Gå til innhold

Micron introduserer DDR2-1066


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme prossesor og hovedkort kan i allefall støtte både ddr og ddr2, slike hovedkort finnes jo. Hvordan det blir med ddr3 og ddr2 vet jeg ikke, men ser ikke noen grunn til at det ikke skal gå. Forresten er det vel hovedkortet som er viktigst i denne sammenhengen, ikke prossesorene.

Lenke til kommentar
Samme prossesor og hovedkort kan i allefall støtte både ddr og ddr2, slike hovedkort finnes jo. Hvordan det blir med ddr3 og ddr2 vet jeg ikke, men ser ikke noen grunn til at det ikke skal gå. Forresten er det vel hovedkortet som er viktigst i denne sammenhengen, ikke prossesorene.

8554031[/snapback]

Trodde bare minnekontrolleren en stund nå har ligget på CPU-siden og ikke på brikkesettet. Men mulig at brikkesettet ennå har en finger med i spillet for minnekontrollerne på dagens CPU'er fra AMD. Har Intel også integrert minnekontroller på sine CPU'er nå i dag (fra en som ikke følger helt med i timen) ?

Endret av G
Lenke til kommentar
Samme prossesor og hovedkort kan i allefall støtte både ddr og ddr2, slike hovedkort finnes jo. Hvordan det blir med ddr3 og ddr2 vet jeg ikke, men ser ikke noen grunn til at det ikke skal gå. Forresten er det vel hovedkortet som er viktigst i denne sammenhengen, ikke prossesorene.

8554031[/snapback]

Trodde bare minnekontrolleren en stund nå har ligget på CPU-siden og ikke på brikkesettet. Men mulig at brikkesettet ennå har en finger med i spillet for minnekontrollerne på dagens CPU'er fra AMD. Har Intel også integrert minnekontroller på sine CPU'er nå i dag (fra en som ikke følger helt med i timen) ?

8554044[/snapback]

 

AMD har hatt minnekontrolleren integrert i CPUen en stund. Intel har vel ikke kommet så langt ennå men de jobber med saken.

Når det gjelder ddr2 og ddr3 er det fysiske forskjeller på minnebrikkene slik at en dd3 brikke ikke vil passe inn i en ddr2 slot. Hvis et hovedkort skal støtte begge deler må det ha et dobbelt sett med minneplasser.

Lenke til kommentar

Noen vil sikkert ikke bli imponert over hastigheten 1066MHz, siden man får kjøpt sånne moduler i dag, men merk at dette er den første produsenten som kan levere 1066MHz på original spenning 1,8V. Alle de 1066-brikkene og raskere man får kjøpt nå er overklokkede 800MHz-brikker med høy spenning, høy varmeproduksjon og som har tynt sikkerhetsmarginene langt. Disse brikkene fra micron åpner blant annet for et nytt nivå av overklokkingsmoduler. Kanskje vi får se disse solgt ferdig overklokket til 1333MHz og mer. Rekordmoduler med vannkjøling og vanvittige spenninger som er i for lavt opplag til å komme i salg når kanskje 1500MHz.

Lenke til kommentar
Da vil hovedkort får PC2-8500 i listen over støttede RAM-hastigheter? Har jeg rett?

8553895[/snapback]

Ja, DDR2-1066 kalles PC2-8500.

 

Angående kompatibilitet så er det minnekontrolleren og minneportene på hovedkortet som bestemmer hvilket minne som støttes. På intel-systemer er alltid minnekontrolleren på brikkesettet på hovedkortet så der er det alltid hovedkortet som bestemmer hvilke minnetyper som støttes.

 

På AMD-systemer (fra K8), så sitter minnekontrolleren i prosessoren. Da er det prosessoren som bestemmer hvilke minnetyper som støttes. Prosessorer med sokkel 754, 939 og 940 støtter kun DDR. Prosessorer med sokkel AM2 støtter per i dag kun DDR2. Den nye K10 65nm som kommer snart skal også støtte kun DDR2. Men det skal komme en oppgradering av den etter hvert med ny sokkel (AM3) og støtte for både DDR2 og DDR3. Det betyr at det er hovedkortet som bestemmer hvilke brikker som skal støttes siden portene for DDR2 og DDR3 er forskjellige. Jeg vet ikke om det blir mulig å ha begge typer porter på ett hovedkort så det blir jo spennende å se.

