Gå til innhold

CPU-Z i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CPU-Z er et veldig nyttig program. Det er synd at støtten for maskinvare som er rundt fem år gammel er for dårlig. En funksjon for automatisk oppdatéring hadde også vært noe.

8564019[/snapback]

 

Er ikke akkurat et problem, finnes flere andre programmer som støtter eldre maskinvare.

 

Cpu-z er ment å være et kompakt program, ikke bloatware.

Lenke til kommentar
CPU-Z er et veldig nyttig program. Det er synd at støtten for maskinvare som er rundt fem år gammel er for dårlig. En funksjon for automatisk oppdatéring hadde også vært noe.

8564019[/snapback]

 

Er ikke akkurat et problem, finnes flere andre programmer som støtter eldre maskinvare.

 

Cpu-z er ment å være et kompakt program, ikke bloatware.

8564154[/snapback]

Jeg vet det finnes andre program. Men databasen blir da ikke så mye større om eldre maskinvare lagres, og det blir ikke "bloatware" av den grunn.
Lenke til kommentar
En Linux-versjon hadde heller ikke vært å forakte. Windows-versjonen går så vidt under Wine i Linux, men flere faner virker da ikke. Et slikt lite program burde ikke være vanskelig å porte til Linux - dersom koden er skrevet i C f.eks.

8564419[/snapback]

Jeg sjekket det i løpet av 10 sekund, ser ut til å være laget i Microsoft Visual C++. Muligens at "Mono" kan være egnet da? (jeg vet ikke)
Lenke til kommentar

Nei, Mono er for .NET-porting. C/C++ er et egnet språk for å lage kildekode som kan kompileres for forskjellige OS. Man må bare ta hensyn til det i kildekoden og legge til rette for det der. F.eks. kan en "int"-variabel bety 16 bits ett sted, mens den er 32-bits et annet sted.

Lenke til kommentar
Nei, Mono er for .NET-porting. C/C++ er et egnet språk for å lage kildekode som kan kompileres for forskjellige OS. Man må bare ta hensyn til det i kildekoden og legge til rette for det der. F.eks. kan en "int"-variabel bety 16 bits ett sted, mens den er 32-bits et annet sted.

8564987[/snapback]

Forstår. Men jeg tror at en god del av kildekoden i slike programmer bruker Windows-APIet, så det vil nok kreve en del omskriving. For eksempel registeret blir flittig brukt av noen programmer.
Lenke til kommentar

han reagerer fordi windows sier E6600 2400mhz om cpuen hans, mens Cpu-Z sier 1600mhz.

 

det er enkelt og greit slik fordi hovedkortet skrur ned MP på cpuen til 6 når du ikke trenger mer effekt. så fort du belaster cpuen så ser du at den vil hoppe opp til 2400mhz igjen, dvs MP 9 :)

 

amd kalte det cool&quiet da de integrerte det for en stund siden, usikker på hva intel kaller det.

 

anyway, alt er som det skal være

 

edit: ser at du påstår du har overklokka cpuen til 3ghz. i følge cpu-z så kjører du den på stock, dvs 266*9. en overklokk til 3ghx vil tilsi 333*9.

 

sånn bare til informasjon ;)

 

og jeg lekte meg med en E6600 og cpu-z 1.40 i helga, så jeg vet jeg har rett :)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
edit: ser at du påstår du har overklokka cpuen til 3ghz. i følge cpu-z så kjører du den på stock, dvs 266*9. en overklokk til 3ghx vil tilsi 333*9.

8565831[/snapback]

Det gjør han da vel ikke, hvis du tenkte på det som står under "min maskinvare" i profilen hans. Der står det derimot at hans AMD 64 FX-57 kjører på 3,0 GHz.

Lenke til kommentar

ok det er greit nok, men jeg kikka i signaturen, og der står det E6600, ikke fx-57....og om du ser litt nøyere etter i signaturen vs profilen så ser du at profilen ikke er oppdatert....

 

er i alle fall sånn jeg tolker infoen

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nei, Mono er for .NET-porting. C/C++ er et egnet språk for å lage kildekode som kan kompileres for forskjellige OS. Man må bare ta hensyn til det i kildekoden og legge til rette for det der. F.eks. kan en "int"-variabel bety 16 bits ett sted, mens den er 32-bits et annet sted.

8564987[/snapback]

Forstår. Men jeg tror at en god del av kildekoden i slike programmer bruker Windows-APIet, så det vil nok kreve en del omskriving. For eksempel registeret blir flittig brukt av noen programmer.

8565455[/snapback]

Det er korrekt. På samme måte som man kan fikse int-problemet jeg nevnte, kan man fikse de stedene som har med API-kall å gjøre med Conditional Defines. Uten å bli for teknisk her kan man si generelt at det fungerer slik at du tester i kildekoden på hvilket OS du kompilerer for og så kompilerer du inn bare den kildekoden som er felles/tilpasset for det OSet.

 

Prinsippskisse:

 

hvis windows, win=1

hvis linux, lin = 1, hvis gnome, lin-desktop = 1, ellers hvis kde, lin-desktop = 2, ...

hvis macintosh, mac = 1

:

:

hvis win, int = longint

:

:

hvis win, kompiler inn herfra...

bla-bla-windows-api-og annet

mer windows-api-kall

...til hit

ellers, hvis linux, kompiler inn herfra...

hvis lin-desktop == 1, bla-bla-gnome-kall,

ellers hvis lin-desktop == 2, kde-kall,

osv.

ellers X11-kall istedet (eller Portland?)

...til hit

:

:

 

Dette medfører at du bare kompilerer den kildekoden som er relevant for det operativsystemet du skal kjøre på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...