driftsfag. Får vel irettesette ham til det bedre ;)

Men ellers sånn generelt med gratisprogramvare, så er det vel ikke alltid det lureste å gå for gratis antivirusprogram o.l nettopp pga. betales ingenting, så har du ingen å skylde på.

8567212[/snapback]

Da bør læreren din sendes på opplæring. De av oss som lever av å implementere og drifte løsninger basert på åpen kildekode, lever av kundeservice, support etc. Og når kunden slipper å betale for overprisa "closedware" har han faktisk råd til å betale for skikkelig support.

Lenke til kommentar

Bolson: Vet du om de som driver med support (du nevner "oss") av FOSS profesjonelt i all hovedsak begrenser seg til brukersupport, eller om det også er vanlig å bidra med bug-rapportering og eventuelt også bugfiksing med patcher som sendes upstream?

 

Det vil jo i så fall være litt interessant å vite om de som lever av support i dag faktisk utnytter fordelen med at det er FOSS. Nå vil jo ikke bug-rapportering og patching skape så mange kronene og kanskje derfor være uinteressant, men siden man lever av et produkt det gjerne er andre som har laget ønsker man kanskje å bidra med noe tilbake? Hvordan er den gjengse holdningen her?

Lenke til kommentar
Bolson: Vet du om de som driver med support (du nevner "oss") av FOSS profesjonelt i all hovedsak begrenser seg til brukersupport, eller om det også er vanlig å bidra med bug-rapportering og eventuelt også bugfiksing med patcher som sendes upstream?

 

Det vil jo i så fall være litt interessant å vite om de som lever av support i dag faktisk utnytter fordelen med at det er FOSS. Nå vil jo ikke bug-rapportering og patching skape så mange kronene og kanskje derfor være uinteressant, men siden man lever av et produkt det gjerne er andre som har laget ønsker man kanskje å bidra med noe tilbake? Hvordan er den gjengse holdningen her?

8582696[/snapback]

De fleste profesjonelle aktører i det miljøet jeg kjenner best (TYPO3 CMS) driver både bug-rapportering, bugfiksing, eventuelt sponser bugfiksing, og bugtesting. Klart at hovedvekt ofte er knyttet mot brukere/kunder, men desto bedre produkt desto lettere å selge. Så det er lønnsomt å bidra i fellesskapet på de fleste måter.

 

Så jeg tror faktisk dette er en gjeldende holdning i de fleste miljøer. Vet positivt at flere av aktørene i mitt miljø også er aktive overfor PHP, MySQL etc på samme måte. Gjelder også Debian, FreeBSD og OpenSuse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...