 

Nå er det sikkert mange som lurer på hva forskjellen på sokkel AM2 og AM2+ blir dersom begge skal støtte de samme prosessorene og DDR2. Forskjellen på de blir at AM2+ støtter raskere systembuss (HyperTransport) og en ny modus for minnet. (Dual independent memory channels i tillegg til Dual memory channels. AM2 støtter kun sistnevne). Det er foreløbig ikke noen testresultater som har sluppet ut på nett, men ting tyder på at ytelseforskjellen på AM2 og AM2+ blir veldig liten. Med andre ord: ingen grunn til å kaste AM2 hovedkortet sitt selv om man oppgraderer prosessor.

 

Jeg tipper Nvidia kommer med brikkesett som støtter DDR2-1066, men intels brikkesett er mer usikre siden de satser på DDR3-1066 (og 800).

Lenke til kommentar

Disse chipene virker meget overbevisende. Særlig mtp spesifikasjoner i forhold til spenning, og den høye kapasiteten.

 

Men det skal komme en oppgradering av den etter hvert med ny sokkel (AM3) og støtte for både DDR2 og DDR3. Det betyr at det er hovedkortet som bestemmer hvilke brikker som skal støttes siden portene for DDR2 og DDR3 er forskjellige.
Det er ikke sikkert - nylig kom det signaler som indikerer det motsatte.

 

Previous AMD documentation indicated that AM2 and AM3 would be forward/backward compatible -- yet AMD engineers claim the AM3 alluded to in 2006 is not the same AM3 referenced in the 2008 launch schedule. 

 

"At the time AM3 was the likely candidate to become AM2+," claimed one field application engineer familiar with AMD's socket migration. "[AMD] wanted to keep the socket name associated with DDR2 memory and backwards compatibility, but AM3 emphasizes DDR3 support."

http://www.dailytech.com/AMD+45nm+DDR3+and...article7132.htm

 

Jeg vet ikke om det blir mulig å ha begge typer porter på ett hovedkort så det blir jo spennende å se.
Hvis vi ser bort ifra kontrolleren (prosessoren), vil det nok være lettere å lage hovedkort som kombinerer støtte for DDR2 og DDR3, enn for DDR1 og DDR2. De to siste teknologiene har begge intern terminering, som forenkler hovedkort-designet, og spenningsverdiene er nærmere hverandre.
Lenke til kommentar

Simen1: Du nevner at disse nye brikkene kan bli gunstige for overklokkere.

 

Men kan en forvente å se normalt klokkede (1066) brikker fra denne produsenten med lavere CAS Latency også (strammere timings)?

Endret av G
Lenke til kommentar
Simen1: Du nevner at disse nye brikkene kan bli gunstige for overklokkere.

 

Men kan en forvente å se normalt klokkede (1066) brikker fra denne produsenten med lavere CAS Latency også (strammere timings)?

8554468[/snapback]

 

Tja , i og med brikkene allerede kjører på standard 1.8V så er det godt mulig at latencyen blir fin også. Mulig du greier bedre CAS latency med litt høyere volt.

Ser i alle fall ut som bedre produksjonsteknikk har økt ytelsen på brikkene, men ikke forvent å se lave CAS tall med en gang.

Lenke til kommentar

Det ser ut som den nye DDR2-1066 får en CAS latency på 7 klokkesykluser = 13,13 ns

De raskeste DDR2-800 brikkene deres har CAS latency på 5 klokkesykluser = 12,50 ns

De raskeste DDR2-667 brikkene deres har CAS latency på 4 klokkesykluser = 12,00 ns

De raskeste DDR2-533 brikkene deres har CAS latency på 3 klokkesykluser = 11,25 ns

Kilde.

 

Merk at det også finnes ferdig overklokkede minnemoduler som bruker disse brikkene og presser hastigheten høyere eller latency lavere ved hjelp av høyere spenninger.

 

Redigert: Jeg har ikke endret noe vesentlig i innlegget så jeg bruker ikke linja "innlegget er redigert bla bla" akkurat nå.

Lenke til kommentar

Off Topic: :!: Jeg ser at du Simen1 har fordelen med å kunne ta vekk den der redigert linjen som vi andre automatisk får på innleggene våre..

 

(sånn så fikk vi redigert denne også litt..)

Endret av G
Lenke til kommentar
Prosessorer med sokkel AM2 støtter per i dag kun DDR2.

8554302[/snapback]

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg har gått rundt og trodd at man prosessorene til AM2 støttet både DDR og DDR2... :)

 

En ting jeg stusser over er at minnefabrikanter som Micron bare har kommet seg ned til 78 nm. Skjermkortprodusentene ligger også rundt der. Hvis det virkelig er vanskelig å krympe til 65 nm eller 45 nm, står det enda mer respekt av Intel og AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...