Gå til innhold

Ny versjon av GeForce 8600 GTS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hm, hva er vitsen med dobbel så høy minnebåndbredde hvis ikke gpuen henger med ?

8502718[/snapback]

Hvem sier at GPUen ikke var betydelig begrenset av minnebåndbredden og dermed henger godt med når minnebåndbredden økes? ;)

 

Ellers så åpner jo dette for at nvidia kan bruke billigere og lavere klokket minne og samtidig få en god ytelseøkning.

 

Jeg tror den ekstra minnebåndbredden vil gjøre mye bra for ytelsen. Dette går i riktig retning. Men jeg skulle heller ønske de klokket ned og reduserte minnebåndbredden på geforce 8800GTS og lagde en slags GTO eller GS-versjon.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å finne ut av for de som har geforce 8600GTS. Hvis de klokker opp minnet 10% uten å gjøre noe annet, hvilken ytelseøkning gir det? Resultatet kan ekstrapoleres (stipuleres) så man får et grovt anslag av hvordan den nye 8600GTS vil yte.

 

Angående navnet så blir jeg ikke overrasket om det blir geforce 8700GT

Lenke til kommentar
Eller at navnserien blir omgjort... at dagens gts blir gt etc

8502849[/snapback]

Det kommer de ikke til å gjøre.

8600GTX er en muliget, 8800GS er også en mulighet...

Vet at 8600 Ultra er utelukket. Har heller ikke hørt noe snakk om 8700

 

I og med at ATi RV630 (HD2600) blir tilgjenglig for retail i juni, så ønsker nVidia og være klare omtrent samtidig.

 

hm, hva er vitsen med dobbel så høy minnebåndbredde hvis ikke gpuen henger med ?

GPU'en henger til de grader med... Se på resultatene fra 8600GTS i høye oppløsninger, og med AA på. Grunnen til at det sliter er for dårlig minnebåndbredde. Desverre så er 128-bit minne påkrevd av OEM leverandører for å holde kostnader nede.

Lenke til kommentar
Eller at navnserien blir omgjort... at dagens gts blir hm, hva er vitsen med dobbel så høy minnebåndbredde hvis ikke gpuen henger med ?

GPU'en henger til de grader med... Se på resultatene fra 8600GTS i høye oppløsninger, og med AA på. Grunnen til at det sliter er for dårlig minnebåndbredde.

Avhengig av spillet og graden av AA, men jeg vil tippe at den først og fremst er shader ALU begrenset i høye oppløsninger.

Lenke til kommentar
jeg leste en test der 320mb saken knuste 600 utgaven pga av kjernen var klokket litt mer så eg tvile på at minne bredde hjelper på det kortet

8516925[/snapback]

 

enig med deg ja. jeg har en klokket utgave av 8800gts 320 mb selv. tar vanlig 640 mb versjonen i de fleste tester opptil 1600x1200 :)

Lenke til kommentar
jeg leste en test der 320mb saken knuste 600 utgaven pga av kjernen var klokket litt mer så eg tvile på at minne bredde hjelper på det kortet

8516925[/snapback]

640MB-versjonen av 8800GTS mener du? De to kortene har samme minnebåndbredde (samme antall MHz på minnet og 320bit minnebuss). Referansedesignet for begge kortene skal forsåvidt være likt klokket så 320MB-versjonen skal under originale omstendigheter aldri yte bedre enn 640MB-versjonen.

 

Med andre ord så sier ikke ytelseforskjellen mellom de to kortene noen ting om at økt minnebåndbredde ikke vil virke positivt. Tvert i mot så indikerer det faktisk at økt minnebåndbredde vil gi bedre ytelse. Noe av den bedre ytelsen 320MB-kortet hadde kan nok tilskrives den økte minnebåndbredden (overklokkingen av minnet).

Lenke til kommentar
jeg leste en test der 320mb saken knuste 600 utgaven pga av kjernen var klokket litt mer så eg tvile på at minne bredde hjelper på det kortet

8516925[/snapback]

640MB-versjonen av 8800GTS mener du? De to kortene har samme minnebåndbredde (samme antall MHz på minnet og 320bit minnebuss). Referansedesignet for begge kortene skal forsåvidt være likt klokket så 320MB-versjonen skal under originale omstendigheter aldri yte bedre enn 640MB-versjonen.

 

Med andre ord så sier ikke ytelseforskjellen mellom de to kortene noen ting om at økt minnebåndbredde ikke vil virke positivt. Tvert i mot så indikerer det faktisk at økt minnebåndbredde vil gi bedre ytelse. Noe av den bedre ytelsen 320MB-kortet hadde kan nok tilskrives den økte minnebåndbredden (overklokkingen av minnet).

8518165[/snapback]

 

du har litt rett...men jeg tjener mer på å klokke gpuen en minnet på kortet mitt. dvs at det har mer å si en å klokke minnet. hjelper jo seff litt å klokke minnet. og 8600 vil jo yte litt bedre med raskere minne bus. men det ville vært bedre med kfraftigere gpu, men det er jo vanskelig å få til. da må dem jo gjøre om hele gpuen og det er jo ikke gjort på 0 komma niks. er lettere å bare øke minnebussen.

Lenke til kommentar

Jepp, en økning av minnebussen er forholdsvis enkelt og billig. Det gir heller ikke merkbart økt varmeproduksjon slik en raskere klokket eller utvidet GPU vil. Selv om det er mindre å hente ytelsemessig kan det altså godt lønne seg med tanke på innsats vs. resultat. En annen ting er at de kan oppnå bedre minnebåndbredde med billigere minne. F.eks 256bit 1200MHz GDDR3 i stedet for 128bit 2000MHz GDDR3. Dette vil bidra til å trekke prisen nedover selv om ytelsen går opp.

 

Er det noen som har geforce 8600GTS her og kan overklokke minnet f.eks 10% og se hvor mange prosent ytelseøkning det gir i ulike tester?

Lenke til kommentar
En annen ting er at de kan oppnå bedre minnebåndbredde med billigere minne. F.eks 256bit 1200MHz GDDR3 i stedet for 128bit 2000MHz GDDR3. Dette vil bidra til å trekke prisen nedover selv om ytelsen går opp
Akkurat det jeg mener også, derfor overrasket det meg at de ikke kom med en 8800GS med denne spesifikasjone eks. Men vi får se hva de kommer med nå og hva de kaller det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...