Gå til innhold

Får betalt for Wikipedia-bidrag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med å bare oversette artikler som ligger på bokmål-siden? Slik det er i dag virker det som det er mye unødvendig dobbeltarbeid.

8528521[/snapback]

 

Fordi da ville nynorsk ende opp med å være en avspeiling av bokmål fremfor å være en egen, levende målform.

Lenke til kommentar
Hva med å bare oversette artikler som ligger på bokmål-siden? Slik det er i dag virker det som det er mye unødvendig dobbeltarbeid.

8528521[/snapback]

Ja, hvorfor ikke?

 

Mulig det er det hun kommer til å gjøre. Det ville i allefall jeg gjort.

 

[quoute=A-Jay]

Fordi da ville nynorsk ende opp med å være en avspeiling av bokmål fremfor å være en egen, levende målform.

Jeg ser ikke helt problemet med akkurat det. Man trenger jo ikke å oversette direkte heller slik at man får en "levende målform".

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Kommentar på nyheten: Jeg synes det virker litt rart at de skal ansette noen til å skrive for Wikipedia. Vil det ikke føre til problemer for nøytraliteten hvis hun blir betalt for dette (håper iallefall ikke at hun skal skrive artikkelen om Noregs Mållag :p). Og hvis det fører til at ganske så mange artikler blir signet av henne etter hvert, vil det ikke føre til en kvelning av mangfoldet i Wikipedia og at den blir dominert av én persons synsvinkel? Hun vil selvfølgelig prøve å holde seg så nøytral som mulig, men det er grenser for hvor nøytral man kan være som menneske...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Fordi da ville nynorsk ende opp med å være en avspeiling av bokmål fremfor å være en egen, levende målform.

Jeg ser ikke helt problemet med akkurat det. Man trenger jo ikke å oversette direkte heller slik at man får en "levende målform".

8528578[/snapback]

Det handler om at nynorsk skal kunne fungere som et selvstendig "språksamfunn", uten å være avhengig av at ting skjer på bokmål først. Hvis de er avhengig av at alt skrives på bokmål, for så å oversette det til nynorsk, har de tapt :(

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å uttrykke seg på som samtidig ytrer den samme informasjonen. Når det er sagt, er det et ganske stort arbeid å kun gjøre oversettelsesarbeid også, så om én person setter seg ned for å gjøre en systematisk arbeidsinnsats på området, forstår jeg godt at mållaget er villige til å betale for det.

 

Noregs Mållag er ikke det samme som Norsk Språkråd, som mange virker å tro. Mållaget er sentrert rundt nynorskbruk, og organisasjonen er fri til å bruke pengene slik den vil for å forbedre forholdene for nynorskbrukere.

 

Godt initiativ, syns jeg, og alle nynorskhaterne som tydeligvis frekventerer dette forumet kan bare gå og ta seg en bolle.

 

edit: Nynorsk-wikipedia er en helt adskilt versjon av wikipedia, slik at alle dere nynorskhaterne ikke vil merke en eneste forskjell i hvordan dere bruker oppslagsverket til vanlig. Hvorfor gidder dere da å komme med kun negative kommentarer til dette? Om noe, burde dere være takknemlige for dette, da det sikkert gjør mulighetene for direkte avskrift i sidemålsinnleveringer mye større.

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar
edit: Nynorsk-wikipedia er en helt adskilt versjon av wikipedia, slik at alle dere nynorskhaterne ikke vil merke en eneste forskjell i hvordan dere bruker oppslagsverket til vanlig. Hvorfor gidder dere da å komme med kun negative kommentarer til dette? Om noe, burde dere være takknemlige for dette, da det sikkert gjør mulighetene for direkte avskrift i sidemålsinnleveringer mye større.

8528703[/snapback]

Det er nettopp det at det er adskilt som er problemet slik jeg ser det. Hva om det hadde vært felles artikler og en felles portal... Da hadde antall artikler tilgjengelige på norsk (både bokmål og nynorsk) vært større. At man skal ha totalt forskjellige artikler over samme tema ser jeg på som dobbeltarbeid. En felles, samarbeidende artikkel i stedet hadde trolig blitt mer omfattende og objektiv da flere har jobbet med den. Oversettelse til/fra bokmål/nynorsk hadde kanskje også kunne blitt gjort maskinelt (med litt menneskelig korreksjon selvsagt).

 

Noregs Mållag er uavhengig av Språkrådet ja, men regner med også de er 100% statsfinansiert.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Det er nettopp det at det er adskilt som er problemet slik jeg ser det. Hva om det hadde vært felles artikler og en felles portal... Da hadde antall artikler tilgjengelige på norsk (både bokmål og nynorsk) vært større. At man skal ha totalt forskjellige artikler over samme tema ser jeg på som dobbeltarbeid. En felles, samarbeidende artikkel i stedet hadde trolig blitt mer omfattende og objektiv da flere har jobbet med den. Oversettelse til/fra bokmål/nynorsk hadde kanskje også kunne blitt gjort maskinelt (med litt menneskelig korreksjon selvsagt).

8528809[/snapback]

Hvordan skulle det blitt da, når en nynorskfyr skal redigere en artikkel skrevet på bokmål, eller motsatt? Ser for meg en salig blanding av bokmål og nynorsk i samme artikkel, til og med i samme setning :tease: Neida, i virkeligheten ville det bare ført til at ingen bokmål-folk gidder redigere artikler skrevet på nynorsk, og motsatt. Og da er vi tilbake hvor vi kom fra, to separate wikier bare at nå ville de gå under samme navn. Og maskinelle oversettelser ville ihvertfall ikke fungere med dagens teknikk :no: Og uansett, jeg tror ikke nynorsk-folkene ville godtatt dette. De vil at nynorsk skal være en selvstendig målform, ikke en avspeiling av bokmål.

 

Noregs Mållag er uavhengig av Språkrådet ja, men regner med også de er 100% statsfinansiert.

8528809[/snapback]

Jeg tviler på det. Kontingent er ofte en viktig inntekskilde for slike organisasjoner. Så 100 % statsstøtte er det nok neppe.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er synd at de skal tvinge nynorsken på folk. Akkurat det samme gjelder nynorsk i skolen. Hvor mange er det som går ut av videregående med et godt forhold til nynorsk? Da jeg gikk ut flirte jeg rått av at jeg aldri skulle skrive nynorsk mer i hele mitt liv :-)

 

Dersom man ikke hadde fått det påtvunget hadde ikke folk hatt noe i mot det. Dersom de er redd nynorsken skal dø ut om det ikke blir presset på folk så får det virkelig bare bli sånn!

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan du si at dette er et ledd i å tvinge nynorsk på folk? Prøv nå å holde deg til saken i stedet for å komme med din masseproduserte antisidemålspropaganda. Dette er en ikke-statlig organisasjons egen bruk av egne inntjente medlemskapspenger, gjort for å gi nynorskbrukerne et større og bedre oppslagsverk, og det har ingenting med språksaken å gjøre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...