Gå til innhold

Bærbare på sparebluss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg ser utelukkende positivt med dette. da kan de minste hjemme få sin egen maskin som det ikke er katastrofe om den går i gulvet. mye værre med dagens maskiner, selv om de koster fra 4 laken og oppover..

 

og kjekk å ta med på tur da.. ha hele kart på maskinen og slippe å drasse med masse papir. genialt.

Lenke til kommentar
jeg ser utelukkende positivt med dette. da kan de minste hjemme få sin egen maskin som det ikke er katastrofe om den går i gulvet. mye værre med dagens maskiner, selv om de koster fra 4 laken og oppover..

 

og kjekk å ta med på tur da.. ha hele kart på maskinen og slippe å drasse med masse papir. genialt.

8511350[/snapback]

 

Hm, for 4000kr går det jo å få helt grei vanlig maskin for hvis du har litt flaks.

Hvem kjoeper en sånn stygg med 2" skjerm som ville overasket om den klarte 1024*768 istedet?

Lenke til kommentar

Men disse maskinene er vel mest tenkte på til utviklingsland om jeg ikke tar helt feil.

 

EDIT: hmm, leser litt til og ser jo at det ikke er tenkt som en vare til utviklingsland egentlig men en masking som er lowcost.

Endret av Phyx
Lenke til kommentar

H_Bozz: Nå har vanlige små mobiltelefoner skjermer på over 2" så det er nok ikke så galt som du vil gi inntrykk av. Diagonalen er faktisk 7", noe som gir over 12 ganger så stort areal som du vil gi inntrykk av. 7" betyr ca 15*9 cm. Oppløsningen blir 800x480.

 

Selv 800x480 er mulig å surfe ok på hvis man bare lærer seg å bruke F11-tasten aktivt. Ellers så er nok ikke surfing målet med denne, men opplæring av barn i barneskolealder. F.eks med Josefine-spill og lignende.

 

Ellers så er vel prisene i kroner litt missledende siden dette hovedsaklig er maskiner for land med mer fattigdom og dermed helt andre avanser på salg og andre moms-satser. 250 dollar er for tida faktisk en aning under 1500 kr og 550 dollar er for tida litt i underkant av 3300 kroner.

 

Når man sammenligner med at man knapt får en smart mobiltelefon for 1500 kr så er dette veldig mye for pengene.

 

Redigert: Ellers så finner dere:

- En liste over valgbare OS og programvare-konfigurasjoner her.

- En liste over maskinvare-konfigurasjoner her.

-- Intel Mobile 900MHz uten L2 cache

-- 256MB DDR2

-- 1 eller 2GB SSD

-- Lyd, integrert GMA900 grafikk, LAN, WLAN

-- 1,3 kg

-- 4 timer batteritid

Lenke til kommentar
Hvordan yter en Intel Mobile uten L2 cash da?

8514382[/snapback]

Sikkert helt ræva sammenlignet med en tilsvarende med L2 cache.

 

Intel prøvde jo det trikset med Celeron en gang i tida. De aller første Celeronene hadde null L2 cache og hadde så ræva ytelse sammenlignet med tilsvarende prosessorer med L2 cahce. Det var himmel og hav forskjell på Celeron 300 uten L2 cache og Celeron 300A med L2 cache. Da snakker jeg om dobbel ytelse eller mer på sistnevnte. Jeg regner med at ytelsetapet er ennå større på denne enn den var i 1998 på grunn av høyere multiplier, større relativ (i forhold til CPU-hastighet) minnelatency og til sist siden modellene med L2 cache har langt mer L2 cache nå en den gangen. L1 cachen er forresten den samme som i 1998.

Lenke til kommentar
Sikkert helt ræva sammenlignet med en tilsvarende med L2 cache.

Du må ikkje glømme at det var akkuratt derfor dei prosessorene var veldeg lette å overklokke og dermet var rasker.

 

Om det samme skjer med prosessoren som skal være i dei maskinene er vel heller lite sannsynlig pga at dei blir nok levert med eit låst hovedkort, men du veit aldri.

Lenke til kommentar

jeg ser for meg veldig lite varmeutvikling fra en slik løsning.. kansje den er vifteløs?

edit:

Sikkert helt ræva sammenlignet med en tilsvarende med L2 cache.

Du må ikkje glømme at det var akkuratt derfor dei prosessorene var veldeg lette å overklokke og dermet var rasker.

 

Om det samme skjer med prosessoren som skal være i dei maskinene er vel heller lite sannsynlig pga at dei blir nok levert med eit låst hovedkort, men du veit aldri.

8514834[/snapback]

 

ikke umulig du kan overklokke selve cpu'n kraftig.. men det er totalt meningsløst, da den mest sansynlig er totalt ubruklig til alt annet en "vanlig" bruk uansett klokkehastighet.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...